• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Institusjonsomsorg: Mellom nærhet og profesjonalitet

Hauge Fagge, Sigmund
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:138965075:37435496.pdf (7.155Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3081854
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2642]
Abstract
I denne kvalitative studien har jeg som mål å få innsikt i hva som kjennetegner omsorg og

omsorgsrelasjoner på barnevernsinstitusjoner. For å oppnå denne innsikten har jeg

gjennomført kvalitative dybdeintervjuer med fire barnevernsansatte, og sju ungdommer som

bor – eller har bodd – på barnevernsinstitusjon. Gjennom et teoretisk rammeverk som tar for

seg sosiale bånd og velferdsdimensjoner ser jeg nærmere på hvordan institusjonsomsorg kan

forstås. I forlengelsen av dette diskuterer jeg hvordan omsorgsutøvelsen som foregår på

barnevernsinstitusjonen bidrar til å legge til rette for personlig utvikling i perioden hvor

ungdommene bor på institusjonen, samt legger grunnlaget for livsmestring i livet etter

institusjonsoppholdet. Med utgangspunkt i interaksjonistiske perspektiver på identifisering og

stigmatisering argumenterer jeg for at de ungdommene som opplever en slik utvikling – for

eksempel ved å åpne seg opp for nærhet og gjensidighet i relasjoner – i større grad

identifiserer seg med en institusjonsidentitet enn de som ikke opplever en slik utvikling.

I arbeidet med analysen av datamaterialet har jeg benyttet meg av en abduktiv tilnærming

hvor noen teoretiske perspektiver har vært inkludert i utforming av problemstillinger og

intervjuguider, men hvor jeg også har ønsket å opprettholde en utforskende tilnærming til

datamaterialet, og inkludert nye teoretiske perspektiver underveis i prosessen. Denne

pragmatiske inngangen har gjort det mulig å analysere oppgavens datagrunnlag ut ifra et bredt

spekter av sosiologiske perspektiver. Analysen er strukturert ut ifra seks sentrale temaer: (1)

Forståelsen av omsorg, (2) forståelsen av omsorgsrelasjoner, (3) grensene mellom private

omsorgsrelasjoner og institusjonsomsorg, (4) ungdommenes utvikling og målsettinger i livet,

(5) institusjonsidentitet, og (6) sammenhengen mellom de ansattes utdanning og evne til å

utøve omsorg.

Jeg kommer frem til at det sentrale kjennetegnet på institusjonsomsorg – altså

omsorgsrelasjonene mellom ungdommer og ansatte på barnevernsinstitusjon – er at de

befinner seg i et krysningspunkt mellom nærhet og profesjonalitet. Ungdommene responderer

dårlig på ansatte som oppfattes som «for A4», og legger vekt på nærhet og gjensidighet når de

beskriver gode relasjoner til de ansatte. For de ansatte representerer omsorgsrelasjonene på

institusjonen en vanskelig balansegang mellom det å vise nærhet, engasjement og innlevelse,

og det å opprettholde en profesjonell distanse for å verne om eget privatliv
 
In this qualitative study, my aim is to gain insight into the characteristics of care and

caregiving relationships in child welfare institutions. To achieve this, I have conducted

qualitative in-depth interviews with four child welfare professionals and seven young people

who live or have lived in child welfare institutions. Using a theoretical framework that

addresses social bonds and dimensions of welfare, I examine how institutional care can be

understood. Furthermore, I discuss how the provision of care in child welfare institutions

contributes to facilitating personal development during the period when young people reside

in the institution and lays the foundation for coping with life after their stay. Drawing on

interactionist perspectives on identification and stigmatization, I argue that young people who

experience such development—for example, by opening up to closeness and reciprocity in

relationships—to a greater extent identify with an institutional identity than those who do not

experience such development.

In analysing the data, I have adopted an abductive approach where certain theoretical

perspectives have influenced the formulation of research questions and interview guides.

However, I have also maintained an exploratory approach to the data and incorporated new

theoretical perspectives throughout the process. This pragmatic approach has allowed for

analysis of the data from a wide range of sociological perspectives. The analysis is structured

around six central themes: (1) understanding care, (2) understanding caregiving relationships,

(3) the boundaries between private caregiving relationships and institutional care, (4) the

youths development and life goals, (5) institutional identity, and (6) the connection between

the employees' education and their ability to provide care.

I find that the central characteristic of institutional care—meaning the caregiving relationships

between youth and staff in child welfare institutions—is that they exist at the intersection of

closeness and professionalism. The youth respond poorly to staff members they perceive as

"too standardized," and they emphasize closeness and reciprocity when describing good

relationships with the staff. For the employees, the caregiving relationships in the institution

represent a difficult balance between showing closeness, engagement, and empathy, and

maintaining a professional distance to protect their own personal lives.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit