Blar i NTNU Open på forfatter "Dahl, Yngve"
-
Assessing Motivational Differences Between Young and Older Adults When Playing an Exergame
Subramanian, Sruti; Dahl, Yngve; Skjæret-Maroni, Nina; Vereijken, Beatrix; Svanæs, Dag (Peer reviewed; Journal article, 2019)Background: Currently, exergames are used by different age groups for both recreational and training/rehabilitation purposes. However, little is known about how to design exergames so that they are motivating for specific ... -
Design Recommendations for Mobile Nursing Care Plans: A User-Centered Approach
Bråstein, Ragnar Olderkjær (Master thesis, 2020)Denne oppgaven beskriver en brukersentrert designprosess brukt for å lage en mobil app for sykepleiere. Appens mål er å forbedre arbeidsflyten til sykepleiere, i tillegg til å potensielt flytte arbeid som i dag gjøres på ... -
Design Recommendations for Playful Social Experiences at University Campus
Tyrihjell, Silje Marie (Master thesis, 2020)Nyere rapporter har vist at mange studenter sliter med følelser av ensomhet. Denne studien undersøker bruken av mobile interaktive spill for å ta tak i problematikken, ved å oppmuntre til sosial inkludering blant studentene ... -
Designing for movement quality in exergames: Lessons learned from observing senior citizens playing stepping games
Skjæret, Nina; Nawaz, Ather; Ystmark, Kristine Midjås; Dahl, Yngve; Helbostad, Jorunn L.; Svanæs, Dag; Vereijken, Beatrix (Journal article; Peer reviewed, 2015)Background: Exergames are increasingly used as an exercise intervention to reduce fall risk in elderly. However, few exergames have been designed specifically for elderly, and we lack knowledge about the characteristics ... -
Designing movement-based interactive technology supporting balance training in older adults
Subramanian, Sruti (Doctoral theses at NTNU;2021:170, Doctoral thesis, 2021)With an increasing global population of older adults, falls are a critical problem resulting in numerous injuries, loss of independence, and fatalities. In this regard, balance training and rehabilitation play a major role ... -
Developing a location-based mobile game promoting physical activity and social interactions among students
Aasmo, Håvard (Master thesis, 2020)Siden introduksjonen av smarttelefon har man sett en enorm vekst av brukere. Samtidig er lavt aktivitetsnivå hos folk et økende problem. Målet med dette prosjektet er å utvikle et konsept for et lokasjonsbasert mobilspill ... -
Developing a video game for research and prototyping of unmanned maritime vessels
Hanssen, Mikael Røsbak (Master thesis, 2022)I følge av nylig utvikling innen autonomy og kunstig intelligens, har det vært en betydelig framgang innen forsking for autonome kjøretøy, særlig innen passasjertransport. Selv om det er selvkjørende biler som har fått ... -
Digiplay: An analysis of metrics for evaluating public installations
Klævold, Hugo Solheim (Master thesis, 2020)Det moderne liv har ført til at vi i økende grad blir stillesittende. En måte vi kan prøve å bekjempe dette er ved å skape installasjoner som oppfordrer folk til å ta et avbrekk fra hverdagen til å være litt mer aktiv. For ... -
DigiPlay: Designing Playful Interactive Installations for Spontaneous Physical Activity
Medalen, Ingrid (Master thesis, 2020)Denne oppgaven undersøker om trenden hvor moderne teknologi fører til en mer stillesittende livsstil kan reverseres ved hjelp av lekne interaktive installasjoner. Hensikten er å utvikle en forståelse av hvordan vi kan ... -
“Do You See What I Hear?”: Designing for Collocated Patient–Practitioner Collaboration in Audiological Consultations
Dahl, Yngve; Hanssen, Geir Kjetil (Journal article; Peer reviewed, 2017)Patient-centered care encourages active involvement of patients in their own treatment and a collaborative perspective on the relationship between patient and practitioner. However, to achieve constructive patient–practitioner ... -
"Drills, Needles, and Pain": Design Recommendations for Digital Interactive Narratives in Dental Anxiety Prevention for Children
Murphy, Katarina Gjendem; Moksnes, Silje Marie Savland (Master thesis, 2023)Forekomsten av tannbehandlingsangst er omfattende og påvirker enkeltpersoner i ulike aldersgrupper, inkludert både voksne og barn. Denne tilstanden har potensial til å føre til vedvarende tannhelseproblemer. Tannbehandlingsangst ... -
"Drills, needles, and pain": Design Recommendations for Digital Interactive Narratives in Dental Anxiety Prevention for Children
Murphy, Katarina Gjendem; Moksnes, Silje Marie Savland (Master thesis, 2023)Forekomsten av tannbehandlingsangst er omfattende og påvirker enkeltpersoner i ulike aldersgrupper, inkludert både voksne og barn. Denne tilstanden har potensial til å føre til vedvarende tannhelseproblemer. Tannbehandlingsangst ... -
Evaluation of Interactive and Gamified Approaches for Teaching ICT Theory - A Study of PowerPoint, Sembly, and Kahoot!
