Browsing NTNU Open by Author "Schofield, Daniel"
Now showing items 1-20 of 49
-
Affordanser i ungdoms bruk av Snapchat - En kvalitativ intervju-undersøkelse av ungdoms refleksjoner rundt egen Snapchat-bruk
Valsø, Ida (Master thesis, 2018)The theme for the project is young people on Snapchat, and how they experience and reflect on the use of this application. The research design is qualitative, and consists of eight interviews with school students at the ... -
Det digitale klasserommet
Røssing, Erik Eggen (Master thesis, 2024)Sammendrag Den raske fremveksten av nye digitale teknologier har forårsaket omfattende endringer i utdanningssektoren, noe som gjør at mediepedagogikk som fagfelt stadig må oppdateres gjennom ny forskning og litteratur. I ... -
Det er mye lettere å snakke om Napoleon enn underliv
Øverby Thun, Therese (Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker seksualisert medieinnhold i skolen, og hvilken didaktisk tilnærming læreren har til temaet i både formelle og uformelle læringssituasjoner. Forskning viser at barn og unge vokser opp i en tid hvor ... -
"Det var litt godt og litt vondt å se henne"- pårørendes erfaringer med bruk av videokommunikasjon på sykehjem.
Grønnestad, Hanne (Bachelor thesis, 2021)Da korona-pandemien traff Norge våren 2020 ble det innført besøksforbud på sykehjem over hele landet. Som et middel for å forebygge sosial isolasjon og for å opprettholde sosial kontakt mellom sykehjemsbeboere og deres ... -
Digital danning gjennom barne-tv
Lund, Johanne Dyrhaug (Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg hvordan digital danning kan bidra til barns digitale dannelse. Oppgaven inneholder en gjennomgang av relevant teori, hvor det viktigste er danning og digital danning, som omhandler hvordan vi ... -
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse
Schofield, Daniel (Chapter, 2018) -
Digitale verktøy i barnehagen - Barns digitale dannelse
Myran-Brink, Silje (Master thesis, 2022)I 2017 kom en ny rammeplan for barnehagen ut og der legges det mer vekt på digital praksis enn tidligere. Fra at barna bør få kjennskap til digitale verktøy heter det nå at barnehagen skal ha en digital praksis som bidrar ... -
Elever med skolevegring faller mellom to stoler
Valsø, Sæterbø Eirill (Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av lærere og foreldres opplevelse og erfaringer med skolevegringsproblematikken som sies å være en økende trend i dagens norske skoler. For å få innsikt i foreldre og ... -
Elever som lærere : en case studie av tre elever i prosjektet GrØnske
Jacobsen, Siri Hernes (Master thesis, 2016)Prosjektet GrØnske er et folkehelseprosjekt rettet mot elever i videregående skole hvor en ønsker at elevene skal få kunnskap om fysisk helse, psykisk helse og kosthold. Prosjektet ble gjennomført i en klasse på en ... -
En narrativ litteraturstudie om faktorer for skolevegring hos elever med autisme
Simensen, Henriette Tollan (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler skolevegring hos barn og unge på autismespekteret. Skolevegring har blitt et dagsaktuelt tema, og forskere viser til at skolevegring blant norske elever er et økende problem. I tillegg viser ... -
From black screens to mediating means: A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education
Schofield, Daniel (Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper reports on an empirical case study that explores innovative teaching practices in higher education, including digital, physical, and blended learning activities. The study followed the Master’s course ‘Experts ... -
Global mediegrafi som pedagogisk metodei videregående skole
Schofield, Daniel (Master thesis, 2009) -
Hva sier aktuell forskning om betydningen av kompetanse om tilpasset opplæring blant de ansatte i skolen for å utvikle et inkluderende læringsmiljø?
Johnsen, Emilie Marie Lind (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan økt kompetanse i tilpasset opplæring kan fremme utviklingen av inkluderende læringsmiljøer i norske skoler, ved hjelp av en narrativ litteraturstudie. Med en stadig større interesse ... -
Hva sier forskningslitteraturen fra 2000-2024 om hvordan man kan avdekke og forebygge bekymringsfullt skolefravær, og hvilke tiltak bør iverksettes for å øke nærværet for elever med høyt fravær?
Moe, Nicolay Singam (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om bekymringsfullt skolefravær, med et spesielt søkelys på skolevegring. Oppgaven ser på årsakene til skolevegring og hva som skal til for å øke skolenærværet for elever som opplever ... -
Hvilke erfaringer har tre lærere med bruken av digitale verktøy i undervisningen under koronapandemien?
Strand, Johannes (Bachelor thesis, 2021)Koronapandemien har skapt store utfordringer for alle berørte samfunn. I Norge brøt den ut for fullt i mars 2020. Regjeringen bestemte seg for å stenge barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner den 12. mars. Det ble ... -
Hvordan opplever tre aktører i næringslivet digitaliseringen som følge av en global pandemi?
Bekke, Scott Aleksander (Bachelor thesis, 2021)Formålet med bacheloroppgaven er å besvare problemstillingen, hvordan opplever tre aktører i næringslivet digitaliseringen som følge av en global pandemi? Dette er en dagsaktuell tematikk ettersom oppgaven ble skrevet ... -
Hvordan oppleves det å delta i ungdomsbedrift for elever med særskilte behov? En kvalitativ intervjustudie av hvordan to elever med særskilte behov opplever å arbeide i ungdomsbedrift, med fokus på inkludering
Valle, Ruth Ida (Master thesis, 2017)Innovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE) er et større EU-prosjekt om entreprenørskapsutdanning som denne studien er en del av. Formålet med denne studien er å få en dypere innsikt og bedre forståelse for ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
Sæter, Anja Dalsegg (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
Kan teknolgien gjøre deg seende? En kvalitativ studie om blinde og sterkt svaksyntes refleksjoner med digitale læringsressurser
Skauen, Marte. (Master thesis, 2023)Norsk -
Kjennetegn på digital kompetanse i én førsteklasse gjennom bruk av nettbrett i undervisningen
Ingebrigtsen, Rebecka Holm (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven blir det forsket på hvilke kjennetegn av digital kompetanse en førsteklasse har i bruk av nettbrett i undervisningen, og hvilke synspunkter læreren har. Ved å observere klassen en dag og intervjuet læreren ...