Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 98914-98933 av 101733
-
"Vi har jo noen samiske flagg som vi tar fram" En sosiolingvistisk studie av samisk språk og kultur i en sørsamisk kommune
(Master thesis, 2021)Som en konsekvens av fornorskningsprosessen er sørsamisk et språk som betegnes som alvorlig truet på UNESCOS røde liste over truete språk (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2018). I dag har språket omtrent 500 ... -
"Vi har liksom ikke en smørbrødliste over ting vi krysser av" - En kvalitativ studie av lærernes kunnskap om matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler matematikkvansker. Forskning viser at 15-20 % av barn og ungdom har vansker med matematikk (Mononen, 2017). Vansker med matematikk øker risiko store utfordringer i utdannelsen, ... -
"Vi har samme behov, bare på en annen måte" - En kvalitativ studie av rullestolbrukeres opplevelse av inkluderingsarbeid i barnehage og skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen og skolen skal være inkluderende fellesskap med plass til alle. Samtidig viser nyere rapporter at det spesialpedagogiske systemet er ekskluderende fordi organiseringen og ... -
"Vi har vårt hjem i Gud": En sosialantropologisk studie av katolske nonners syn på hjem.
(Master thesis, 2022)I denne mastergradsavhandlingen reflekterer jeg rundt katolske nonners forståelse av hjem. Tidligere antropologisk forskning på hjem har i all hovedsak omhandlet det vi ofte regner som «vanlige» hjem. Ved å studere nonners ... -
«... vi hjelper barna med å finne løsninger selv.» En kvalitativ studie om elevaktiv undervisning i skolen.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvilke tanker og opplevelser fire lærere i den norske offentlige skolen, og i montessoriskolen sitter med, om elevaktive undervisningsmetoder. Undersøkelsens hensikt har ... -
"Vi holder livet" - Mestring hos pårørende når kreftpasienter tilbringer sin siste tid hjemme
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Kreft er en stor og økende sykdomsgruppe som rammer både pasient og nærmeste familie. Mange kreftsyke og deres pårørende ønsker at den siste tiden skal tilbringes i hjemmet, og pårørende er en viktig ressurs og ... -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
(Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
”VI KAN IKKE SLUTTE NÅ!”: ET FEMINISTISK BLIKK PÅ ANJA BREIENS HUSTRUER-TRILOGI
(Master thesis, 2010) -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
(Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ... -
Vi kan prate, vere aktive og saman i eit fellesskap
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Frivillige tilbod er ein del av det tverrfaglege folkehelsearbeidet. Caritas er eit eksempel på ein organisasjon som tilbyr ulike frivillige tilbod for innvandrarar, mellom anna norskopplæring og fysisk aktivitet. ... -
«Vi kjemper en kamp» - Pårørendes opplevelse av samarbeid med sykehjemstjenesten om vold, overgrep og forsømmelser
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bakgrunn: Hensikten var å utforske hvordan pårørende til pasienter på sykehjem erfarte samarbeidet med sykehjemstjenesten etter at de hadde opplevd at nær familie hadde blitt utsatt for vold, overgrep eller forsømmelser. Metode: ... -
"Vi kommer ikke langt alene" En studie om implementering av FNs bærekraftsmål i to statlige kunnskapsorganisasjoner
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en undersøkelse av hvordan statlige kunnskapsorganisasjoner jobber med FNs bærekraftsmål. Med utgangspunkt i Norges geologiske undersøkelse (NGU) og Nord universitet (Nord) har vi stilt spørsmålet om i ... -
"Vi kunne godt tatt en runde til, for jeg må si at jeg sitter igjen med veldig gode følelser rundt hele prosessen" : en kvalitativ intervjustudie av foreldres positive opplevelser i møtet med PP-tjenesten
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
«VI LEKER UTE!»: En fenomenologisk hermeneutisk tilnærmingtil barns lek og lekesteder ute
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:71, Doctoral thesis, 2012)Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Forskningsspørsmål: Hva karakteriserer barns lek i deres nærliggende uteområder, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres ... -
Vi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes ... -
Vi må jo aldri glemme elevstemmen
(Master thesis, 2022)I norsk skole har elever rett på et trygt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998). Likevel øker skolevegringsproblematikken mer og mer. Det er et komplekst fenomen, som kan være utfordrende ...