En litteraturgjennomgang - Døve barn og unges vei til lesing
Abstract
Historisk sett har døve blitt betegnet som en lesesvak gruppe i møte med storsamfunnets språk. Utvikling av grunnleggende leseferdigheter for døve barn og unge krever i gjennomsnitt 3-4 år ekstra sammenlignet hørende barn og unge (Hoffmeister & Caldwell-Harris, 2014). I denne litteraturgjennomgangen belyses tematikken om hvordan døve barn og unges kan utvikle deres leseferdigheter i storsamfunnets språk. Gjennom et avgrenset utvalg av faglitteratur vil ulike perspektiv tilknyttet tematikken fremheves. De faglige perspektivene fremviser hvordan ulike metodikker vil understøtte utviklingen og tilegnelsen av essensielle ferdigheter for lesing. Dette er ferdigheter med røtter i fonologien, morfologien og semantikken. Disse ferdighetene blir videre understøttet av de døve barna og unges undervisningssituasjon og ved deres språklige samspill med foreldre. Samspillet mellom disse ferdighetene, samt deres egne tegnspråklige ferdigheter, vil kunne støtte deres vei til lesing og for å bli en lesesterk gruppe. Deaf and hard of hearing (DHH) have historically been described as group with weak reading abilities and as a group that find reading difficult. Development of basic reading skills for deaf children requires an average of additional 3-4 years compared to hearing children (Hoffmeister & Caldwell-Harris, 2014). The purpose of this literature review is to address the topic of deaf children and literacy. The literature review will further research how deaf children develop their reading skills in the context of reading in the majority language. Based on a selection of literature different perspectives related to the topic will be emphasized. These perspectives show how different methodologies will support the development and acquisition of essential skills for reading. These are skills rooted in phonology, morphology, and semantics. They are further supported by deaf children’s education and interaction with parents. The combination and interplay between these skills, as well as their L1 skills (in sign language), will support their process in developing strong reading abilities.