• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for fysikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for fysikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av samspillet mellom YouTube-videoer og samarbeidslæring

Øren, Øystein
Master thesis
Thumbnail
View/Open
382977_COVER01.pdf (106.8Kb)
382977_FULLTEXT01.pdf (1.217Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/246394
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for fysikk [1755]
Abstract
I denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av YouTube-videoer i samspill medsamarbeidslæring kan benyttes i fysikkundervisningen, og hvilken betydning det kan ha for elevenes læringsutbytte. Jeg argumenterer for at videoer kan fungere som etundersøkelseslandskap for elevene, og understreker samtidig at det må tas hensyn tilklasserommets sosiale kontekst dersom de skal kunne tjene en hensikt. Med bakgrunn i dette har jeg utviklet en undervisningsmetode hvis kvalitet jeg ønsker å undersøke. Som mål på dens kvalitet har jeg sett på hvordan elevene benytter seg av de ulike måtene fysikken kan representeres gjennom, deriblant begrepsmessige, matematisk symbolske, visuelle, og fenomenologiske representasjoner. Undervisningsmetoden er prøvd ut på en mindre gruppe elever, hvorpå økten ble filmet, og i ettertid analysert. Jeg har forsøkt å utvikle en helhetlig undervisningsmetode som tar hensyn til flest mulig aspekter fra klasserommet, og håper oppgaven kan gi noen praktiske retningslinjer som kan være til inspirasjon for utformingen av undervisningsøkter dersom man ønsker å ta i bruk YouTube-videoer og samarbeidslæring.
Publisher
Institutt for fysikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit