• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for fysikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for naturvitenskap (NV)
  • Institutt for fysikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

''Den figuren er irrelevant for meg'': En kvalitativ studie om elevers bruk av bilder og figurer i lærebøker i fysikk

Nordvang, Andreas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
634808_COVER01.pdf (131.3Kb)
634808_FULLTEXT01.pdf (1.575Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/246920
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for fysikk [1818]
Abstract
Oppgaven undersøker hvordan elever bruker metaforer, analogier og bilder i lærebøker i fysikk i egne læringsprosseser. Studien er bygd opp med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget består av totalt åtte elever som studerer fysikk på videregående skole. Elevene ble intervjuet i par på to om hvordan de bruker læreboken i fysikk når de skal jobbe på egen hånd og spesielt hvordan de bruker figurene. Elevenes utsagn er diskutert i lys av teorier om lærebøkenes rolle, ulike læringsstrategier og ulike typer figurer og de forskjellige egenskapene til disse.Resultatene fra undersøkelsen tyder på at elevene i stor grad fokuserer på formler og regning og at figurer kommer i annen rekke. Elevene velger en læringsstrategi som omhandler å plukke ut vesentlig informasjon omkring formler og definisjoner som i stor grad allerede har blitt gjort for dem i lærebøkene. Elevenes læringsstrategier velges blant annet på grunn av tidspress og et ønske om gode karakterer og det går på bekostning av studiet av figurer.
Publisher
Institutt for fysikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit