Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 24352-24371 av 100515
-
DSP for Lågeffekt Programvaredefinert Radio
(Master thesis, 2011)Programvaredefinert radio (SDR) er ein ny måte å implementere radiosystem på. Hovudtanken er at delar av radioen som tidlegare har vore implementert med låste analoge og digitale løysingar skal erstattast med programvare ... -
DSTT-MARB: Multi-scale Attention Based Spatio-Temporal Transformers for Old Film Restoration
(Master thesis, 2022)Innenfor rammen av denne innsatsen er målet vårt å integrere alle aspekter ved kino restaurering til et enhetlig konseptuelt rammeverk, innenfor hvilket vi vil utføre Spatio-temporal restaurering. Den viktigste erkjennelsen ... -
DT-CP: A Double-TTPs Based Contract-signing Protocol with Lower Computational Cost
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper characterizes a contract signing protocol with high efficiency in Internet of Things. Recent studies show that existing contract-signing protocols can achieve abuse-freeness and resist inference attack, but ... -
DT2_2017_1 Degradation and corrosion of amines (from a structural perspective)
(Research report, 2017)Degradation and corrosion of amine solutions in post combustion CO2 capture plants increases the cost of the process due to operational problems, the need for high quality material in the plant and reduction of the solvent's ... -
DTP: Enabling Exhaustive Exploration of FPGA Temporal Partitions for Streaming HPC Applications
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Reconfigurable computing systems show great promise for accelerating streaming HPC applications because of their low power consumption and high performance. However, mapping an HPC application to a reconfigurable system ... -
DTT-behandling av erytrocytter hos pasienter behandlet med DARA
(Bachelor thesis, 2020)Det opprinnelige formålet med oppgaven var å validere en ny metode som kunne tas i bruk ved rutinemessig blodbankarbeid på St. Olavs Hospital i Trondheim. Daratumumab (DARA) er et legemiddel som benyttes ved behandling av ... -
DTX3 copy number increase in breast cancer: a study of associations to molecular subtype, proliferation and prognosis
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Purpose The degree of cell proliferation is important for subclassifcation of breast cancers into prognostic and therapeutic groups. DTX3 has been identifed as a driver of proliferation in luminal breast cancer. In this ... -
"Du behövs" Fremstillingen av samfunnets utskudd i Klara Wikstens Hjärnan darrar (2016)
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg vist hvordan termen grafisk medisin kan anvendes for å forklare hvordan psykiske lidelser oppleves gjennom tegnestilen til Wiksten, samtidig som termen kan brukes for å vise hvordan man som pårørende ... -
"Du coup": un connecteur plus ou moins logique de l'argumentation orale
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Du er bare en av mange saker
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative intervjustudien har jeg rettet fokus mot hvordan tillit kan utvikles i relasjoner mellom ansatte i barnevernet og barnevernsbarn, da mer spesifikt barn under barnevernets omsorg. Dette blir gjort med ... -
Du er deg, du er viktig, jeg ser deg og jeg liker deg!: En kvalitativ studie av læreres relasjonsbygging
(Master thesis, 2013)I denne studien er kvalitativt forskningsintervju benyttet for å få tilgang til læreres erfaringer, opplevelser og forståelse av relasjonsbygging til elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er kjent ... -
"Du er glad i meg på ekte du" En kvalitativ studie om utfordrende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogisk leder i samarbeid med personalgruppen tilrettelegge og støtte barn som viser utfordrende atferd i barnehagen». Formålet har vært å gi innsikt til ... -
Du er hva du spiser
(Master thesis, 2020)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan moral-kulturelle matpraksiser kan skape grunnlaget for symbolske grenser – diskursive vurderinger og kategoriseringer av andres holdninger og praksiser knyttet til ... -
"Du er liksom litt med da...selv om du egentlig ikke er det" - Om hvordan Facebook påvirker livskvalitet hos mennesker som lider av ME.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Myalgisk Encefalopati er en av vår tids mest omstridte sykdommer da uenighetene blant fagfolk og pasienter er store. Det finnes enda ikke noen forklaring på hvordan og hvorfor den oppstår. Det finnes heller ikke ... -
Du får hjelp, men det er ikke sikkert det er akkurat den hjelpen du hadde ønsket
(Bachelor thesis, 2020)Bakgrunn: Fragmenterte tjenester er ofte et problem for brukere med rus- og psykiatrilidelser. Sykepleier har en sentral rolle i arbeidet med å tilrettelegge for helhetlige og koordinerte tjenester. Hensikt: Undersøke ... -
"Du gjør jo det du vet fungerer": En mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse.
(Master thesis, 2010) -
Du har en plass selv om vi ikke er like
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved NTNU sin lærerutdanning i Trondheim. I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket å belyse og forske rundt skolen, og dens rolle som en inkluderende arena. Med fokus ... -
Du har nådd ditt aktivitetsmål!
(Master thesis, 2020)Aktivitetsmålere i forbindelse med måling av personlig data, som blant annet fysisk aktivitet, er et fenomen som har skutt fart i løpet av de siste årene. Denne oppgaven tar for seg aktivitetsmålere og hvordan de kan ... -
"Du har sofa supporteren liksom, men de kan for al del være like gode supportere de"
(Bachelor thesis, 2020)Å være fotballsupporter kan bety ulike ting basert på hvem som du spør. For noen innebærer det å stå på stadion og synge sanger, mens for andre betyr det å se laget sitt på TV. Å være riktig supporter er et kjent diskusjonstema ... -
Du kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjoner
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? ...