• Skjer estimering intuitivt eller kognitivt? 

      Horne, Håvard; Kvitfjell, Johan Henrik (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven har undersøkt lærerstudenters strategier i estimeringsoppgaver. Hensikten med oppgaven var å finne ut om estimering skjer intuitivt eller kognitivt. Dette skulle bidra til å gi lærere et teoretisk grunnlag ...
    • Skjer estimering intuitivt eller kognitivt? 

      Horne, Håvard; Kvitfjell, Johan Henrik (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven har undersøkt lærerstudenters strategier i estimeringsoppgaver. Hensikten med oppgaven var å finne ut om estimering skjer intuitivt eller kognitivt. Dette skulle bidra til å gi lærere et teoretisk grunnlag ...
    • Stereotypical images of male and female mathematics teachers 

      Gjøvik, Øistein; Kaspersen, Eivind; Farsani, Danyal (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this paper, we describe how pre-service teachers portray stereotypical mathematics teachers. Using longitudinal data – from 2007 to 2020 – of pre-service teachers’ drawings (N=767), we report on four clusters of ...
    • The association between engineering students’ self-reported mathematical identities and average grades in mathematics courses 

      Kaspersen, Eivind; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne (Chapter, 2017)
      Arguments have been made that one purpose of learning mathematics successfully is for students to develop mathematical identities. Thus, since students are frequently evaluated with grades in university mathematics courses, ...
    • Tittel: Matematisk fleksibilitet i videregående opplæring Undertittel: En lærebokanalyse 

      Eidsheim, Siv Heidi Sigerseth (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne studien er matematisk fleksibilitet – evnen til å bruke ulike og hensiktsmessige strategier på effektive måter. Dette er et aktuelt tema fordi fagfornyelsen LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020, 2021) vektlegger ...
    • To handlevogner og en bag 

      Vik, Gunn Berit Nyhus; Gudem, Kristin (Master thesis, 2021)
      Med de nye læreplanene fra høsten 2020 ble matematisk modellering, prosessen med å oversette mellom matematikken og den virkelige verden, en integrert del av matematikkopplæringen gjennom hele grunnskoleløpet. Det finnes ...
    • Using the Rasch Model to Measure Comprehension of Fraction Addition 

      Winger, Marius Lie; Gausen, Julie; Kaspersen, Eivind; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this study we investigate whether transformations between different representations of mathematical objects constitute a suitable framework for the assessment of students’ comprehension of fraction addition. Participants ...