Wang, Alf Inge; Sætre, Rune; Rydland, Terje; Dahl, Yngve (Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper presents the experiences and results from an evaluation of using interactive and gamified approaches for teaching theory lectures in an ICT introductory course at the Norwegian University of Science and Technology. ... -
Exploring Methodological Challenges and Diverse Stakeholder Perspectives: A Case Study on Preventing Dental Anxiety in Children through a Digital Interactive Narrative
Villandseie, Silje Førde (Master thesis, 2023)Denne avhandlingen utforsket metodologiske utfordringer som kan oppstå når man forsøker en tilnærming inspirert av deltakende design for å utforme en digital interaktiv fortelling som forebygger tannlegeskrekk hos barn. ... -
Exploring the Influence of Tech Savviness and Physical Activity in Older Adults Playing an Exergame
Subramanian, Sruti; De Moor, Katrien; Vereijken, Beatrix; Dahl, Yngve; Svanæs, Dag (Chapter, 2022)Exergames are widely being used for various serious purposes such as training balance in older adults. However, despite the potential and growing attention given to such movement-based applications, there is lack of knowledge ... -
Exploring the Potential of a Serious Game Concept for Dental Anxiety Prevention in Children
Federl, Therese; Vik, Astrid (Master thesis, 2021)Tannbehandlingsangst er et utbredt problem som rammer både barn og voksne, og som kan forårsake langvarige tannhelseproblemer. Angsten oppstår vanligvis i barndommen, og forebyggende tiltak rettet mot barn kan derfor være ... -
Exploring the Potential of a Serious Game Concept for Dental Anxiety Prevention in Children
Federl, Therese; Vik, Astrid (Master thesis, 2021)Tannbehandlingsangst er et utbredt problem som rammer både barn og voksne, og som kan forårsake langvarige tannhelseproblemer. Angsten oppstår vanligvis i barndommen, og forebyggende tiltak rettet mot barn kan derfor være ... -
Gamified Self-management Solution Supporting Healthy Eating Habits for Children
Phetchpinkaew, Gorn (Master thesis, 2021)Overvekt og fedme utgjør en av de store helseutfordringene for barn over hele verden, og kan medføre flere alvorlige sykdommer. Det er gjort flere forsøk på å løse dette problemet ved hjelp av digitale verktøy, gjennom ... -
Holistic design approach to playful installation experiences
Bjørnå, Sofie Margrethe (Master thesis, 2020)I denne oppgaven undersøker jeg motiverende og demotiverende faktorer som påvirker brukere av offentlige, lekne installasjoner, for å skape en bedre forståelse av brukerreisen. Dette ble gjort ved å ha en holistisk tilnærming ... -
Infrastructuring as ambiguous repair: a case study of a surveillance infrastructure project
Mikalsen, Marius; Farshchian, Babak A.; Dahl, Yngve (Journal article; Peer reviewed, 2017)Health and welfare organisations are under increased scrutiny regarding their ability to make innovations in and increase the productivity of their services by digitising and automating them. Our empirical case study focuses ...