Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 100276-100295 av 100613
-
Å lære fotball i spillet - en treners tilnærming til læring i spill : et kvalitativt studie av en norsk toppfotballtrener sitt pedagogsike arbeid i spillsituasjoner på trening
(Master thesis, 2015)Formålet med dette prosjektet er å vise hvordan en trener i norsk toppfotball, både verbalt og gjennom å fasilitere aktivitet, arbeider i spillsituasjoner på trening for å legge til rette for ferdighetsutvikling hos sine ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014) -
Å lære instrument på egen hånd
(Master thesis, 2023)Læreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer ... -
Å lære litt nytt- hver dag: en casestudie av pakkeriavdelingen ved Tine Sentrallager Heimdal
(Master thesis, 2017)Mange bedrifter bruker et langsiktig læringsperspektiv i sitt læringsarbeid, og planlegger og organiserer læringssituasjoner 5 til 10 år frem i tid. Med en usikker fremtid og stadige endringer i omgivelsene, vil denne ... -
Å lære No-Press Diplomacy fra Selvspill: Dyp Reinforcement Learning med Fokus på Samarbeid mellom Agenter
(Master thesis, 2022)I løpet av de siste årene har brettspillet Diplomacy fått økt oppmerksomhet innen forskningsfeltet reinforcement learning. Dette skyldes at Diplomacy har trekk som gjør spillet utfordrende å lære en datamaskin. I Diplomacy ... -
Å lære omsorg - En studie i helsefagarbeiderlærlinges hverdag
(Master thesis, 2015)Denne studien prøver å belyse helsefagarbeiderlærlingenes hverdag sett fra deres synspunkt. Det har vært en spennende oppgave å få være en del av det lærlingene erfarte under mine observasjoner og å få lov å høre fra dem ... -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å løfte blikket - Skolefraværsproblematikk på barnevernsinstitusjoner - En kvalitativ studie av skoleansvarliges forståelse av skolefraværsproblematikk blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjon
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan seks skoleansvarlige på barnevernsinstitusjoner forstår skolevegring blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjoner. Skolevegring er et komplekst fenomen som kan ramme alle barn og ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å medvirke når barnevernet undersøker. Delrapport 5. Barnevernets undersøkelsesarbeid fra bekymring til beslutning.
(Research report, 2020)Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. ... -
Å mestre arbeidshverdagen på palliativ avdeling
(Bachelor thesis, 2022)Introduksjon I arbeidet på palliativ avdeling kan en som sykepleier møte på ulike utfordringer, noen mer krevende enn andre. Hensikten med denne studien var å undersøke sykepleierens opplevelse av å jobbe på en palliativ ... -
Å mestre de psykososiale følgene av IBD
(Bachelor thesis, 2020)Tittel: Å mestre de psykososiale følgene av IBD. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å finne tiltak sykepleieren kan iverksette for å støtte pasienter med IBD til å mestre de psykososiale følgene av sykdommen. Problemstilling: ... -
Å mestre et liv med smerter - En kvalitativ studie om hvilke mestringsstrategier personer med langvarige smerter sitter igjen med etter deltakelse i et lavterskel smertemestringskurs
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Langvarige smerter er et stort og økende problem som har alvorlige konsekvenser for både individ og samfunn. I tråd med den biopsykososiale modellen er det ingen enkel medisinsk behandling av langvarige smerter, ... -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å møte den nye kvardagen med eit endra kroppsbilete etter mastektomi
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Brystkreft rammar stadig fleire kvinner i ulik alder. Mastektomi er ein vanleg behandlingsmetode. Følgjene av mastektomi kan vere fysisk påkjenning, samt berøring av kvinna sitt psykososiale behov, til dømes ... -
Å møte døden hjemme. Hva med pårørende?
(Bachelor thesis, 2022)Bakgrunn: En palliativ fase i hjemmet kan være tung og belastende for både pasient, pårørende og sykepleier. Pårørende spiller en stor rolle i en palliativ fase, og kan fort bli stående med mye ansvar. Med et økende antall ... -
Å møte en forelder
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Diabetes type 1 er en av de vanligste kroniske sykdommene hos barn og ungdom, og i Norge blir over 300 barn rammet hvert år. Diagnosen kommer som regel som et sjokk på familiene, og fører med seg et strengt regime ... -
Å møte utfordringer med trygghet
(Bachelor thesis, 2021)I løpet av et liv møter vi på en del utfordringer. Måten vi håndterer disse utfordringene på avhenger av tilknytningsmønsteret vårt. Ungdom som har vokst opp med utilgjengelige omsorgspersoner utvikler et utrygt ...