Browsing NTNU Open by Author "Diesen, Even Igland"
Now showing items 1-13 of 13
-
Danningsfremmende litteraturundervisning i to norsk-læreverk
Rødberg, Julie (Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan skolens danningsoppdrag kommer til syne i norskfaglig undervisning, spesielt tilknyttet de to læreverkene Salaby og Fabel. For å belyse dette har jeg arbeidet utfra ... -
Ett kulepunkt, to kulepunkt, tre kulepunkt ...
Sakstrøen, Amalie (Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Denne studiens formål er å utforske hvordan Powerpointer ment til bruk i norskfaget utformes. Powerpoint er det mest brukte digitale presentasjonsverktøyet i skolen, og det benyttes av svært mange lærere og ... -
Forbrytelsens fascinasjon og fiksjonalisert (selv)-framstilling i 1800-tallets forbryterviser
Diesen, Even Igland; Warberg, Silje Haugen (Chapter, 2021) -
Fordi vi e jo, som han sa, Non Stop, alle e forskjellig
Courcy, Johanne de (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie, og undersøker niendetrinnselevers utvikling av forståelse i lesning av og samtale om låten Påfugl. Metoder for datainnsamlingen er fortolkning og deltakende observasjon. ... -
Innledning
Stengrundet, Elin; Undheim, Inga Henriette; Diesen, Even Igland (Chapter, 2024) -
Introduksjon: Kva er rap og flow?
Markussen, Bjarne; Diesen, Even Igland; Oddekalv, Kjell Andreas (Chapter, 2022) -
Kjønnsfremføring og forvandling: En litterær analyse av kjønnskonstruksjoner i ungdomsromanen Pojkarna
Øien, Sunniva Skjelbred (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi kan forstå og arbeide med temaet kjønn i litteraturundervisningen. Blikket rettes mot ungdomslitteratur som tematiserer kjønn, og det gjøres en nærlesning av ungdomsromanen Pojkarna ... -
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning
Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen har til hensikt å bidra til den litteraturdidaktiske tenkningen om sanglyrikk. For å gjøre dette leses og lyttes det til låten «Lysne» av Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio, med fokus på samspillet ... -
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser
Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
"Patriotisk utdanning og nasjonal identitet" En komparativ innholdsanalyse av litteratur-, dannings- og kulturperspektivet i den norske og russiske læreplanen
Rotabakk, Tanja (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg begrepene litteratur, danning og kultur i den russiske og norske læreplanen. Ved å gjennomføre en innholdsanalyse skal jeg se på problemstillingen: «Hvordan kan litteratur-, dannings- og ... -
"Så det var en sånn blanding mellom kulturene da"
Feness, Marthe Pedersen (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet undersøker tiendeklasseelever sine opplevelser og forståelser av selvfremstillingene til Mona Berntsen og Galvan Mehidi fra boken Third Culture Kids: Å vokse opp mellom kulturer (2019). Boken består ... -
Tradisjon og fornyelse i Draumkvedets teksthistorie
Diesen, Even Igland (Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen handler om Draumkvedet-tradisjonen og hvordan den endres i og gjennom utvalgte tekst- og medieuttrykk lest med vekt på Draumkvedet som pågående aktivitet. Til grunn for granskinga ligger en inkluderende oppfatning ... -
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
Diesen, Even Igland; Dagsland, Sindre; Harstad, Ola (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom ...