Blar i NTNU Open på forfatter "Østern, Tone Pernille"
-
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
Østern, Tone Pernille; Hovik, Lise (Journal article; Peer reviewed, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
Min musikk - formidlet følelse eller dokumentasjon av måloppnåelse?: Om læreplanimplementering i hovedområdet formidling i musikk fordypning i videregående skole.
Tafjord, Magnhild (Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven “Min musikk – formidlet følelse eller dokumentasjon av måloppnåelse?” har implementering av læreplanen for Kunnskapsløftet (LK06) i hovedområdet formidling i musikk fordypning i videregående skole som ... -
Mot en kjønnslikestilt undervisning i dans - Et praksis-ledet masterprosjekt om kjønn og dans
Joten, Line (Master thesis, 2022)Sammendrag Dette masterprosjektet er et praksis-ledet prosjekt som resulterer i en kreativ praksis og en skriftlig komponent som er likestilt med hverandre. De to komponentene har vokst fram i takt med hverandre i en ... -
Mulighetsrom mellom musikkfaget i skolen og tilpasset opplæring - sett på tvers av styringsdokumenter og fagteori
Flæsen, Tove Oppegård (Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven er å identifisere musikkfagets muligheter og kvaliteter for tilpasset opplæring, samt å gi et kunnskapsbidrag om hvilke relasjoner som kan skapes mellom musikkfaget i grunnskolen og ... -
Musikk som modalitet for tekstskaping: Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster
Karlsen, Rikke (Master thesis, 2012)Masteroppgaven ”Musikklytting som estetisk tilnærming til det å skrive tekster” har til hensikt å identifisere hvordan musikklytting som estetisk tilnærming fungerer i forhold til det å skrive tekster for elever på ... -
Musikklæreres fortelling om dybde og bredde i kulturskolen
Rønnebu, Bård (Master thesis, 2022)Masteroppgavens overhengende tema er bredde- og dybdediskursene i kulturskolen, og problematikken rundt den. Jeg har presentert mye av diskusjonen rundt bredde og dybde som foregår gjennom akademia og i statlige organer i ... -
Musikkveiledning i barnehage - Kulturskolen som lokalt ressurssenter
Dahl, Anita Waaseth (Master thesis, 2017-05)Masteroppgaven ”Musikkveiledning i barnehage: Kulturskolen som lokalt ressurssenter” undersøker verdien av et kompetansehevingstilbud i musikk organisert som et samarbeid mellom kulturskole, barnehage og barnehagekontoret ... -
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge
Ervik, Hilde; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex (Peer reviewed; Journal article, 2022)The context of this article is a science teacher educator’s interest in experience-based learning. This led her to an exploration of the experience-based knowledge of five elderly professional fishermen in the small fishing ... -
Norske samtidsdansutdanninger i spennet mellom modernisme og postmodernisme - tidligere dansestudenters refleksjoner over påvirkningen av en danseutdanning
Østern, Tone Pernille (Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker forfatteren tidligere studenters opplevelser ved fire samtidsdansrettede linjer innen høyere utdanning i Norge. Forfatteren gjør en tematisk narrativ analyse av opplevelsene, og diskuterer ... -
Outdoor Education as Aesthetic Pedagogical Design in Nature Space Understood as Thirdspace
Østern, Tone Pernille; Gjølme, Egil Galaaen (Journal article; Peer reviewed, 2015)Outdoor education is a way of working where the teaching is moved out of the ordinary classroom. There are different ways of organizing and defining outdoor education, but a common feature is that it gives the pupils and ... -
A performative paradigm for post-qualitative inquiry
Østern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Knudsen, Kristian Nødtvedt; Maapalo, Pauliina; Bjørkøy, Ingrid (Journal article; Peer reviewed, 2021)In this article, the authors explore and contribute to producing a performative research paradigm where post-qualitative as well as artistic research might dwell and breathe. Entering a thread of discussion that started ... -
Samtidsdans i møte med erfaringsrike kropper - inkluderende kunstdidaktiske grep i dans
Østern, Tone Pernille (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen fokuserer på erfaringsrike deltakeres opplevelser av å delta i dans, samt på de kunstdidaktiske grepene som rammer inn de meningsproduserende og estetisk- transformative opplevelsene som beskrives. I ... -
Samtidsdans som kunstuttrykk i Den kulturelle skolesekken – Grunnskoleelevers møte med samtidsdansprosjektet Perfect (im)perfections
Kandal, Katrine (Master thesis, 2017)Formålet med masteroppgaven «Samtidsdans som kunstuttrykk i Den kulturelle skolesekken» har vært å undersøke hvilken forståelse av samtidsdans grunnskoleelever utvikler i møte med samtidsdans gjennom Den kulturelle skolesekken ... -
Sang som performativ for samspill i småbarnspedagogisk praksis
Bjørkøy, Ingrid (Doctoral theses at NTNU;2020:385, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag Denne avhandlingen har til hensikt å bidra med økt kunnskap om sangsamspill med de yngste barna i barnehagens hverdagsliv. Avhandlingen har en småbarnspedagogisk posisjonering med en metodologisk og teoretisk ... -
SKAPENDE DANS FOR Å FREMME SOSIAL LÆRIN PÅ BARNETRINNET - Et dansedidaktisk designforskningsprosjekt
Grønnum, Martine (Master thesis, 2021)Denne studien plasserer seg i et performativt forskningsparadigme hvor det å skape står helt sentralt og er gjennomgående i hele masteroppgaven. Videre plasserer den seg vitenskapsteoretisk i agentisk realisme som har et ... -
Teacher-Thinking as Embodied Matter Producing and Produced by Pedagogical Spaces: A Research Journey with Two Contemporary Dance Artist-Teachers
Østern, Tone Pernille (Chapter, 2019)Ma is a curriculum. The Japanese concept of ma refers to the interval between two markers. Ma is somatically constructed by a deliberate, attentive consciousness to what simultaneously is expressed, repressed, or suppressed ... -
The agency of wood: multisensory interviews with Art and Crafts teachers in a post-humanistic and new-materialistic perspective
Maapalo, Anna Pauliina; Østern, Tone Pernille (Journal article; Peer reviewed, 2018)In this article, researchers from the perspectives of post-humanism and new materialism investigate the methodological possibilities and challenges offered by multisensory interviews with Norwegian Art and Crafts teachers ... -
Towards Just Dance Research. An uMunthu Participatory and Performative Inquiry Into Malawian–Norwegian Entanglements.
Hovde, Sunniva Skjøstad; Smzy Maulidi, Asante; Østern, Tone Pernille (Chapter, 2021)ABSTRACT In this methodologically oriented chapter, the three co-researchers, who are part of the Malawian-Norwegian entanglements, ask themselves this question: How can we approach a Malawian-Norwegian dance education ... -
Troubling arts education from a Nordic policy perspective: A field with an interdisciplinary and cross-sectoral potential
Nielsen, Charlotte Svendler; Østern, Tone Pernille; Karlsen, Kristine Høeg; Anttila, Eeva; Martin, Rosemary Kate (Journal article; Peer reviewed, 2023)This article seeks to create an overview of existing structures for dance education in the public educational systems and of cross-sectoral collaborations of a number of Nordic countries including Norway, Finland and ... -
Ulikhet som impuls for nye oppdagelser i dans: Å tøye både muskler og meninger gjennom mangfold i Danselaboratoriet
Østern, Tone Pernille; Øyen, Elen (Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen har forfatterne fokus på hvordan ulikhet mellom mennesker kan fungere som en impuls som bidrar til meningsskaping, nye oppdagelser og transformasjon i improvisasjon i dans. Artikkelen tar utgangspunkt i ...