Blar i NTNU Open på forfatter "Ferrara, Lindsay Nicole"
-
Audisme - en litteraturgjennomgang
Myklebust, Pernille Wollan (Bachelor thesis, 2021)Gjennom problemstillingen «Hvordan presenteres og forstås begrepet audisme i litteraturen og hvordan kan de forskjellige vinklingene og forståelsene av dette begrepet sees i sammenheng?» har denne oppgaven som hensikt å ... -
Audisme og dets ringvirkninger i skolen: Døve og hørselshemmede elevers møte med skolesystemet
Hatlebrekke, Rita Hjelle (Bachelor thesis, 2021)Opplæring av døve og hørselshemmede har de siste årene flyttet seg fra døveskoler til nærskoler. Flere studier viser at mange døve og hørselshemmede elever opplever samtlige former for audisme på skolen og i løpet av ... -
Audismens former og tolkens makt
Børthus, Sanne Emilie (Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i audisme, med spesielt fokus på tegnspråktolker som utfører diskriminering mot døve. Begrepet audisme definerer diskriminering mot døve, på samme måte som rasisme definerer ... -
Avbildende Referanseuttrykk i Tegnspråk
Løberg, Frida Elisabeth (Bachelor thesis, 2022)For å effektivisere en diskurs forutsetter det å kunne etablere og opprettholde referenter. Denne teksten skal se nærmere på hva litteraturen sier om avbildende referenter, herunder avbildende tegn og konstruert handling, ... -
Coordinating signs and eye gaze in the depiction of directions and spatial scenes by fluent and L2 signers of Norwegian Sign Language
Ferrara, Lindsay Nicole (Journal article; Peer reviewed, 2019)The current study investigates the coordination of signs and eye gaze during depictions of directions and spatial scenes by fluent and second language (L2) signers of Norwegian Sign Language. First, findings show that ... -
A cross-linguistic comparison of reference across five signed languages
Ferrara, Lindsay Nicole; Anible, Benjamin Donald; Hodge, Gabrielle; Jantunen, Tommi; Leeson, Lorraine; Mesch, Johanna; Nilsson, Anna-Lena (Peer reviewed; Journal article, 2022)Do signers of different signed languages establish and maintain reference the same way? Here we compare how signers of five Western deaf signed languages coordinate fully conventionalized forms with more richly improvised ... -
Depicting and describing meanings with iconic signs in Norwegian Sign Language
Ferrara, Lindsay Nicole; Halvorsen, Rolf Piene (Journal article; Peer reviewed, 2017)There is growing momentum towards a theory of languaging that acknowledges the diverse semiotic repertoires people use with each other. This paper contributes to this goal by providing further evidence from signed language ... -
Describing spatial layouts as an M2 signed language learner
Ferrara, Lindsay Nicole; Nilsson, Anna-Lena (Journal article; Peer reviewed, 2017)This study explores the L2M2 acquisition of Norwegian Sign Language by hearing adults, with a focus on the production and use of depicting signs. A group of students and their instructors were asked to respond to prompt ... -
En litteraturgjennomgang - Døve barn og unges vei til lesing
Baardsen, Trine Skretting (Bachelor thesis, 2022)Historisk sett har døve blitt betegnet som en lesesvak gruppe i møte med storsamfunnets språk. Utvikling av grunnleggende leseferdigheter for døve barn og unge krever i gjennomsnitt 3-4 år ekstra sammenlignet hørende barn ... -
En studie av konstruert handling og avbildende tegn i spontan og planlagt fortelling
Johnsen, Karoline Marie Hjertaas; Lohse Cecilie Westby; Ludvigsen Lotte; Rosvold, Ida Elise (Bachelor thesis, 2019)Oppgavens formål er å forbedre kunnskapen om hvordan erfarne tegnspråkbrukere benytter seg av avbildende tegn og konstruert handling i spontan og planlagt fortelling, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor ofte og ... -
Hva er audisme, og hvordan manifesterer det seg for døve mennesker i det offentlige rom?
