Browsing NTNU Open by Author "Østern, Tone Pernille"
Now showing items 1-20 of 45
-
Arts, crafts, and dance - developing aesthetic learning processes in arts and crafts through a general teacher education and higher dance education collaboration
Østern, Tone Pernille; Bakken, Anne-Line; Lund, Anette Helene; Sørum, Anne Grut; Myhre, Camilla; Nesse, Caroline Wahlstrøm (Peer reviewed; Journal article, 2023)The context for this research is a collaboration that took place in 2021 between the general teacher education study program in arts and crafts at the NTNU Norwegian University of Science and Technology and the University ... -
The body- friend or foe in dance? A critical reflection on the body through the Norwegian national curriculum renewal of the upper secondary school subject Dance Techniques
Østern, Tone Pernille; Sundberg, Rikke A.; Martin, Rosemary Kate (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article analyses different discursive positionings related to the body that emerged during the process of renewing the curriculum for the subject Dance Techniques, an in-depth study module in year one of the Programme ... -
Choreography as Poetic, Pedagogical, and Political Action in Contemporary Times
Østern, Tone Pernille (Chapter, 2020) -
Dans for kroppsøvingslærer- og musikklærerstudenter – Et dansedidaktisk FoU-prosjekt ved en PPU-utdanning i kroppsøving og musikk
Aalberg, Hanne Konstad (Master thesis, 2017)Masteroppgaven «Dans for kroppsøvings- og musikklærerstudenter» undersøker hvilke erfaringer, holdninger og tanker lærerstudenter har om dans og om hvordan deltakelse i et dansedidaktisk design bidrar til deres didaktiske ... -
Decolonizing Tertiary Dance Education Through Including Student Voices in a Curricula Change Project
Reppen, Camilla; Lundgren, Lovisa; Østern, Tone Pernille (Chapter, 2023)This chapter explores how student engagement and decolonizing curriculum design can be connected through an ambition to destabilize unequal power relations, invitations to democratize knowledge, and efforts to make ... -
Didaktisk design av jazzdansundervisning i samtiden - Didaktiske potensialer på tvers av jazzdansens estetikk og samtidens verdier
Leonardsen, Karine Klovholt (Master thesis, 2020)Denne studien tar for seg hvordan danselæreren kan designe undervisningsopplegg i jazzdans i samtiden. Studien bygger på et performativt paradigme og agentisk realisme hvor prosjektet er i stadig tilblivelse, og ... -
Didaktisk design for motivasjon og mestring i kunst og håndverk med teknikken Pouring Paint i akrylmaling
Trælnes, Helene (Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien tar for seg hvordan man kan skape og utvikle didaktiske design for arbeid i akrylmaling med den hensikt å åpne opp for opplevelsen av motivasjon og mestring hos elever i kunst og håndverk. Hensikten ... -
Dramaelevers iscenesettelse av medelevers tekster i en videregående skole - En dramalærers praksisnære didaktiske utviklingsstudie av egen undervisning
Brørs, Hilde Marie (Master thesis, 2021)Sammendrag I denne studien undersøker jeg et undervisningsforløp med en dramaklasse som skal utforske og iscenesette elevtekster fra en annen klasse. Jeg søkte en nyansert læringssituasjon der iscenesettelsen skulle ... -
Entanglements of Teachers, Artists, and Researchers in Pedagogical Environments: A New Materialist and Arts-Based Approach to an Educational Design Research Team
Jusslin, Sofia; Østern, Tone Pernille (Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This study investigates the collaboration between two teachers, a dance teaching artist, and a researcher within an educational design research project, that integrated creative dance into fifth-graders’ reading ... -
Et møte mellom kunst & håndverk og naturfag. Estetisk tilnærming i grunnskolen.
Bakken, Anne-Line (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om estetisk tilnærming til læring i grunnskolen. Hensikten med studien er å undersøke hvordan kunst & håndverk kan bidra i et tverrfaglig undervisningsopplegg med naturfag i ... -
Future designs of tertiary dance education: Scanning the field for decolonizing potentials in a major change project at the Department for Dance Pedagogy at Stockholm University of the Arts
Østern, Tone Pernille; Reppen, Camilla; Lion, Katarina; Lundmark, Katarina; Sjöstedt Edelholm, Elisabet (Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract This performative hybrid research and development project contributes knowledge about the decolonizing potentials and challenges that are articulated through an initial scanning of the dance pedagogical field as ... -
Førestillingsprosessen frå eleven sitt perspektiv
Vikestrand, Ingeborg Alvhild Nilsen (Master thesis, 2018)Denne masteroppgåva handlar om førestillingsprosessen frå eleven sitt perspektiv, og er eit mikroetnografisk studie. Fokuset er på førestillingsarbeid som didaktisk tilnærming i grunnskulen. Problemstillinga er Korleis ... -
#iLive konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid
Knudsen, Kristian Nødtvedt (Doctoral theses at NTNU;2017:303, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Hensigten med denne ph.d.-afhandling er at undersøge, hvordan det performative og digitale samfund kan revitalisere dramadidaktik. I afhandlingen bringer jeg de sociale medier og deres komplekse kommunikative ... -
Inclusion as Folded Choreo-Writing
Nesami, Maryam Bagheri; Østern, Tone Pernille (Chapter, 2023)Abstract This chapter investigates how inclusion can happen through folded choreo-writing, a way of thinking about inclusion, choreography, and folding that arose in the meeting between the two authors. We propose folded ... -
Insectography: A Choreographic Crafting of Insects and Us
Østern, Tone Pernille; Martin, Rosemary Kate; Bichao, Helena; Pettersen, Arnhild Staal (Chapter, 2022)Over the last 400 million years insects have evolved in symbiosis with plants and animals acquiring a diversity of shapes, colours, developmental strategies, and behaviours that inspire and shape human and non-human life. ... -
Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE
Myrseth, Anne Kristin (Master thesis, 2015)Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE er en masteroppgave i fag og yrkesdidaktikk, estetiske fag, gjennomført ved Program for lærerutdanning NTNU. Masteroppgaven er tenkt å være et bidrag til ... -
Kunsten å vurdere dans - Kritisk diskursanalyse av læreplanene i dans på videregående skole og undersøkelse av én danselinjes vurderingspraksis
Husby, Victoria (Master thesis, 2017)I denne mastergradsoppgaven undersøker forfatteren vurderingsarbeid i dans i videregående skole. Problemstillingen forfatteren jobber ut ifra er hvordan vurderingsarbeid i dans i videregående opplæring kan forstås i spennet ... -
Kunstfaglig læring og selvverd
Stura, Silje Myrmel (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan fordelingen av kunstfaglige aktiviteter i skolen og i fritiden er, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves å være, og om det finnes sammenhenger mellom kunstfaglig læring og ... -
Life-Changing Life Journeys through Artistic and Educational Inclusive Contemporary Dance Contexts
Østern, Tone Pernille; Øyen, Elen; Channells, Philip (Chapter, 2019)This chapter presents a case study of two of the authors, Elen, a dancer, and Philip, a choreographer-teacher. It focuses on their experiences of change through long-term engagement in inclusive contemporary dance contexts, ... -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon
Østern, Tone Pernille; Hovik, Lise (Journal article; Peer reviewed, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ...