• Programmering i fysikkundervisning 

      Slettevoll, Elias Odden (Master thesis, 2023)
      Den nye læreplanen setter et økt fokus på bruken av numeriske metoder, digitale beregningsverktøy og derunder programmering for grunnopplæringen i det norske skolesystemet. Anno våren 2023 er programmering fortsatt ikke ...
    • Programmering i sannsynlighet 

      Hollås, Mathilde Tangen (Master thesis, 2024)
      Denne studien har undersøkt programmeringsinnholdet i sannsynlighet i lærebøker for 9. trinn. Formålet har vært å få innsikt i hvordan programmering har blitt innført i sannsynlighetstemaet og hvordan programmering og ...
    • Programmering i STEM-fag: Anvendelse av programmering i naturfag og fysikk. 

      Hoem, Charlotte; Sunde, Tom (Bachelor thesis, 2022)
      Med de endrede kravene etter fornyelse av læreplaner for grunnskole og videregående skole i 2020, er uttrykk som pseudo-kode, metoder, algoritmisk tenkning og programmering blitt høyaktuelle begrep. Dette er nok nye begreper ...
    • Programmering og algoritmisk tenkning i fysikkundervisning 

      Nordby, Sigurd Torp (Master thesis, 2019)
      Som et ledd i den norske regjeringens strategi for digitalisering av norsk skole, er det bestemt at programmering og algoritmisk tenkning («computational thinking») skal innføres i skolens matematikk- og naturfag. Det har ...
    • Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd 

      Berggård, Ingrid Oline; Killingberg, Tora Amalie (Master thesis, 2020)
      Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ...
    • Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd 

      Berggård, Ingrid Oline; Killingberg, Tora Amalie (Master thesis, 2020)
      Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ...
    • Programmering og modeller for strålingsbalanse 

      Herberg, Johan Fredrik Berthling (Master thesis, 2021)
      Gjennom fagfornyelsen har programmering blitt innført som en ny ferdighet i fysikkundervisningen. Kompetansemålene for fysikk 1 har også blitt endret og omformulert med et fokus på å redusere mengden fagstoff i kombinasjon ...
    • Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning 

      Sørhøy, Katarina.; Nielsen, Rikke-Helen Aakernes. (Master thesis, 2023)
      Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ...
    • Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning 

      Sørhøy, Katarina.; Nielsen, Rikke-Helen Aakernes. (Master thesis, 2023)
      Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ...
    • Programmering og problemløsning i matematikk: En studie i hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk 

      Nyutstumoen, Simen (Master thesis, 2021)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk. Høsten 2020 innførte Utdanningsdirektoratet en oppdatert lærerplan for matematikk, og med denne har ...
    • Programmering, en del av kunstfag på videregående skole? 

      Rutle, Sverre Stokker (Bachelor thesis, 2022)
      Digitalisering har ført til store og raske endringer i samfunnet de siste tiårene. Dette har økt behovet for kunnskap og ferdigheter på dette området. Læreplanene i skolen endres i takt med samfunnsutviklingen. Kunnskapsløftet ...
    • Programmeringsinnhold i lærebøker 

      Engen, Håvar (Master thesis, 2022)
      Programmering ble fra og med skoleåret 20/21 innført som en del av matematikkfaget gjennom fagfornyelsen. Denne studien har undersøkt programmeringsinnholdet i norske lærebøker i matematikk på mellomtrinnet. Hensikten har ...
    • Programmeringsoppgaver i lærebøker i matematikk 

      Sevildal, Tuva Liisa Jacobsen (Master thesis, 2023)
      Denne masterstudien har undersøkt programmeringsoppgavene i trykte lærebøker i faget matematikk 1T. Formålet med masteroppgaven er å vurdere hvilke muligheter elevene får til å arbeide med algoritmisk tenkning, problemløsning ...
    • Programmeringsoppgaver i matematikk 1T 

      Bråten, Linnéa (Master thesis, 2024)
      I 2020 kom programmering inn i læreplanen for matematikk, blant flere fag. I tillegg fikk matematikk hovedansvar for programmeringsopplæringen. Ifølge Flø (2021, s. 3) handler programmering i matematikkfaget om at elevene ...
    • Programmeringsoppgaver og auto-scoring: Inspera vs. andre løsninger 

      Sindre, Guttorm (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Retting av store antall eksamensbesvarelser i programmeringsfag innen stramme sensurfrister er krevende. Selv om oppgavetypen «Programmering» i Inspera gir klare fordeler framfor håndskrevet kode, er den manuelt rettet. I ...
    • Programmeringsverktøy i matematikkundervisning: En kvalitativ intervjustudie av et utvalg grunnskolelæreres refleksjoner 

      Kveseth, Signe. (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn for temaet som denne masteroppgaven tar opp er innføringen av programmering i den norske grunnskolen gjennom Fagfornyelsen, der hovedansvaret for opplæringen ble lagt til matematikkfaget. Det blir dermed opp til ...
    • Programming a Computer to Play Human-like Chess 

      Rødsmoen, Maud (Master thesis, 2021)
    • Programming a Hearthstone agent using Monte Carlo Tree Search 

      Andersson, Markus Heikki; Hesselberg, Håkon Helgesen (Master thesis, 2016)
      This thesis describes the effort of adapting Monte Carlo Tree Search (MCTS) to the game of Hearthstone, a card game with hidden information and stochastic elements. The focus is on discovering the suitability of MCTS for ...
    • Programming graphic card for fast calculation of sound field in marine acoustics 

      Haugehåtveit, Olav (Master thesis, 2006)
      Commodity computer graphics chips are probably today’s most powerful computational hardware one can buy for money. These chips, known generically as Graphics Processing Units or GPUs, has in recent years evolved from ...
    • Programming graphic card for fast calculation of sound field in marine acoustics 

      Haugehåtveit, Olav (Master thesis, 2006)
      Commodity computer graphics chips are probably today’s most powerful computational hardware one can buy for money. These chips, known generically as Graphics Processing Units or GPUs, has in recent years evolved from ...