Blar i NTNU Open på forfatter "Leiulfsrud, Håkon"
-
Alternative forestillinger om demokratiseringen av arbeidslivet: En kvantitativ analyse av forholdet mellom jobbautonomi og arbeidsledelse i det nordiske og europeiske arbeidslivet
Johannessen, Adele Flakke (Master thesis, 2011)The democratization of working life is a much debated topic in contemporary sociological research. The focus in this thesis is explicitly on the relationship between work autonomy and hierarchy, in both the Nordic and ... -
American supermarkets versus European small shops
de Grazia, Victoria (TSEECS;7, Report, 2002) -
The Annales and medieval studies in Hungary
Klaniczay, Gábor (TSEECS;2, Report, 2000) -
Approaching Policies for Handling Social Inequality in Nordic Education
Smeplass, Eli; Leiulfsrud, Håkon (Peer reviewed; Journal article, 2020)One of the main features of the Nordic Welfare Model is the strong emphasis on social equality with ambitious public welfare arrangements, including family policies, public health and the educational system. Despite of ... -
Den norske kjønnsforskningen: Forskning, politikk, diskurser og makt
Smeplass, Eli (Master thesis, 2012)Oppgavens tema er forskning, politikk og makt. Prosjektet er en kvalitativ analyse av den norske kjønnsforskningen. Det norske kjønnsforskningsprogrammet legges ned fra 2012. I kjølvannet av dette handler oppgaven om hva ... -
Den statlige legitimering av den norske religionspolitikken – et spørsmål om religionsfrihetens betydning: En diskursanalyse av spenningsforholdet mellom Menneskerettighetene og medborgerskapet
Kvernmo, Camilla Kristensen (Master thesis, 2013)Denne studien er en diskursanalyse av NOU-rapporten Det livssynsåpne samfunn (NOU:2013-1) som ble utgitt i januar 2013 som omhandler en omfattende og detaljert dis-kusjon av tros – og livssynspolitikken i Norge. NOU-rapporten ... -
Equal Individuals into Unequal Roles? A discourse analytical perspective on equality and inclusion in Norwegian governmental education policy
Grini, Randine (Master thesis, 2022)Utgangspunktet for dette prosjektet er motsetningene mellom hvordan utdanning anses som basert på idealet om likhet, og utdanning som en sentral faktor i reproduksjonen av sosiale skillelinjer. Denne motsetningen er ... -
THE ETHNOPOLITICS OF LAND OWNERSHIP IN PRUSSIAN POLAND, 1886-1918 - The Land Purchases of the Ansiedlungskommission
Eddie, Scott M.; Kouschil, Christa (TSEECS;9, Report, 2002) -
Foreldreinvolvering i skolen: En studie av høy- og lavstatusskoler i to nordiske byer
Pedersen, Lars Fredrik (Master thesis, 2011)Det er et stadig økende fokus på foreldreinvolvering i skolen. Dette handler ikke bare om at foreldrene skal involveres mer i barnas skolegang, men også at foreldrene skal inkluderes mer i skolen som helhet. I et ... -
Fragile Democracies - A Study of Institutional Consolidation in Six Eastern and Central European Democracies, 1989-1997
Andersen, Frode Overland (TSEECS;4, Report, 2000) -
Gender, class, employment status and social mobility following spinal cord injury in Denmark, the Netherlands, Norway and Switzerland
Leiulfsrud, Annelie; Solheim, Erling; Reinhardt, Jan D; Post, Marcel W. M.; Horsewell, Jane; Biering-Sørensen, Fin; Leiulfsrud, Håkon (Peer reviewed; Journal article, 2019)Study design: Cross sectional survey of 1055 persons with spinal cord injury (SCI) in Denmark, the Netherlands, Norway and Switzerland. Objectives: (1) To analyse the employment levels of people of working age with SCI, ... -
Global blueprints, national problem constructions and local contradictions in Norwegian teacher training
Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl; Leiulfsrud, Håkon (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents an in-depth case analysis of Norwegian teacher training, exploring the intricate dynamics between global blueprints, national problem constructions and local realities. As Norwegian educational policy ... -
THE GLOBALIZATION OF BIOGRAPHY - On Multilocation in the Transatlantic Writings of Witold Gombrowicz, 1939-1969
Grimstad, Knut Andreas (TSEECS;10, Report, 2002) -
"Great Expectations": The Potential of Informal and Formal Organization to Promote Resilience and Educational Equity within Bounded Spaces
Lynum, Markus (Master thesis, 2020)Denne oppgavens tema er risiko og resiliens blant barn, med et fokus på faktorer som befinner seg utenfor individet og familien. Med en individ - og familiefokusert litteratur på risiko og resiliens blant barn som utgangspunkt, ... -
Hvem eier lærerprofesjonen? : en caseundersøkelse om implementering av rammeplan ved samfunnsfaglig lektorutdanning, NTNU
Bratberg, Astrid (Master thesis, 2016)The theme for this thesis is the use of standardisation in the education of teachers within social sciences at NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). More specifically I wish to research how the standardisation ... -
Hvem skal styre oss nå?
Hallquist, Ingrid (Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne studien er hvordan lærere og elever opplevde den skolevirkeligheten som oppstod da skolene stengte 12. mars som følge av koronapandemien. Forskningsspørsmålene som blir aktualisert er hvordan den ... -
Institusjonsomsorg: Mellom nærhet og profesjonalitet
Hauge Fagge, Sigmund (Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien har jeg som mål å få innsikt i hva som kjennetegner omsorg og omsorgsrelasjoner på barnevernsinstitusjoner. For å oppnå denne innsikten har jeg gjennomført kvalitative dybdeintervjuer med fire ... -
Intellectual life and the first crisis of state socialism in East Central Europe, 1953-1956
Grimstad, Knut Andreas; Halvorsen, Arne; Leiulfsrud, Håkon; Petèri, György (TSEECS;6, Report, 2001) -
"Jeg er alene her"
Holm, Øyvind Harald (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvilke føringer det spesialpedagogiske systemet legger for spesialpedagogers handlingsrom for å arbeide med sosial inkludering i skolen. Oppgaven benytter seg av en komparativ tilnærming, ... -
Kampen om helsen: En kvantitativ studie av koblinger mellom en offentlig ekspertdiskurs og ungdoms livsstilspraksiser
Fagerholt, Randi Ann (Master thesis, 2011)Fokus i foreliggende arbeid er spenningsforholdet mellom en etablert offentlig ekspertdiskurs og ungdommers livsstilspraksis. Studien er basert på data fra Ungdomsundersøkelsen i Trondheim 2009 (UngHiT). Utvalget består ...