Browsing NTNU Open by Author "Eiksund, Øyvind Johan"
Now showing items 1-16 of 16
-
«Å ta bort instrumentet som en mestrer, er det samme som å ta bort tastaturet til en norsklærer» - Verdier hovedinstrument har for en musikklærer i grunnskolen.
Skaar, Odd Midtsæther (Master thesis, 2022)Å kunne spille et musikkinstrument er en kompetanse en musikklærer i grunnskolen ofte har. En måte å få opplæring på et musikkinstrument er ved undervisning på et hovedinstrument når man utdanner seg, og det viser seg at ... -
Hvorfor stopper det? En autoetnografisk studie av motgang i en kreativ prosess
Sand, Ingrid (Master thesis, 2024)Dette er en studie av gjenopptakelsen av en kreativ prosess som har stagnert. Mitt arbeid med arrangering for damekor har så langt ikke vært særlig fruktbart fordi jeg opplever at arrangementene stopper opp før de blir ... -
Ikke noe TikTok, digital didaktikk, takk - Kulturskolenes erfaringer og læringsutbytte ved bruk av digitale medier under koronapandemien
Eiksund, Øyvind Johan; Berge, Ola Kveseth; Haugsevje, Åsne Dahl (Research report, 2021) -
Introduksjon til Samsang gjennom livsløpet
Vesterlid Strøm, Regine; Eiksund, Øyvind Johan; Balsnes, Anne Haugland (Chapter, 2022) -
Knowledge for the Future Music Teacher: Authentic Learning Spaces for Teaching Songwriting and Production Using Music Technology
Eiksund, Øyvind Johan; Reistadbakk, Egil (Chapter, 2020)This study explores the challenges of the increasing impact of technol- ogy on music teaching in secondary and upper secondary school in Norway. Using the TPACK framework, we expand on earlier research where teachers’ lack ... -
KORsong & KORona: Pandemierfaringar i Norges Korforbund Sør-Trøndelag
Eiksund, Øyvind Johan (Research report, 2022)Korverksemd er eit døme på ein aktivitet som i stor grad fekk kjenne konsekvensane av pandemi og smitteverntiltak på kroppen. Nedstenginga av samfunnet sette ein effektiv stoppar for ein musikkaktivitet som i normaltid ... -
LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
Sjaastad, Hanne Terese (Master thesis, 2020)Denne studien er en undersøkelse av metaforer i sangundervisning i høyere utdanning i lys av kognitiv og diskursorientert metaforteori. Med et sosialkonstruksjonistisk utgangspunkt, hvor språket ikke bare er speilende, men ... -
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives
Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens (Book, 2020)This anthology presents research projects that examine the intersection between music, technology and education from a variety of perspectives. The contributors are from a range of educational programs within traditional ... -
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens (Chapter, 2020) -
Navigering i musikkundervisningens digitale verden: En kvalitativ studie av et utvalg ungdomsskolelæreres perspektiver på bruk av digitale verktøy i musikkundervisningen
Walnum, Runar Østbye (Master thesis, 2023)I denne studien utforskes betydningen digitale verktøy har på musikkundervisning med fokus på kreativitet og undervisning i komposisjon på, basert på perspektivene til ulike lærere innenfor musikkfaget på ungdomsskolen. ... -
Rethinking Motivation in Choir Participation: Proposing a Contextual Model of Motivation
Eiksund, Øyvind Johan (Chapter, 2022) -
Samsang gjennom livsløpet
Vesterlid Strøm, Regine; Eiksund, Øyvind Johan; Balsnes, Anne Haugland (MusPed:Research;, Book, 2022)Denne antologien omhandler samsang i ulike livsfaser og sammenhenger i en skandinavisk kontekst. Samsang utgjør en vesentlig del av vår felles kulturarv. Samsang, som innebærer alle former for sang der mennesker synger ... -
Språkbruk i den nye læreplanen i musikk: Et kritisk blikk på kjerneelementet Oppleve musikk i lys av de utdanningspolitiske intensjonene med fagfornyelsen (LK20) Hvordan erfarer musikklærere bruken av kjerneelementet «oppleve musikk» i sin planlegging og gjennomføring av undervisning i musikkfaget i grunnskolen, og hvordan står disse erfaringene i lys av de politiske og faglige intensjonene med reformfornyelsen LK20?» Masteroppgave i musikkdidaktikk – Grunnskolelærerutdanning 1.-7. Veileder: Øyvind Johan Eiksund Desember 2023 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap Institutt for lærerutdanning
Larsen, Hans-Christian Graven (Master thesis, 2023)Abstract This master's thesis in music didactics is based on the situation of the newly implemented (Autumn 2020) education reform in Norway named Curriculum (LK20). The focus of the study are on the new Music Subject ... -
Tverrfaglig låtskriving: En casestudie om elevers opplevelser av låtskriving som en læringsmetode i naturfag
Aanonsen, Magnus (Master thesis, 2022)Den overordnede delen av læreplanen fremmer viktigheten av tilpasset opplæring ved bruk av variert undervisning, samtidig som estetiske læreprosesser og skapende undervisning har fått et større fokus i styringsdokumentene ... -
Ungdomsskoleelever og musikklytting i arbeidstimer - En hermeneutisk-fenomenologisk studie om musikklytting, motivasjon og konsentrasjon.
Haugland, Knut-Alfred (Master thesis, 2023)I denne musikkdidaktiske masteroppgaven belyses en påstand om at det kan være en mulig påvirkning på konsentrasjon og motivasjon hos elever, gjennom å ta i bruk musikklytting i arbeidstimer på skolen. Ved å rette søkelyset ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
Aasen, Henrik Julsrud (Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ...