Tilrettelegging av et godt psykososialt miljø for elever som viser innagerende atferd
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Tematikkene for denne studien, som er skrevet ut ifra et sosialpedagogisk perspektiv, er innagerende elevatferd og det psykososiale miljøet på skolen. Formålet med studien er å bidra med å synliggjøre elever som viser innagerende atferd og øke kunnskap knyttet til tematikkene. Hensikten med oppgaven har også vært å se på ulike tiltak man kan iverksette for å bedre det psykososiale miljøet for elever som viser innagerende atferd. Problemstillingen som er blitt belyst for å oppnå formålet med oppgaven er «Hvilke erfaringer har lærere i arbeidet med å tilrettelegge et godt psykososialt miljø for elever med innagerende atferd?». Problemstillingen er blitt belyst gjennom tre semistrukturerte dybdeintervju, med tre ulike lærere. På bakgrunn av lærernes nåværende stillinger er forskningsprosjektet blitt belyst ut ifra tre ulike perspektiv: et kontaktlærerperspektiv, et spesialpedagogiskperspektiv og fra et skoleledelsesperspektiv. Lærernes refleksjoner og erfaringer har jeg transkribert og deretter analysert med utgangspunkt i Braun og Clarke (2006) sin seks-trinns-modell for tematisk analyse. De mest sentrale funnene fra analysen blir presentert under hovedtemaene; elever med innagerende atferd, trygghet gjennom relasjoner, trygghet gjennom anerkjennelse og styrking av selvverdet, trygghet gjennom trygge rammer. Et overordnet funn fra analysen er at alle lærerne vektla viktigheten av å tilrettelegge trygghet for elevene som viser innagerende atferd. De sentrale funnene for å kunne tilrettelegge trygghet for elevgruppen anså alle lærerne var å bygge en god relasjon, anerkjenne, styrke selvverdet og etablere trygge rammer for elevene. Funnene har jeg drøftet med bakgrunn i relevant teori og tidligere forskning som er blitt gjort på tematikkene innagerende atferd og psykososialt miljø. The themes for this study are internalizing student behavior and the psychosocial environment at school. The purpose is to help to highlight pupils who show internalizing behavior and increase knowledge related to the topics, as well as to look at various measures that can be taken to improve the psychosocial environment for pupils who show this behavior. The problem that has been highlighted to achieve the purpose of the thesis is "What experiences do teachers have in the work of facilitating a good psychosocial environment for students with inset behavior?". The issue has been investigated through three semi-structured in-depth interviews, with three different teachers. Based on the teachers' current positions, the research project has been highlighted from three different perspectives: a contact teacher perspective, a perspective from a teacher with special needs education and from a teacher with a school management perspective. I have transcribed and then analyzed the teachers' reflections and experiences based on Braun and Clarke (2006)'s six-step model for thematic analysis. The most important findings from the analysis are presented under the main topics; students with internalizing behavior, security through relationships, security through recognition and strengthening of self-dignity, security through safe frameworks.An overall finding from the analysis is that all teachers emphasized the importance of facilitating safety for the pupils who show internalizing behavior. The key findings in order to facilitate safety for the students were to build a good relationship, recognize, strengthen self-dignity and establish safe frameworks for the pupils. The findings have been discussed on the basis of relevant theory and previous research that has been done on the topics of internalizing behavior and psychosocial environment.