Blar i NTNU Open på forfatter "Prasolova-Førland, Ekaterina"
-
The effects of a collaborative Virtual Reality application in Norwegian language learning and teaching for immigrants with at least secondary education
Morte, Carlo; Skjæveland, Marton (Master thesis, 2019)Denne studien har et mål om å se effektene av Virtual Reality for norskundervisning ved bruk av samhandling. Brukergruppen er immigranter som har videregående utdanning eller mer, i tillegg til norsklærere. Innvandring og ... -
Towards a driving license in VR: Assisting young drivers learning safe driving in Norway using VR technology
Sørli, Stian (Master thesis, 2020)Veien til førerkortet er lang, og krever mye trening. I en verden der det virtuelle tar over mer og mer, sammen med økt interesse for spillopplevelser, kan vi kombinere disse til et læringsverktøy? Denne rapporten ... -
Towards a driving license in VR: assisting young drivers learning safe driving in Norway using VR technology
Skaaheim, Thomas Andrè (Master thesis, 2021)Forskningsprosjektet var gjennomført i samarbeid med Way AS trafikkskole i Trondheim, Norge. Dette prosjektet var motivert av nylig interesse for virtuell virkelighet (VR) teknologi, lovligjøring av simulatorer til å bestå ... -
Towards Teaching Neuroanatomy in Collaborative Augmented Reality
Ravna, Ole Viktor (Master thesis, 2021)Denne masteroppgave har som mål å utrede om utvided-virkelighetsteknologi (AR) kan brukes som læringsværktøy innen nevroanatomi for medisinstudenter. Applikasjonen, Nevrolens er utviklet med funsksjonalitet som etterlikner ... -
Training neurosurgeons in Augmented Reality
Anderson, Henrik Bjelke; Børresen, Thomas (Master thesis, 2019)Målet med denne studien er å se hvordan Augmented Reality kan bli brukt til å trene og lære opp neurologer og neurokirurger i en nylig utviklet prosedyre kalt SPGblock. Prosedyren er utviklet på St. Olavs Universitetssykehus ... -
Use of a collaborative virtual reality simulation for multi-professional training in emergency management communications
Molka-Danielsen, Judith; Prasolova-Førland, Ekaterina; Fominykh, Mikhail; Lamb, Katherine (Chapter, 2018)Challenges of disaster and emergency situations require communication across professions and therefore that students in emergency management (EM) professions are well trained. Common training relying on lectures and desktop ... -
Use of Augmented Reality to Enhance Learning and Collaboration for Students in Neuroscience
Kallestad, Asbjørn Fiksdal; Lande, Maria (Master thesis, 2023)Denne avhandlingen presenterer design og utvikling av en utdanningsrettet "utvidet virkelighet" applikasjon, på en hodemontert skjerm, for samarbeidsbasert læring av anatomi. Hovedmålet med denne forskningen var å undersøke ... -
Use of Augmented Reality to Enhance Learning and Collaboration for Students in Neuroscience
Kallestad, Asbjørn Fiksdal; Lande, Maria (Master thesis, 2023)Denne avhandlingen presenterer design og utvikling av en utdanningsrettet "utvidet virkelighet" applikasjon, på en hodemontert skjerm, for samarbeidsbasert læring av anatomi. Hovedmålet med denne forskningen var å undersøke ... -
Virtual humans in the Virtual Hospital
Mosand, Andreas Rong (Master thesis, 2015)Described in this thesis are the details behind the implementation of virtual hu- mans into NTNU's virtual university hospital in Second Life. These virtual hu- mans played as patients, and it will be discussed how such ... -
Virtual reality for remote collaborative learning in the context of the COVID-19 crisis
Hagen, Filip (Master thesis, 2021)Denne studien har utforsket VR teknologi som et potensielt verktøy for samarbeidslæring for et studieprogram på NTNU. Oppgavens fokus har vært sentrert rundt utvikling av en applikasjon som etterligner opplevelsen av det ... -
Virtual Reality with Virtual Humans simulation for an emergency training in a public sector - An extension of the specialization project TDT4501
Nguyen, Anh Chi (Master thesis, 2015)This thesis has three evaluations with Emergency Management students, a civilian group, and NAV personnel to collect quantitative and qualitative data. The overall results show that it is potential to use virtual reality ... -
Virtual University hospital as an arena for medical training and health education
Kleven, Nils Fredrik (Master thesis, 2014)The purpose of this thesis is to contribute to the virtual univer- sity initiative at NTNU with some initial recommendations for the early design and development of a virtual university hospital. The findings in this thesis ... -
Visualisation of KPIs in zero emission neighbourhoods for improved stakeholder participation using Virtual Reality
Houlihan Wiberg, Aoife Anne Marie; Løvhaug, Solveig; Mathisen, M; Tschoerner, B; Resch, Eirik; Erdt, Mojisola Helen; Prasolova-Førland, Ekaterina (Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper addresses the role of virtual reality in addressing the specific challenge of the increasing complexity and decreasing usability when dealing with the level of detail required to model a zero emission neighbourhood ... -
Visualizing climate change in Virtual Reality to provoke behavior change
Warvik, Magnus Winther (Master thesis, 2019)Klimaendringer er et viktig samfunnsproblem, både globalt og lokalt. Målet med denne undersøkelsen er å diskutere bruk av en Virtual Reality-applikasjon (VR) som et verktøy for å lage empati og endre miljøadferd blant ... -
Visualizing Key Performance Indicators in Sustainable Neighbourhoods
Løvhaug, Sondre; Mathisen, Mikael (Master thesis, 2019)Denne oppgaven følger Design Science Research metoden og utforsker hvordan virtuell virkelighet-teknologier (VR) kan bli benyttet for å visualisere utslipps-data i nullutslippsområder. For å oppnå dette ble en virtuell ... -
Visualizing Key Performance Indicators in Sustainable Neighbourhoods
Løvhaug, Sondre; Mathisen, Mikael (Master thesis, 2019)Denne oppgaven følger Design Science Research metoden og utforsker hvordan virtuell virkelighet-teknologier (VR) kan bli benyttet for å visualisere utslipps-data i nullut- slippsområder. For å oppnå dette ble en virtuell ...