Browsing NTNU Open by Author "Bruland, Amund"
Now showing items 1-20 of 148
-
A proposal of energy performance indicators for a reliable benchmark of swimming facilities
Kampel, Wolfgang; Carlucci, Salvatore; Aas, Bjørn; Bruland, Amund (Journal article; Peer reviewed, 2016)The main research question tackled in this work is which energy performance indicator should be used to benchmark energy usage in swimming facilities. After the design and administration of a survey, data from 43 Norwegian ... -
A qualitative assessment of performance monitoring systems acting as an automatic data collection system in the context of productivity measurements on excavator loading operations in construction.
Tveiten, Ole Simon (Master thesis, 2018)Purpose - There has been several developments in the research field of standalone solutions when collectingactivitylevel parameters required for calculating productivity. Progress has also been made on the topic ofautomatic ... -
Aerodynamics and its Relationship with Kinematics and Performance in Ski Jumping
Elfmark, Ola Anker (Doctoral theses at NTNU;2022:278, Doctoral thesis, 2022) -
Agil metodikk i anleggsbransjen
Hollen, Anna Eline; Hansen, Mats Høgås (Master thesis, 2021) -
Agil metodikk i anleggsbransjen
Hollen, Anna Eline; Hansen, Mats Høgås (Master thesis, 2021) -
Analysis on the relationship between layout and consumption of face cutters on hard rock tunnel boring machines (TBMs)
Geng, Qi; Bruland, Amund; Macias, Javier (Journal article; Peer reviewed, 2018)The consumption of TBM disc cutters is influenced by the ground conditions (e.g. intact rock properties, rock mass properties, etc.), the TBM boring parameters (e.g. thrust, RPM, penetration, etc.) and the cutterhead design ... -
Anti Abrasive Additives for Hard Rock TBM Tunnelling
Valestrand, Anders J; Langnes, André Svendsvoll (Master thesis, 2013)This master?s thesis is written in cooperation with NTNU, Robbins and BASF, with the aim to document the machine performance and production, when using the anti-abrasion agent ABR5 versus water. In a traditional hard rock ... -
Befaringer i sluttfasen av byggeprosjekter. Hvordan sikre null feil ved overlevering: En avhandling basert på data fra Skanska sitt prosjekt i Drammensveien 131
Dyrseth, Mats Kjensli (Master thesis, 2014)Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Skanska Norge AS, og tar utgangspunkt i deres kontorbyggprosjekt i Drammensveien 131 i Oslo. Skanska er et av mange entreprenørfirmaer som har konkrete mål om å overlevere prosjekter ... -
Beslutningstaking i tunnelprosjekt - En studie av beslutningsgrunnlag og praksis i Sporveien Oslo AS
Nørbech, Torgeir (Master thesis, 2016)Dagens samferdselsprosjekter stiller store krav til prosjektstyring og dokumentasjon av gjennomføring. Et moderne, demokratisk samfunn krever etterleving av lover og forskrifter, og med tiden har disse blitt mangfoldige ... -
Boligbygging i massivtre: Sammenligning av boligblokk i massivtre og betong
Halseth, Petter Torås (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en case-studie i forbindelse med bygging av en 8-etasjes boligblokk i massivtre (CLT) på området Lilleby i Trondheim. Området gjennomgår for tiden en stor forandring fra å tidligere ha vært ... -
Bruk av data fra digitale anleggsmaskiner til måling av produktivitet og kapasitet
Filipowicz, Sebastian (Master thesis, 2021)I løpet av de siste årene har det vært et fall av produktivitet i bygg- og anleggsbransjen sett i forhold til andre næringer. Hvorfor det er slik er et spørsmål som er av interesse å besvare da det vil være svært gunstig ... -
Byggetid for tunneler - Utvikling av beregningsmodeller for byggetid for vei og jernbanetunneler.
Lima, Espen Aasen (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven redegjør for arbeidet med to estimeringsmodeller for byggetid i konvensjonelt drevne tunneler. En for veitunneler og en for jernbanetunneler. Modellene er oppbygd på samme måte ved at det er statistiske ... -
Byggetid for vegtunneler
Stoltenberg, Thomas; Hedenstad, Erik (Master thesis, 2014)Rapporten presenterer bakgrunnsarbeidet for utviklingen av tre forskjellige beregningsmodeller. Beregningsmodellene brukes til å estimere byggetid for vegtunneler. To av modellene er basert på et statistisk datagrunnlag ... -
Byggetid ved rehabilitering og oppgradering av vegtunneler
Ivarjord, Thomas (Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å utarbeide en modell for estimering av byggetid for prosjekter som omhandler rehabilitering og oppgradering av vegtunneler. Modellen er utformet i Excel og baserer seg på statistisk data fra ... -
Bærekraftig konkurransekraft med rigg og drift i Skanska
Jønvik, Amalie (Master thesis, 2022)Den norske bygge- og anleggsbransjen preges av hard konkurranse, hvor det innenfor den utførende delen av bransjen var over 57 000 bedrifter i 2019 (SSB, 2022). For å møte denne konkurransen sies det at norske virksomheter ... -
Bæresystem i betong: Plasstøpt eller Betongelementer?
Kolden, Nicolai (Master thesis, 2012)Rapporten er utarbeidet med bakgrunn i studentens interesse for valg av byggemetode for bæresystemer i betong og hva som påvirker entreprenørens valg av byggemetode. Studentens inntrykk er at det er lite forskning eller ... -
Comparison of the condition of steel fiber-reinforced shotcrete with water-glass and alkali-free activators after more than 20 years of service in a subsea road tunnel
Manquehual Mery, Cristobal Javier; Jakobsen, Pål Drevland; Holter, Karl Gunnar; De Weerdt, Klaartje; Danner, Tobias Alexander; Bruland, Amund (Peer reviewed; Journal article, 2022)The in-service condition of steel fiber-reinforced shotcrete installed more than 20 years ago as single-shell rock support lining in the Nordkapp subsea road tunnel was investigated. The novelty of this study is the ... -
Construction Management of Randselva bridge - Assessment between two construction methods: cantilever concrete and steel-box method.
Poraj Gorski, Piotr Aleksander (Master thesis, 2015)Purpose of the master thesis is to perform a construction and cost analysis of two proposed solutions for the Randselva bridge on E16 roadway. Project data is based on information data given from Statens Vegvesen , Trondheim ... -
Cost Estimation for Underwater Tunnel Projects based on Uncertainty and Risk Analysis
Arestegui Carvajal, Miguel Angel (Master thesis, 2014)Cost estimation is a complex and critical process, particularly during pre-investment phases of large undersea tunnel projects, where major decisions must be made under a high level of uncertainty. The high level of ... -
Developing LCA-based GHG emission factors for heavy machinery and heavy-duty vehicles used in earthworks and quantifying their contribution to the climate change potential of road construction
Jeremiassen, Maren Johanne (Master thesis, 2021)Tilgang til vegnett er kritisk for å oppnå FNs bærekraftsmål 9. Bygging av veginfrastruktur kan likevel føre med seg flere kilder til utslipp av drivhusgasser, som bidrar til menneskeskapte klimaforandringer. Vegbygging ...