Browsing NTNU Open by Author "Ervik, Hilde"
Now showing items 1-20 of 27
-
Alternative læringsarenaer i naturfag
Sunde, Hallvard Burø (Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan lærere kan legge til rette for læring hos elever ved å benytte ulike alternative læringsarenaer. For å finne ut av problemstillingen ble det gjennomført to dybdeintervjuer ... -
Bacheloroppgave LGU53002
Osen, Stein (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har innholdet i delkapitlene Fart og Akselerasjon i Eureka! 10 blitt vurdert med følgende problemstilling: I hvilken grad hjelper Eureka! 10 elever å utvikle operasjonell kunnskap for grunnleggende mekanikk ... -
Bruk av modeller i naturfag – naturfaglæreres bruk av modeller i arbeid med karbonkretsløpet
Holm, Mathilde Eidem (Bachelor thesis, 2021)Modeller og modellbruk i naturfagundervisningen er og har vært en viktig del av naturfaget, noe som også gjenspeiles i det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20. Et av kompetansemålene fremhever at elevene skal kunne ... -
Bærekraftig utvikling med uteskole
Aashamar, Johannes Bakke (Bachelor thesis, 2021)Tverrfaglige tema er et nytt begrep som ble innført med ny læreplan i 2020. Bærekraftig utvikling som er et av de nye temaene, blir dermed satt tydeligere på dagsorden i undervisningen. Hvordan uteskole kan være en arena ... -
Elemental content of brown crab (Cancer pagurus) - Is it safe for human consumption? A recent case study from Mausund, Norway
Ervik, Hilde; Lierhagen, Syverin; Asimakopoulos, Alexandros (Peer reviewed; Journal article, 2019)The brown crab (Cancer pagurus; the edible crab) is consumed worldwide and greatly appreciated for the essential elements (e.g., Zn, Se) that it contains. However, alongside these, it contains toxic elements that can pose ... -
Elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag
Sandbraaten, Gøril Nesmoen (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven vil jeg se nærmere på elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag. Problemstillingen jeg har valgt for denne oppgaven er: «Hvilke faktorer ved bruk av utforskende undervisning kan ... -
En plastbit i hånden er bedre enn ti bilder i boka En case-studie om elevengasjement ved bruk av uteskole med feltarbeid i utdanning for bærekraftig utvikling
Sakkestad, Stine Larsen (Master thesis, 2021)Utdanning står sentralt arbeidet med å håndtere miljø- og klimakrisen vi står ovenfor. En opplevelse av manglende relevans og kjedsomhet fører derimot til at mange elever i mindre grad engasjerer seg i opplæringen. Dette ... -
Feltarbeid for en bærekraftig fremtid - et gram erfaring er bedre enn et tonn teori En mixed methods studie av elevers holdninger rundt marin plastforurensing
Hoddevik, Sunniva Eline (Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling har siden midten av 1900-tallet blitt et globalt konsept. Siden den gang har det blitt utviklet flere internasjonale avtaler for å bekjempe klimakrisen. Det er allment kjent at dersom det grønne skiftet ... -
Fremtidsrettet naturfagundervisning
Haugen, Robin (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt om undervisningen om kosthold og næringsstoffer bør fremtidsrettes, og om den har grunner til å utvikles. Dette ble gjort i en kvalitativ studie ved å intervjue en faglærer ... -
Hvordan kan læreren hjelpe elevene til å utnytte sitt faglige potensiale?
Lehn, Martine Ranum (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg forsket på hva som kreves av en lærer for å kunne hjelpe elevene til å utnytte sitt faglige potensiale. På basis av dette har jeg gjort rede for viktigheten av en god relasjon mellom ... -
Hvordan kan utforskende undervisning føre til god begrepsforståelse?
Ferstad, Stian (Bachelor thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt hvordan utforskende undervisning kan føre til god begrepsforståelse hos elever på 9.trinn i naturfag. Utvalget av elever er gjort i en praksisklasse jeg besøkte på lærerstudiet. Elevene ... -
Klimaundervisning - inkludering av elevene i klimadebatten
Heggem, Tølløv (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven tar opp problemstillingen: «Hvordan inkluderes elevene i klimadebatten i dagens skole?» Og tar for seg fokuset på klimaendringer og global oppvarming i pensum og undervisningen i skolen i dag. Problemstillingen ... -
Læreplananalyse av norsk og kanadisk læreplan i naturfag
Nisja, Marte Bjerkaas (Bachelor thesis, 2019)Canada og Norge er land med ulike styringsdokumenter for utdanningssystemene sine. Canada bruker curriculum som er en mer omfattende og detaljert læreplan enn den vi bruker i Norge. Dette fører til at det er mange ulikheter, ... -
Macroplastic in Soil and Peat. A Case Study from the Remote Islands of Mausund and Froan Landscape Conservation Area, Norway; Implications for Coastal Cleanups and Biodiversity
Cyvin, Jakob Bonnevie; Ervik, Hilde; Kveberg, Anne Aasen; Hellevik, Christina (Journal article; Peer reviewed, 2021)Marine plastic litter is ubiquitous and knowledge about its impact on coasts, open waters, the deep-sea, and the biota found in those habitats is increasing. However, studies of how it affects terrestrial environments such ... -
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge
Ervik, Hilde; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex (Peer reviewed; Journal article, 2022)The context of this article is a science teacher educator’s interest in experience-based learning. This led her to an exploration of the experience-based knowledge of five elderly professional fishermen in the small fishing ... -
Profile and Sources of PAHs in Freshwaters, Sediments and Plastic Debris in Mausund, Norway. Developemnt of a HPLC-FLD Method for Analysing 15 PAHs
Røsvik, Anna (Master thesis, 2021)Abstract will be available on 2024-07-01 -
Relasjonsbygging i uteskolen
Myrland, Lene Therese (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan læreren kan bruke uteskolen i arbeidet med å bygge relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «På hvilken måte kan læreren bruke uteskolen ... -
Science Camp 2017
Rossing, Nils Kristian; Vaagland, Henriette; Eggen, Per-Odd; Johansen, Astrid; Ervik, Hilde (Research report, 2017) -
Seksualundervisning i grunnskolen
Tøften, Synne F. (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven vil jeg ta for meg elevers syn på seksualundervisningen i grunnskolen. Ønsket er å undersøke hvordan elever opplever seksualundervisningen i skolen med tanke på når den begynner, hvor mye tid skolen ... -
Seksualundervisning i skolen - Hvordan kan vi som lærere gjennom seksualundervisning sørge for at alle elever får et sunt og godt forhold til kropp og seksualitet?
Kristiansen, Iselin (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg sett på hvordan lærere kan gjøre seksualundervisningen i skolen bedre for alle elever, uavhengig av hvilken bakgrunn de har. Grunnen til at jeg har valgt å skrive om nettopp dette er fordi ...