Blar i NTNU Open på forfatter "Berthelin, Signe Rix"
-
Ein kvalitativ studie av korleis to mottakslærar legg opp til inkluderande og fleirspråkleg undervisning for nyankomne elevar i ei mottaksklasse
Kjelshus, Daniel (Master thesis, 2023)Det er stadig menneskjer som fløtt på tvers av landegrenser og som kjem til Noreg av ulike årsaker. Som eit resultat av dette blir det norske samfunnet meir samansett av ulike kulturar og språk (Utdanningsdirektoratet, ... -
"Jeg kan skrive om masse ting fordi det er min språk". En studie av andrespråksskriveres skriveerfaringer og skriveridentiteter.
Strypet, Eirin (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om skriveerfaringer og skriveridentitet til fire andrespråksskrivere som går i mottaksklasse. Andrespråksskrivere kan bidra med nyttige perspektiver på hvordan det er å skrive på et andrespråk ... -
Midtstilt da - en semantisk-pragmatisk redegjørelse og en sammenlikning med etterstilt da
Berthelin, Signe Rix (Journal article; Peer reviewed, 2018)I den eksisterende litteraturen beskrives midtstilt da gjerne som en ‘forsterker’, og ordet assosieres med betydningsaspekter som kjenthet, konklusjon, appell, og adversativitet (se Solberg 1990; Lind 1994; Fretheim 2014a). ... -
Om det uuttalte - det relevansteoretiske implikaturbegrepet i møte med autentiske data
Borthen, Kaja; Berthelin, Signe Rix; Thomassen, Gøril (Journal article; Peer reviewed, 2012)I denne artikkelen presenterer vi implikaturbegrepet, slik det forstås innenfor relevansteorien. Mens det innenfor teoretisk pragmatikk er vanlig å benytte oppkonstruerte eksempler for å illustrere implisitt kommunikasjon, ... -
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
Berthelin, Signe Rix (Journal article; Peer reviewed, 2021)Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka ... -
Språk, deltakelse i fellesskap og identitet: En gruppe polske elevers opplevelser med norskinnlæring og måten de og deres språk er blitt møtt på i skolen.
Øverbekk, Marlene (Master thesis, 2020)Denne studien dreier seg om hvordan en gruppe polskspråklige elever opplever at de og deres språk blir møtt i en norsk kontekst, primært på skolen. Det overordnede formålet med studien er å bidra med økt innsikt i elevenes ... -
Strategier for bruk av metaforer fra andre språk
Berthelin, Signe Rix (Peer reviewed; Journal article, 2022)Nye metaforiske uttrykk kan skape estetiske opplevelser som gir glede (Federl, 2018). Andrespråksbrukere kan ha nytte av å bruke metaforer fra flere språk, fordi disse metaforene uttrykker akkurat det de ønsker å kommunisere, ... -
Synliggjøring av flerspråklighet: Kunnskapsdeling, nysgjerrighet og språklig identitet hos en gruppe førsteklassinger.
Gabrielsen, Hedda Benum (Master thesis, 2023)Norge har et økende språklig og kulturelt mangfold (Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette gjenspeiler seg i klasserommene, og som lærer må man ta stilling til det språklige mangfoldet blant elevene. I politiske styringsdokumentene ... -
The semantics and pragmatics of Norwegian sentence-internal jo
Berthelin, Signe Rix; Borthen, Kaja (Journal article; Peer reviewed, 2019)The paper proposes a refined analysis of the semantics and pragmatics of the Norwegian non-truth-conditional adverb jo (‘after all’, ‘of course’). According to the existing literature, jo indicates that the proposition is ... -
The Semantics and Pragmatics of the North Slope Iñupiaq postbase niq
Berthelin, Signe Rix (Master thesis, 2012) -
The Semantics and Pragmatics of Uummarmiutun Modals
Berthelin, Signe Rix (Doctoral theses at NTNU;2017:345, Doctoral thesis, 2017)Summary of the thesis We use modal expressions to talk about permissions, obligations and desires (e.g. Peter must/may/ wants to leave) as well as how certain we are of something (e.g. It must/might/may be raining). ... -
Å benytte sine flerspråklige repertoarer i skolen: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg mellomtrinnelevers refleksjoner
Aandal, Ane (Master thesis, 2022)Det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge har økt kraftig de siste tiårene, på grunn av en stadig økende innvandring (Språkrådet, 2018; SSB, 2017, 2022). Det vil si at også antallet elever med kompetanser i andre språk ...