• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing a video game for research and prototyping of unmanned maritime vessels

Hanssen, Mikael Røsbak
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:112296943:70232927.pdf (26.84Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3028969
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [7454]
Abstract
I følge av nylig utvikling innen autonomy og kunstig intelligens, har det vært en betydelig framgang

innen forsking for autonome kjøretøy, særlig innen passasjertransport. Selv om det er selvkjørende

biler som har fått mest offentlig oppmerksomhet, er det også nevneverdig utvikling innen den

maritime sektor.

Denne avhandlingen fokuserer på bruken av simulasjon og videospillteknologi for forskning og

prototyping av ubemannede maritime fartøy. En simulator ble utviklet, med fokus på et pågående

forskningprosjekt innen autonome passasjerferger. Simulatoren ble brukt for testing av fjernover-

våking av autonome ferger, ved bruk av spesifikke (simulerte) scenarier som var designet for å teste

ekstreme situasjoner hvor testdeltakerne ble tvunget til å ta over kontroll av fergen.

Malone’s heuristikk for design av instruktive videospill ble brukt som et rammeverk for å evaluere

simulatoren.

Utviklingen viste at videospillteknologi har akselerert prototyping, og hjalp til med å samle inn

relevante data for videre forskning. Analysen viser at bruken av spilldesignprinsipper hjalp med

å øke deltakernes innlevelse som rollen av en fjernoperatør, and bidrar til økt “fidelity”. Derimot

må man være varsom, slik at fokuset på spillaspektet ikke negativt går utover hvor realistisk og

nøyaktig simulatoren er som et forskningsverktøy.
 
Following recent development within autonomy and artificial intelligence, there is a considerable

advancement within research for autonomous vehicles, especially for passenger transport. While

self-driving cars have gotten major public attention, there is also noticeable development within

the maritime domain.

While autonomous ships no longer require an onboard crew, there is still a need for a human to

monitor and take control if necessary. Simulators are a great tool for evaluating the safety of such

system, as extensive testing may be either too costly or too risky to be performed in real life.

This thesis focuses on the use of simulation and video game technologies for research and pro-

totyping of unmanned maritime vessels. A simulator was developed, targeting an ongoing research

project focusing on autonomous passenger ferries. The simulator was used for testing remote mon-

itoring of autonomous ferries, using specific (simulated) scenarios designed to test extreme cases

where the test participants was forced to take control of the ferry.

Malone’s heuristics for designing instructional video games was used as a framework to evaluate

the simulator.

Development has shown that using video game technology has accelerated the prototyping process,

and helped to collect relevant data for further research. The analysis shows that using game design

principles help with immersion a participant onto the role as a remote operator, and contributes

to increased fidelity. However, one has to be cautious, so that the focus on games isn’t detrimental

to the accuracy of a simulator created for research purposes.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit