• Characterisation of fraction representation transformations of Norwegian preservice teachers 

      Winger, Marius Lie; Solstad, Trygve; Kaspersen, Eivind (Chapter, 2022)
      Learning to use a diverse set of representations to support teaching and understanding is an important and integrated part of Norwegian mathematics teacher education. This study uses a thematic analysis and Duval’s theory ...
    • Compromises between required and preferred features of mathematical definitions in mathematics education 

      Forbregd, Tore Alexander; Torkildsen, Hermund André; Kaspersen, Eivind; Solstad, Trygve (Chapter, 2022)
      The mathematics education literature distinguishes between the preferred and the required features of mathematical definitions. However, it is unclear whether and how this distinction differs between mathematical and ...
    • Elevar sine representasjonar i arbeid med figurmønster 

      Brandsar, Trond; Krogstad, Anna (Master thesis, 2022)
      Representasjon og kommunikasjon er eitt av seks kjerneelement i den nye læreplanen i matematikk, LK20. Å kunne bruke representasjonar og syne representasjonskompetanse er viktig med tanke på å utvikle elevane si kompetanse ...
    • Elevars sine representasjonar i arbeid med figurmønster 

      Brandsar, Trond; Krogstad, Anna (Master thesis, 2022)
      Representasjon og kommunikasjon er eitt av seks kjerneelement i den nye læreplanen i matematikk, LK20. Å kunne bruke representasjonar og syne representasjonskompetanse er viktig med tanke på å utvikle elevane si kompetanse ...
    • Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier 

      Aardahl, Vilde Schjelderup; Mikalsen, Madelen Mari (Master thesis, 2022)
      Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ...
    • Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier 

      Aardahl, Vilde Schjelderup; Mikalsen, Madelen Mari (Master thesis, 2022)
      Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ...
    • En tolvdel er større enn en seksdel, fordi tolv er større enn seks 

      Rehaug, Monica (Master thesis, 2019)
      Studien fokuserer på utbredelsen av misoppfatninger knyttet til del-av-hel-aspektet til brøk blant elever på 8. og 10.trinn. Studiens forskningsspørsmål er: (1) Hvor stor er utbredelsen av misoppfatninger knyttet til brøk ...
    • Hvordan påvirke elevers følelser, holdninger og forestillinger om matematikk. En studie av effekten av en undervisningsøkt basert på teorien for didaktiske situasjoner. 

      Estensen, Øivind (Master thesis, 2022)
      Denne studien handler om hvordan elevenes forestillinger, holdninger og følelser til matematikk påvirkes av et undervisningsopplegg basert på teorien for didaktiske situasjoner. Studiens forskningsspørsmål er: Hvilke ...
    • Identitet og karakter: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom matematisk identitet og prestasjoner i matematikk på videregående skole 

      Tellsgård, Gro (Master thesis, 2020)
      Formålet med denne oppgaven har vært å se på sammenhengen mellom matematisk identitet (MI) og prestasjoner i matematikk på en videregående skole. Bakgrunn for oppgaven er at det er vist at mange sider ved matematikkrelatert ...
    • Lærarinnspel knytt til elevargumentasjon i matematikk 

      Leknes, Bente Kjosaas (Master thesis, 2023)
      Denne studien har undersøkt lærar sine innspel på elevar sitt arbeid med argumentasjon i matematikk. Hensikta har vore å studere kva slags innspel som utviklar og betrar elevane sine argumentasjonar på mellomsteget. For å ...
    • Lærerstudenters adaptivitet 

      Kathirgamadas, Arun (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg undersøkt lærerstudenters adaptivitet knyttet til subtraksjon. Hensikten med studien er å få innsikt i lærerstudenters bruk av indirekte addisjon (IA) og direkte subtraksjon (DS) på ulike tresifrede ...
    • M-TPACK og covid-19 

      Heggem, Tølløv (Master thesis, 2021)
      Teknologi og digitale ferdigheter har fått et økende fokus i skolen den siste tiden. Dette ser vi blant annet ved at digitale ferdigheter har blitt inkludert som en grunnleggende ferdighet i den nye læreplanen som ble ...
    • Matematisk fleksibilitet i grunnskolen: En systematisk litteraturstudie 

      Haugom, Helene Myhrvang (Master thesis, 2022)
      Denne studien undersøker matematisk fleksibilitet, definert som å ha kunnskap om ulike strategier og evnen til å velge og bruke de passende og mest effektive strategiene til ulike problemer (Newton et al., 2020, s. 504). ...
    • Matematisk identitet i ulike kontekster 

      Hegna, Karl Håkon Johansen (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Matematikk er et tema som i større eller mindre grad spiller en rolle i alle personers liv. Det er blant annet et sentralt fag i skolen og mange yrker krever en matematikkompetanse, både i utdanningen til yrket, ...
    • Matematisk identitet i ungdomsskolen 

      Ytterhaug, Bjørn Owe (Master thesis, 2019)
      Mange elever i ungdomsskolen opplever matematikk som et fag de enten liker eller misliker, og beskriver seg selv med at de «kan» eller «kan ikke». Det betyr at elevene har en matematisk identitet; en identitet som beskriver ...
    • Matematisk identitet i ungdomsskolen og i videregående skole 

      Vea, Martha (Master thesis, 2020)
      Grunnopplæringen i skolen har som formål å fremme både fagkunnskaper og andre aspekter, som for eksempel affekt og dybdelæring (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Utdanningsdirektoratet, 2018). Læreplanene i matematikk gjør rede ...
    • Matematisk modellering - En kvantitativ studie om læreres opplevde utfordringer i undervisningen av modellering 

      Strand, Johanne Sofie (Master thesis, 2019)
      Matematisk modellering er utfordrende for lærere og elever, og som en konsekvens av dette har ikke modellering en så stor plass i klasserommet som forskningen skulle tilsi. I dag finnes det mange kvalitative studier som ...
    • Measuring mathematical identity in lower secondary school 

      Kaspersen, Eivind; Ytterhaug, Bjørn Owe (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The authors examined whether we can use the same instrument for measuring and comparing the mathematical identities of lower secondary school students and those of university students in science, technology, engineering, ...
    • Measuring student teachers’ practices and beliefs about teaching mathematics using the Rasch model 

      Kaspersen, Eivind; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Several attempts have been made to measure and categorize beliefs and practices of mathematics teachers [Swan, M. 2006. “Designing and Using Research Instruments to Describe the Beliefs and Practices of Mathematics Teachers”. ...
    • Sammenhengen mellom misoppfatninger og strukturen i brøkkompetanse 

      Spirdal, Tor Hardang (Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ Rasch-studie som undersøker hvilken sammenheng det er mellom elevers misoppfatninger i brøk og hva det har å si for strukturen i deres brøkkompetanse. Dette er gjort gjennom å måle ...