Browsing NTNU Open by Author "Veelo, Nicole"
Now showing items 1-20 of 21
-
Barn og traumer - Hvordan kan man snakke med barn som har opplevd traumer
Koren, Maren Stenstvedt (Bachelor thesis, 2020)Sammendrag I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvordan vi som lærere kan snakke med barn som har opplevd traume. Min erfaring er at voksne ofte synes det er vanskelig å snakke med barn om alvorlige temaer. Vi er usikre ... -
Dybdelæring gjennom praktiske aktiviteter og forsøk i naturfag
Sletten, Christine (Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven som hensikt å beskrive hvordan et utvalg lærere i småskolen opplever at praktiske aktiviteter og forsøk bidrar til dybdelæring. Metoden som er brukt er kvalitative intervjuer av to lærere. For å kunne ... -
Ekskludering i skolen
Simonsen, Morten (Bachelor thesis, 2020)I hvilken grad opplever elever i en 10. klasse ekskludering i skolen? På hvilke arenaer i skolen føler elevene seg mest ekskludert? Og hvilken påvirkningskraft har læreren på elevenes følelse av ekskludering? Elevundersøkelsen, ... -
«Hjemmeskole var ikke så ille som man trodde»
Myhr, Kaja Hvidsand (Master thesis, 2021)I denne studien har jeg hatt som formål å belyse hvordan fire lærere på barne- og ungdomstrinnet arbeidet med motivasjon og tilpasset opplæring under hjemmeskolen etter 12. mars 2020. Problemstillingen lyder derfor som ... -
"Hvis det var noe jeg lurte på så gikk jeg jo heller til de på teamet mitt" - En kvalitativ studie av nyutdannede læreres erfaringer med mentorordningen til Trondheim kommune.
Lande, Camilla (Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er nyutdannede læreres opplevelser av mentorordningen til Trondheim kommune. Studien har et kvalitativt forskningsdesign som er forankret i fenomenologiske prinsipper. Utgangspunktet for denne ... -
Hvordan kan alternative læringsarenaer styrke elevers læringsutbytte?
Akerholt, Peder Lian (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven skal jeg utforske bruken og mulighetene knyttet til alternative læringsarenaer. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan alternative læringsarenaer styrke elevers læringsutbytte? Som ... -
Innovation in Upper Secondary Schools
Veelo, Nicole (Doctoral theses at NTNU;2016:208, Doctoral thesis, 2016)This thesis reports on an international multiple-case study on innovation in upper secondary schools. A total of four secondary schools are studied: two in Norway and two in Germany. A mixed method with quantitative and ... -
Klasseledelse - et verktøy i møte med atferdsproblematikk i grunnskolen
Grinaker Sirnes, Ane Helene (Master thesis, 2017)Denne masterstudien har klasseledelse og atferdsproblematikk i grunnskolen som tema. Gjennom de siste årene er det kommet mye ny litteratur både i tilknytning til utøvelse av god klasseledelse og atferdsvansker. Selv om ... -
Leseopplæring i den digitale hverdagen
Halbrend, Sofie (Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden ... -
Lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt
Dyrli, Julie Bergerud (Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lærerens møte med elever og deres foreldre i høykonflikt. Studien vektlegger hvordan barn blir påvirket av foreldrenes konflikt, og videre hvordan lærere, både med intern og ekstern støtte, ... -
Multimodale tekster
Norum, Tara (Bachelor thesis, 2018)I denne bacheloroppgaven har jeg tatt for meg multimodale tekster i klasserommet. Jeg har undersøkt om det er variasjon i de digitale verktøy som blir brukt i forbindelse med multimodale tekster. Dette er for å undersøke ... -
Når hjemmet ikke er trygt. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å avdekke vold i hjemmet.
Rendum, Lone Stunes (Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne studien er å belyse læreres kunnskap om avdekking av vold i hjemmet, samt hvilke tanker de gjør seg i arbeidet med å ivareta de voldsutsatte elevene. Barnekonvensjonen slår fast at alle barn ... -
Oppgaver for en ambisiøs matematikkundervisning
Ørdal, Truls (Bachelor thesis, 2021)Målet med dette studiet er å vurdere oppgavene i to ulike læreverk i faget matematikk, som er tilpasset kompetansemål etter endt 9.trinn «utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter» ... -
Samsvar mellom skriftlig matematikkeksamen og læreplan i faget, med vekt på matematisk kompetansemodell og funksjonskompetanse
Seland, Nora Elisabeth (Bachelor thesis, 2019)Bacheloroppgaven ser nærmere på matematikkeksamen på 10. trinn våren 2017. Problemstillingen er: På hvilken måte samsvarer skriftlig matematikkeksamen og læreplan i faget, med vekt på matematisk kompetansemodell og ... -
Seksuelt overgrep skildret i barnelitteratur
Kurås, Aina (Bachelor thesis, 2020)Bacheloroppgaven handler om hvordan seksuelt overgrep ovenfor barn blir skildret i barnebøker. For å vise dette har jeg valgt å ta med to skjønnlitterære bøker som belyser dette tema. De bøkene jeg har valgt å bruke er ... -
Strategier for inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen
Kawa Kandili, Kaziwa (Bachelor thesis, 2018)Denne oppgaven er en kvalitativ forskningsstudie som fokuserer på inkluderingen av minoritetsspråklige elever ved en skole i Midt-Norge. Problemstillingen som skal tas utgangspunkt i er; Hvilke strategier har skolen for å ... -
Tilrettelegging av et godt psykososialt miljø for elever som viser innagerende atferd
Aasen, Ann-Helen Aune (Master thesis, 2022)Tematikkene for denne studien, som er skrevet ut ifra et sosialpedagogisk perspektiv, er innagerende elevatferd og det psykososiale miljøet på skolen. Formålet med studien er å bidra med å synliggjøre elever som viser ... -
Trygge barn lærer best
Hode, Thea; Sæther, Celine (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere kan arbeide med å skape trygge relasjoner til elever utsatt for omsorgssvikt. Omsorgssvikt kan føre til at eleven utvikler traumer, desorganisert tilknytning ... -
Trygge barn lærer best
Hodne, Thea; Sæther, Celine (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere kan arbeide med å skape trygge relasjoner til elever utsatt for omsorgssvikt. Omsorgssvikt kan føre til at eleven utvikler traumer, desorganisert tilknytning til ... -
Tverrprofesjonelt samarbeid mellom lærer og barnevernspedagog - en kvalitativ studie av læreres og barnevernspedagogers erfaringer når det gjelder barn som har opplevd vold og/eller overgrep
Sæther, Margit (Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er læreres og barnevernspedagogers erfaringer med tverr-profesjonelt samarbeid i saker hvor barn har opplevd vold og/eller overgrep. Studien vektlegger hvordan de ulike profesjonene ...