Hvorfor stopper det? En autoetnografisk studie av motgang i en kreativ prosess
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140045Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Dette er en studie av gjenopptakelsen av en kreativ prosess som har stagnert. Mitt arbeid med arrangering for damekor har så langt ikke vært særlig fruktbart fordi jeg opplever at arrangementene stopper opp før de blir ferdige. Det hjelper ikke nødvendigvis at mye av den tyngste jobben er gjort, for når jeg har møtt på utfordringer jeg har vært usikker på hvordan jeg skal løse har det stoppa helt. I tillegg til å være autoetnografisk er forskningen min gjort gjennom fenomenologiens briller, med bruk av stop moments og en abduktiv analyse. Jeg har kommet fram til tre faktorer som påvirker meg og arbeidet mitt i stor grad: sosiale relasjoner, læring og forventninger. Disse for seg selv, og det som oppstår i krysningen mellom dem er det som påvirker meg i størst grad. Disse diskuterer jeg i lys av teori om literacy, uformell læring, sosiokulturell læringsteori og motivasjonsteori. Teorien jeg anvender er i stor grad knyttet til pedagogikkens fagfelt, og jeg diskuterer også hvordan denne forskningen er relevant for meg som lærer i møte med elever i kreative arbeidsprosesser. This is a study of a resumption of a stagnated creative process. My work with arranging for women’s choir has thus far not been very productive, much due to the fact that I find that the arrangements hit a halt before they are completed. It does not necessarily help that the majority of the hard work has been done, as when I have been presented with challenges which I have been unsure of how to solve the process has stopped altogether. In addition to being auto-ethnographic, my research is done through a phenomenological lens, utilizing stop moments and an abductive analysis. I have found three factors that greatly influence me and my work: social relations, learning and expectations. These factors, both on their own and the relationships between them, are what affects me to the greatest extent. I discuss these factors in light of theory about literacy, informal learning, sociocultural theory of cognitive development, and motivational theory. The theories I apply in my thesis are largely connected to the field of pedagogy, and I also discuss how this research is relevant for me as a teacher when working with students in creative processes.