Blar i NTNU Open på forfatter "Evensen, Lars Sigfred"
-
Afasi og logopedi?
Storvik, Wenche Bjerkestrand (Master thesis, 2019)Jeg har valgt å skrive en studie om temaet musikkterapi i logopedisk arbeid med afasi. Bakgrunn: Minst 5000 mennesker får afasi hvert år her i Norge. Afasi er et ord som ikke er så kjent, og når en familie opplever at et ... -
Fortellinger om forandring: En narrativ studie av planlagt organisasjonsendring i et norsk finanskonsern
Amundsen, Oscar (Doctoral thesis, 2003)Utgangspunktet for denne avhandlingen er at folk deler kunnskap og erfaring gjennom å fortelle historier til hverandre. Kjernematerialet i avhandlingen består av samtaler / dybdeintervjuer med utvalgte ansatte og ledere ... -
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article reports consequences for student writing quality based on a long-term professional learning project. Project teachers, representing all school subjects in grades 3–7, were presented with a writing construct, ... -
Men kan det komme noe godt fra lærerværelset? Om validitet i læreres vurdering
Evensen, Lars Sigfred (Chapter, 2014)Når vurdering skal tjene læring, kommer spørsmål om validitet mer i forgrunnen. Denne artikkelen drøfter validitetsutfordringer med utgangspunkt i Normprosjektet, hvor lærere ved 20 skoler bruker forventningsstandarder for ... -
Om å jakte på heffalomper: Et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk
Dagsland, Sindre (Doctoral theses at NTNU;2018:99, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag av avhandlingen Avhandlingen bygger på en kvalitativ undersøkelse av hvordan elever i samme klasse på 6. trinn skriver antatt reflekterende og utforskende tekster i norsk og matematikk. Det nasjonale ... -
Samspillet mellom skriftlig og muntlig risikokommunikasjon: Virksomhetsanalyse av en kommunikativ kjede i den tredje helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag
Rustad, Hanne (Doctoral theses at NTNU;2022:250, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Siden midten av 1980-tallet har Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT) samlet inn helsedata fra frivillige nordtrøndere for å kunne forske på et bredt spekter av helserelaterte tema. Dette er et betydningsfullt ... -
A shared terminology for writing in the primary grades for writers and their teachers: With a focus on word choice and Sentence Fluency
Storlie-Kristoffersen, Cherise Marie (Doctoral theses at NTNU;2023:47, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag Som grunnskolelærer brukte jeg følgende seks dimensjoner ved skriving i undervisningen min: ideer, organisering, stemme, konvensjoner, setningsflyt og ordvalg, og jeg opplevde at en felles terminologi for ... -
Skriveutvikling på mellomtrinnet: En undersøkelse av sammenhengsmekanismer i elevtekster og hvilke didaktiske forhold som bidrar til utvikling av sammenheng i tekst
Hundal, Anne Kathrine (Doctoral theses at NTNU;2017:167, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag av avhandlingen Hvordan lærer elever på mellomtrinnet å skrive sammenhengende tekster? Dette spørsmålet er utgangspunktet for prosjektet «Skriveutvikling på mellomtrinnet. En undersøkelse av sammenhengsmekanismer ... -
Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing
Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2016)In this article, we present the specific criteria that are currently being introduced in Norwegian teaching and assessment of writing, as well as selected aspects of their development. The article builds on an assumption ... -
The Wheel of Writing: a model of the writing domain for the teaching and assessing of writing as a key competency
Berge, Kjell Lars; Evensen, Lars Sigfred; Thygesen, Ragnar (Journal article; Peer reviewed, 2016)The model presented in this article aspires to represent a theoretically valid and coherent definition and description of writing, as a basis for teaching and assessing writing as a key competency in school. It represents ... -
Trust in Educational Discourse: A risky undertaking
Evensen, Lars Sigfred (Chapter, 2013) -
Underveis mot et tolkningsfellesskap: lærerstemmer om elevtekster
Evensen, Lars Sigfred (Chapter, 2012)Artikkelen er en analyse av lærersamtaler om kvalitet i elevtekster fra grunnskolens mellomtrinn. Hvordan etablerer lærere felles vurderingsnormer? Analysen er gjort med utgangspunkt i det dialogiske begrepet 'lysbryting' ... -
Utvikling eller innvikling? Tidlig skriving før barn møter skolen
Evensen, Lars Sigfred (Chapter, 2013)I litteraturen om barns tidlige skriveutvikling var det vanlig å anta at denne er syntetisk - fra små deler til helhet. Denne antakelsen er gradvis erstattet av et analytisk syn - hvor helhet kommer før delene. Et eksempel ... -
Vurdering av skrivekompetanse: En kompleks utfordring
Evensen, Lars Sigfred (Chapter, 2009)