Browsing NTNU Open by Author "Brumo, John"
Now showing items 21-40 of 52
-
Helga sier sitt - Hvordan ta til motmæle?
Sæthre, Yngvar Garshol (Master thesis, 2021)I denne mastergradavhandlingen undersøker jeg motromanen Fri vilje (2017) av Helga Hjorth som oppstod som et motsvar til romanen Arv og miljø (2016) av Vigdis Hjorth. Under utgivelsen av Arv og miljø oppstod det også en ... -
Hva er en engasjerende novelle?
Kringlebotn, Eilif Rossebø (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av læreres perspektiv på bruk av noveller i undervisningen. Oppgavens forskningsspørsmål har følgende ordlyd: Hva er en engasjerende novelle? Prosjektets formål er å ... -
Hvordan forvalter Norges største novelleforfatter novellen som sjanger? En analyse av Kjell Askildsens novelle Carl Lange
Kristoffersen, Mathias Hartvik (Bachelor thesis, 2022)Novellen som sjanger har blitt utsatt for en del kritikk gjennom historiens løp, i nyere tid har det blitt argumentert for at sjangeren er utdatert. Denne oppgaven ser på hvordan Kjell Askildsen forvalter novellen som ... -
Hvordan oppleves særskilt språkopplæring av lærere? En kvalitativ studie av særskilt språkopplæring i videregående – fra lærerperspektivet
Smalås, Tonje (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av fire norsklæreres erfaringer og opplevelser av særskilt språkopplæring i videregående opplæring. Oppgavens forskningsspørsmål er: Hvordan oppleves særskilt språkopplæring ... -
"Iaktta det! Se det! Se det med egne øyne!" Dag Solstads bilder mellom ikonoklasme og utopi
Brumo, John (Chapter, 2016) -
«Ingenting er bedre enn å få tilbakemelding fra læreren» En casestudie av én norsklærer og et utvalg Vg2-elever sine erfaringer med bruk av egenvurdering i skriveprosesser i norskfaget.
Skjellum, Ine (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har undersøkt gjennomføring av egenvurdering i forbindelse med skriveprosesser i norskfaget ved en norsk Vg2-klasse. Studien har undersøkt problemstillingen Hvordan kan ... -
«Jeg er så fri at jeg har en mistanke om at jeg kan bli spilt et puss»: En lesning av Dag Solstads roman Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman i et intratekstuelt forfatterskapsperspektiv
Greiner, Runa Eugenie Røttereng (Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en lesning av Dag Solstads roman Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman fra 2006. Lesningen er gjort i et intratekstuelt forfatterskapsperspektiv. Jeg har undersøkt hvordan romanen skiller seg fra ... -
"Jeg skulle gjerne ha utfordret elevene mer" Seks norsklærere om skjønnlitteraturens posisjon, verdi og formål i norskfaget
Huuse, Silje Syversen (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan norsklærere i videregående forstår litteraturundervisningens nytte, funksjon og potensial i norskfaget. Studiens overordnede forskningsspørsmål har følgende ... -
«Jeg vet i hvert fall hvem jeg er og hvor jeg kommer fra»: En norskdidaktisk oppgave om hvordan arbeid med romanen Et øye rødt kan gjøre det mulig å oppfylle læreplanmål som vedrører kulturell identitet
Pedersen, Lise Wiig (Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hvordan arbeid med romanen Et øye rødt kan gjøre det mulig å oppfylle norskfaglige læreplanmål som vedrører kulturell identitet. Nærmere bestemt så fokuserer den på hvordan lesning av denne romanen ... -
Kritikk av norske teikneserieromanar: Ein resepsjonsanalyse
Bustad, Ellinor (Master thesis, 2014) -
Kva haldningar til og erfaringar med Knut Hamsun og hans litteratur har norsklærarar? - 10 kvalitative intervju med lærarar i den vidaregåande skule
Olsen, Kathrine (Master thesis, 2019)Samandrag Føremål: Målet med denne studien er å finne ut meir om bruk av Knut Hamsun og hans litteratur i dagens norskfag på vidaregåande trinn. Metode: Studien består av kvalitative intervju av ti norsklærarar fra ... -
"Kvinnling" i krigens sammenstøt - En sjangerorientert analyse av Torborg Nedreaas' "Kvinnlinger I" (1945)
Rolfstad, Kristin (Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgava undersøker gjennom en analyse av novella "Kvinnlinger I" hvordan sjanger bidrar til å realisere Torborg Nedreaas' prosjekt bak novellesamlinga Bak skapet står øksen (1945). Den tar utgangspunkt i ... -
Litteratur som erfaring. Modernisme og modernitet fra Obstfelder til Kjærstad
Brumo, John (Book, 2020)I denne boken tegner John Brumo et nytt bilde av den norske litterære modernismen. Brumo viser hvordan den norske modernismen vokste fram i en tid der det norske samfunnet gikk gjennom store endringer, og hvordan forfatterne ... -
Naivitet, popkultur og fantastikk i Ragnar Hovlands korttekster
Brumo, John (Journal article, 2010) -
Når mellomtrinnselever arbeider med skjønnlitteratur og rovdyrproblematikk i en tverrfaglig sammenheng
Halberg, Haakon (Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:144, Doctoral thesis, 2024)English summary This article-based thesis is about connections between reading and writing fiction in the subject Norwegian and interdisciplinary teaching activities about predators and predator problems. The main research ... -
Norsk Instagram-poesi. En kvalitativ undersøkelse av hva instapoesi er.
Kulset, Elina Munch (Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hva instapoesi er, og hvordan publisering på Instagram skiller seg fra publisering i bokformat. Jeg har sett på hva instapoesien handler om, og hvorfor den har blitt så populær blant unge, ... -
Norsklærer – en egen profesjon?
Brumo, John; Dahl, Thomas; Fodstad, Lars August (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver hva som kjennetegner profesjonalitet, og undersøker hva som kan ligge i forståelsen av en profesjonell lærer. Særlig drøftes norsklærernes utfordringer og de rammene som dagens norsklærere arbeider ... -
På sporet av det visuelle: En multimodal analyse av tre visuelle «bilder» i Jonas Lies roman Familien på Gilje. Et interieur fra Firtiaarene (1883)
Lunheim, Anette Solbakken (Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen forsøker jeg å belyse ulike tekstpassasjer i Familien paa Gilje. Et interieur fra Firtiaarene (1883) som innehar et sterkt visuelt preg, gjennom multimodal teori- og analyse. Avhandlingen har ... -
Resirkulert avantgarde. Matias Faldbakkens Kaldt produkt.
Brumo, John (Chapter, 2011) -
Rishøis realisme - En litterær analyse av Ingvild H. Rishøis novelle "Vi kan ikke hjelpe alle", med vekt på realisme og forvaltning av novellesjangeren
Svendsrud, Ida (Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven har jeg gjennomført en analyse av Ingvild H. Rishøis novelle «Vi kan ikke hjelpe alle», utgitt i 2014. Fokuset ligger på hvordan forfatteren benytter seg av realismen som et litterært virkemiddel, ...