''Den figuren er irrelevant for meg'': En kvalitativ studie om elevers bruk av bilder og figurer i lærebøker i fysikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/246920Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for fysikk [2791]
Sammendrag
Oppgaven undersøker hvordan elever bruker metaforer, analogier og bilder i lærebøker i fysikk i egne læringsprosseser. Studien er bygd opp med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget består av totalt åtte elever som studerer fysikk på videregående skole. Elevene ble intervjuet i par på to om hvordan de bruker læreboken i fysikk når de skal jobbe på egen hånd og spesielt hvordan de bruker figurene. Elevenes utsagn er diskutert i lys av teorier om lærebøkenes rolle, ulike læringsstrategier og ulike typer figurer og de forskjellige egenskapene til disse.Resultatene fra undersøkelsen tyder på at elevene i stor grad fokuserer på formler og regning og at figurer kommer i annen rekke. Elevene velger en læringsstrategi som omhandler å plukke ut vesentlig informasjon omkring formler og definisjoner som i stor grad allerede har blitt gjort for dem i lærebøkene. Elevenes læringsstrategier velges blant annet på grunn av tidspress og et ønske om gode karakterer og det går på bekostning av studiet av figurer.