Blar i NTNU Open på forfatter "Øksnes, Maria"
-
Barns lek som deltakelse i skolehverdagen
Schanke, Tuva; Øksnes, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
«Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner
Norderhus, Ragnhild Røe; Isaksen, Gunilla Eide; Øksnes, Maria (Peer reviewed; Journal article, 2022)Gjennom retrospektive intervju har vi fått innsikt i tre generasjoners minner om lek i barndommen i Norge. Vi undersøker hvordan tre ulike generasjoners beskrivelser av røff lek i barndommen endrer seg. Analysene viser at ... -
Et meningsfullt ungdomstrinn: En undersøkelse av elevers og læreres erfaringer med estetiske uttrykksformer i norsk, matematikk og samfunnsfag på ungdomstrinnet
Alterhaug, Hanne (Doctoral theses at NTNU;2025:69, Doctoral thesis, 2025)«Jeg glemte nesten at det var skole. Det var gøy og spennende, og vi lærte mer», forteller ungdomsskoleelever i denne undersøkelsen av elevers og læreres erfaringer med estetiske uttrykksformer i norsk, matematikk og ... -
Foreldreperspektiver på lekens betydning ved skolestart: En kvalitativ studie av foreldres perspektiver på lekens betydning ved skolestart, knyttet opp mot forestillinger om tidlig innsats
Skaaland, Hanne (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er foreldres synspunkter på lekens betydning ved skolestart. Lek i skolen ble for alvor satt på dagsordenen ved innføringen av Reform 97. Intensjonen med seksårsreformen var at opplæringen i første ... -
Forståelser av forberedelse til (skole)livet
Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Lyngseth, Else Marie Johansen; Rotli, Ingrid Torgersen (Chapter, 2023)Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper ... -
Förskjutningar i innehåll i SFO/fritidshem i Skandinavien - mellan den nordiska modellen och konkurransstatens logik.
Falkner, Carin; Ludvigsson, Ann; Øksnes, Maria; Knutas, Kerstin Agneta; Kjær, Bjørg (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
”Hvis det er noe vi ikke får lov til, så sniker vi oss til det!”: Perspektiver på fritid og barns muligheter til å skape alternative fluktlinjer
Øksnes, Maria (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:140, Doctoral thesis, 2008) -
Identitet og valg av videregående skole - En intervjubasert undersøkelse med fokus på ungdommenes egne tanker omkring deres valg av skole
Frøhaug, Sindre (Master thesis, 2015)Målet for dette masterprosjektet er å få innsikt i elevenes tanker omkring deres valg av videregående skole og hvilke forhold de tok stilling til underveis i valgprosessen, samt på hvilke måter identitet kan ha lagt føringer ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
Isaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen beskriver vi lek gjennom et historisk perspektiv basert på tre generasjoners minner fra barndommen i Norge. De tre generasjonene er de som i perioden 2019–2020 var mellom 70–80, 50–60 og 20–30 år. ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
Isaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Inkludering og lekens betydning i førsteklasse: En kvalitativ studie av læreres perspektiver
Leonhardsen, Ina (Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er et bærende pedagogiske prinsipp i skolen; inkludering og lek. I arbeidet med inkludering har lærere ansvar for både klasse som helhet og for den enkelte elev i klassen (Håstein & Werner, 2014a). ... -
Lekende barnefellesskap: Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole
Olsson, Maja Reinåmo (Doctoral theses at NTNU;2024:119, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag Lek i skolen har fått oppmerksomhet i forskning og media de siste årene. Det ser ut til å være stor grad av enighet både allment og politisk om at leken skal ha plass i de yngste barnas skolehverdag. Forskning ... -
Lekende motstand som frihetserfaring
Øksnes, Maria (Chapter, 2017)I denne artikkelen vil jeg undersøke hvordan barns lek eller lekende handlinger kan forstås som et uttrykk for barns motstand i barnehagen. Undersøkelsen er teoretisk informert av Michel Foucaults tekning om frihet, makt ... -
"Nei, jeg gjør det på min måte!" Motstand i barnehagen
Øksnes, Maria; Samuelsson, Marcus (Chapter, 2017) -
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole
Olsson, Maja Reinåmo; Øksnes, Maria (Chapter, 2023) -
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva (Chapter, 2023) -
Teachers' ethic of play care
Øksnes, Maria; Olsen, Ingvild Olaussen; Smeby, Kristine Warhuus; Lyngseth, Else Marie Johansen (Chapter, 2024)This study addresses ethical challenges Norwegian first-grade teachers face when scheduling play. Choosing play as an educational content is understood as ethical because it affect children’s life in school and is part of ... -
Til forsvar for barns spontane lek
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Ungdoms lekne motstand i skolen
Øksnes, Maria (Chapter, 2018)