Leistad, Sunniva Estensgård (Bachelor thesis, 2021)Norge er et sammensatt samfunn med mange minoriteter. Selv om vi alle lever som en del av dette mangfoldige samfunnet, er diskriminering noe som forekommer. Denne oppgaven tar for seg diskriminering basert på hørsel. ... -
Hva er audisme, og hvordan manifesterer det seg i opplæringen av døve og hørselshemmede barn?
Sæbø, Sølvi (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven er en litteraturbasert studie der det er sett på hva ulike forfattere har skrevet om hva audisme er og deretter er denne teorien brukt for å beskrive audisme i ulike eksempler fra opplæringen av døve og ... -
Hva er audisme, og utføres det institusjonell audisme ved å nekte døve å donere blod, legge ned døveskolene og avvikle botilbudet ved deltidsopplæringen hos Statped?
Reppe, Eirin. (Bachelor thesis, 2021)Diskriminering og undertrykkelse av døve personer er ikke et nytt fenomen. Formålet med denne oppgaven er å vise hvordan ulike institusjoner i Norge fremdeles utfører audisme. Begrepet audisme brukes for å skildre hvordan ... -
Hva er Literacy og hvordan kan dette utvikles hos døve barn og unge i storsamfunnets språk?
Kløvstad, Synne Joo (Bachelor thesis, 2022)En av de viktigste egenskapene i samfunnet er det å kunne lese. Dette er fordi det er på denne måten en tilegner seg viktig informasjon i dagens samfunn. Lesing er et sentralt tema for alle elever, men spesielt for døve. ... -
Hva er “literacy”, og hvordan kan døve barn og unge utvikle “literacy” i storsamfunnets språk?
Paulsen, Eirin Merethe (Bachelor thesis, 2022)Hva er “literacy”, og hvordan gir dette den døve minoriteten tilgang til storsamfunnets språk? Gjennom literacy-ferdigheter innen lesing og skriving får hørselshemmede barn og unge mulighet til å delta i samfunnet på lik ... -
Iconicity as Multimodal, Polysemiotic, and Plurifunctional
Hodge, Gabrielle; Ferrara, Lindsay Nicole (Peer reviewed; Journal article, 2022)Investigations of iconicity in language, whereby interactants coordinate meaningful bodily actions to create resemblances, are prevalent across the human communication sciences. However, when it comes to analysing and ... -
Language as description, indication, and depiction
Ferrara, Lindsay Nicole; Hodge, Gabrielle (Journal article; Peer reviewed, 2018)Signers and speakers coordinate a broad range of intentionally expressive actions within the spatiotemporal context of their face-to-face interactions (Parmentier, 1994; Clark, 1996; Johnston, 1996; Kendon, 2004). Varied ... -
Løpsk tale. Elevens erfaringer fra et skoleforløp Kvalitative forskningsintervjuer med fem deltakere som har løpsk tale
Aasgaard, Nina Gullvåg (Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål: Løpsk tale er en kommunikasjons- og taleflytvanske som det kan være utfordrende å identifisere og som ofte opptrer i sammenheng med andre tilleggsvansker, som for eksempel stamming. Det finnes lite ... -
Majoritetssamfunnets holdninger til tospråklighet, knyttet til tale- og tegnspråk
Bremnes, Kristine Husås (Bachelor thesis, 2023)Diskurs beskrives som en forståelse av verden som uttrykkes i språklige ytringer. Innad i disse ytringene befinner det seg informasjon og oppfatninger, og disse faktorene bidrar til å belyse holdninger basert på tospråklighet ... -
Refererende uttrykk i tegnede språk – en kombinasjon av beskrivelse, avbildning og indikering.
Skaret, Camilla (Bachelor thesis, 2022)I enhver språklig samhandling blir det etablert og opprettholdt referenter i diskursen der vi refererer til ting rundt oss eller noe abstrakt. Dette gjøres på flere ulike måter avhengig av språk, kultur og kontekst, og er ...