• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling eller innvikling? Tidlig skriving før barn møter skolen

Evensen, Lars Sigfred
Chapter
Submitted version
Thumbnail
View/Open
Utvikling+av+forventningsnormen.docx (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2499221
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1345]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [21058]
Abstract
I litteraturen om barns tidlige skriveutvikling var det vanlig å anta at denne er syntetisk - fra små deler til helhet. Denne antakelsen er gradvis erstattet av et analytisk syn - hvor helhet kommer før delene. Et eksempel på dette er at barn lager bøker før de fyller dem med språklig innhold. De bruker også Til-Fra som tekstlig innramming før utforming av språklig tekst tar til. Denne innramminga har to aspekter, hvor det ene går fra sosial relasjon til språklig kommunikasjon og det andre går fra global språklig innramming til språklig utvikling av rammenes innhold. Hovedmålet med dette kapitlet er å vise at disse aspektene lar seg forklare av et felles utviklingsprinsipp - 'innvikling'. Det empiriske materialet i kapitlet er hentet fra en longitudinell kasusstudie.
Publisher
Cappelen Damm Akademisk (NOASP)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit