Blar i NTNU Open på forfatter "Svinvik, Solveig Voktor"
-
Argumentasjon og kommunikasjon frå eit munnleg og skriftleg perspektiv
Klokk, Lisa Øyen (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å få innsikt i kjenneteikn ved 10. klasse elevar sin munnlege og skriftlege kommunikasjon og argumentasjon i matematikk. Gjennom samarbeid i arbeidsøkter i matematikk, har kvar elev ei sentral ... -
Elevers tallforståelse og bruk av representasjoner - En kvalitativ studie av 12 førsteklassinger sin tallforståelse i arbeid med telling og semiotiske representasjoner
Iversen, Christine Gilroy (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt førsteklasseelevers tallforståelse i møte med ulike representasjoner. Formålet er å få innsikt i hvordan deres tallforståelse påvirkes av representasjonene som blir brukt. Forskningsspørsmålet ... -
En sammenlikning av læreverkene Abakus og Multi med fokus på kognitive krav og modeller for brøk
Skjerven, Ingrid (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg to læreverk i matematikk for fjerde trinn: Abakus og Multi. Problemstillingen er "Hvordan fremstiller læreverkene Abakus og Multi temaet brøk for elever på fjerde trinn?", med to underspørsmål: ... -
Et TDS-basert eksperiment med fokus på instruksjonsdesign i matematikk - En didaktisk situasjon med intensjon om R2-elevers utvikling av en formel for summen av de n første kvadrattallene
Svinvik, Solveig Voktor (Master thesis, 2018)I denne oppgaven rapporterer jeg fra en studie som omhandler design og implementering av en egendesignet didaktisk undervisningssituasjon knyttet til algebra og generalisering av figurmønstre. Jeg har benyttet Strømskag ... -
Figurtall på 2.trinn
Holberg, Katja Eileen Gautvik (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på tidlig algebra og elever på 2.trinn sitt arbeid med figurtall. Problemstillingen min for dette prosjektet er: Hvilke strategier bruker elever på 2.trinn for å gjenkjenne mønstre og sammenhenger ... -
«Jeg har aldri hørt ordet funksjon blitt brukt i den sammenhengen før» En kvalitativ studie av spillet Slagskip og elever på 9. trinn sine kunnskaper om koordinatsystemet og lineære funksjoner
Boge, Ragnhild Beate (Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven har vært å bidra med mer forskning innenfor temaet om elevers kunnskaper og tanker rundt koordinatsystemet og lineære funksjoner. I tillegg vil denne studien være med å bidra til mer forskning ... -
Misoppfatninger knyttet til brøk hos elever på 3. trinn
Omland, Snorre Gjessing (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag av bacheloren Problemstillingen for denne bacheloren er hvilke misoppfatninger knyttet til brøk har elever på 3. trinn. Denne bacheloren inneholder et teorikapittel, et metodekapittel, et analysekapittel og et ... -
"Uten matte hadde vi ikke klart noe nesten". En undersøkelse av 4. trinnselevers oppfatninger av matematikk i deres hverdag.
Dale, Julie Lilleby (Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne undersøkelsen er å identifisere elevers oppfatninger av matematikk i deres dagligliv og hverdag. Dette er et tema som interesserer meg, da elever ofte spør: «Hvorfor må vi lære dette?». Her fokuserer jeg ... -
Vi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
Halstadtrø, Irmelin Mortensen (Bachelor thesis, 2019)Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes ...