Audisme og dets ringvirkninger i skolen: Døve og hørselshemmede elevers møte med skolesystemet
Abstract
Opplæring av døve og hørselshemmede har de siste årene flyttet seg fra døveskoler til nærskoler. Flere studier viser at mange døve og hørselshemmede elever opplever samtlige former for audisme på skolen og i løpet av skolehverdagen. Dette påvirker dem både psykisk og fysisk, samtidig som det påvirker deres kunnskapsutvikling og muligheter for fremtidig utdanning. Audisme kan være til hinder for døve og hørselshemmedes skolegang og opplæring, samt ha innvirkninger på skolens evne til å utføre sine hovedfunksjoner, deriblant fremme likestilling og likeverd. Dette er et viktig tema fordi audisme er ofte noe som gjøres ubevisst. Det er derfor viktig med bevisstgjøring av problemet for å kunne skape endringer, både på person- og systemnivå. Det er også viktig med bevisstgjøring rundt audisme da det kan resultere i brudd på døve og hørselshemmedes rettigheter, deriblant også brudd på opplæringsloven. In recent years education of deaf and hard of hearing has been moved from schools for the deaf to local schools. Several studies shows that a lot of deaf and hard of hearing students experience audism at school throughout the day. This affects them both mentally and physically, as well as affecting their development of knowledge and opportunities for future education. Audism can be a hindrance to the teaching and education of deaf and hard of hearing, as well as having an impact on the school's ability to perform its main functions, including promoting tolerance and equality. This is an important topic because audism is often something that is done unconsciously. It is therefore important to raise awareness of the problem in order to be able to initiate changes, on both a personal level as well as an institutional level. It is also important to raise awareness about audism as it can result in rights violations of deaf and hard of hearing individuals, including violations of the act relating to education.