Browsing NTNU Open by Author "Bungum, Berit"
Now showing items 1-20 of 64
-
Algebra fra Scratch - En studie av elevers arbeid med programmering i algebraundervisning, med fokus på generalisering og variabler
Høyland, Joakim (Master thesis, 2021)Programmering krever at elever generaliserer og bruker variabler, noe som gir dem økt forståelse av algebra. I denne studien har jeg brukt designforskning (Design-Based Research) til å utvikle og prøve ut et undervisningsdesign ... -
Bruk av drama for undervisning av naturvitenskapens egenart: Utvikling og utprøving av et undervisningsopplegg om fysikkens historie
Aalmen, Frode (Master thesis, 2010)Denne oppgaven tar for seg naturvitenskapens egenart som tema i programfaget fysikk i videregående skole. I læreplanen K06 har kunnskap om naturvitenskapens egenart blitt mer aktuelt, og temaet har fått økt oppmerksomhet ... -
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser
Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (Journal article; Peer reviewed, 2016)In the project ReleQuant, we develop digital teaching resources for modern physics in upper secondary schools, and investigate students’ learning processes by means of Educational Design Research. The resources are developed ... -
Bruk av Virtual Reality (VR) i naturfagundervisning om bærekraftig utvikling
Skoglund, Ørjan Middelhuis (Master thesis, 2018)Teknologi som Virtual Reality (VR) skaper nye muligheter for naturfagundervisning. Denne studien undersøker hvordan VR kan bidra i naturfagundervisning innenfor temaet bærekraftig utvikling. Forskningsarbeidet har en ... -
Building and programming a weather station: Teachers' views on values and challenges in a comprehensive STEM project.
Bungum, Berit; Mogstad, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2022)Background Integrated STEM approaches are acknowledged as important for making school subjects relevant and engaging for students and are reinforced with the current emphasis on computational thinking. Still, such approaches ... -
Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?
Bungum, Berit; Vinnervik, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project
Bungum, Berit; Sanne, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)Design-based research (DBR) develops solutions in combination with research and has gained increasing popularity in educational research. This research approach involves close collaboration between researchers and ... -
Demonstrasjoner i optikk: Bruk av nyere teknologi for å synliggjøre optikk ved hjelp av demonstrasjoner
Utsogn, Øystein (Master thesis, 2012)Denne oppgaven prøver å svare på hvordan nyere teknologi kan brukes til å forbedre læringsutbyttet for studentene i optikk. Dette er en oppgave som både tar for seg teorien bak og gjennomføringen av tre demonstrasjoner og ... -
''Den figuren er irrelevant for meg'': En kvalitativ studie om elevers bruk av bilder og figurer i lærebøker i fysikk
Nordvang, Andreas (Master thesis, 2013)Oppgaven undersøker hvordan elever bruker metaforer, analogier og bilder i lærebøker i fysikk i egne læringsprosseser. Studien er bygd opp med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget består av totalt åtte elever som ... -
Den har stillingsenergi for den gjør ingenting
Sanner, Nina Helene Lossius (Master thesis, 2019)Denne oppgaven er et blitt til som et resultat av min oppdagelse av hvor stort og komplekst energibegrepet egentlig er. Studien i denne oppgaven tar for seg hvordan elever på tre ulike trinn forstår energibegrepet. Hensikten ... -
Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task
Esjeholm, Bjørn-Tore; Bungum, Berit (Journal article; Peer reviewed, 2013)The teacher plays an important role in the Technology and Design (T&D) classroom in terms of guiding students in their design process. By using concepts developed within engineering philosophy along with a framework for ... -
Elektroner i lærebøker - samsvarende og motstridende framstillinger i fysikk og kjemi
Sletvold, Maria Elisabeth (Master thesis, 2020)Elektroner er fundamentale i både fysikk og kjemi, men konteksten avgjør hvilke egenskaper ved dem som til enhver tid er relevante. Fagfeltene fysikk og kjemi har hver sine interesseområder og kan derfor betrakte elektronene ... -
Elevaktiv læring gjennom skapende arbeid: produksjon av tegneserier i naturfag
Brovold, Aurora (Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan bruk av tegneserier fungerer i naturfagundervisning, som en estetisk og kreativ arbeidsmetode for å oppnå en konseptuell og holistisk forståelse av immunforsvaret. Problemstillingen som ... -
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator
Johansen, Astrid; Bungum, Berit (Peer reviewed; Journal article, 2022)Students’ challenges in learning mechanics are well documented from test situations, and group discussions are considered a fruitful way to meet these challenges. In this paper, we present a study from an authentic teaching ... -
Elevers oppfatning om lys og bølge/partikkel-dualismen
Gjerland, Mathias (Master thesis, 2015)Resultatene fra dette prosjektet forteller at elevene oppnår en god, forståelse av partiklenes bølgenatur knyttet til eksperimentelle resultater , men at elevene samtidig ikke makter å sette fotonets dualisme i sammenheng ... -
Elevers utfordringer i møte med komplekse oppgaver i naturfag - En intervjustudie av fem elevers møte med oppgaver fra PISA
Holt, Eirin (Master thesis, 2017)Det er et økende fokus på i hvilken grad elevene i undervisningen oppnår en kompetanse som er nyttig for dem i sitt daglige liv. Dette ser vi blant annet presisert i Ludviksenutvalgets rapport (NOU 2015:8) som er forarbeidet ... -
En studie av samspillet mellom YouTube-videoer og samarbeidslæring
Øren, Øystein (Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av YouTube-videoer i samspill medsamarbeidslæring kan benyttes i fysikkundervisningen, og hvilken betydning det kan ha for elevenes læringsutbytte. Jeg argumenterer for at ... -
Et katapultprosjekt: hva kan det bidra med i fysikkfaget?
Hansson, Sigrid (Master thesis, 2008)Denne oppgaven tar for seg et undervisningsopplegg laget for å teste ut hvordan et katapultprosjekt kan bidra til elevers kunnskaper, ferdigheter og motivasjon i fysikkfaget. Norske elever har gjort det jevnt over dårligere ... -
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole
Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Chapter, 2021) -
Fagfornyelsen - Utfordringer og muligheter i naturfag
Gaasø, Sara Eline (Master thesis, 2019)Reformer og politiske styringsdokumenter legger føringer for undervisningen i den norske skole. Kunnskapsløftet (LK06) er den gjeldende læreplanen, men den skal fornyes innen høsten 2020 og dette arbeidet blir omtalt som ...