Blar i NTNU Open på forfatter "Frostad, Per"
-
''Man lærer av feil som læreren vår bruker å si'' - En kvalitativ studie som undersøker en lærer og hennes elevers tankesett innenfor matematikk og deres oppfatning av faget
Nordahl, Karoline (Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å undersøke hvordan en lærer og hennes elever oppfatter læring og utvikling (tankesett) i matematikk, samt hvordan de oppfatter faget matematikk. I tillegg har innsikt i lærerens undervisningspraksis ... -
Matematikk og motivasjon – en motpol hos mange elever
Røren, Laimona (Master thesis, 2022)Bakgrunnen for studien var å sette søkelyset på hva lærere kan gjøre i matematikkundervisningen for å øke motivasjonen og deltagelse blant elever på barneskolen, og i hvilken grad læringsmiljøet spiller en rolle for den ... -
Matematiske ferdigheter hos hørselshemmede barn. En litteraturstudie.
Tørhaug, Ida (Master thesis, 2021)Tittel: Matematiske ferdigheter hos hørselshemmede barn. En litteraturstudie. Hensikt: Bidra med en systematisk oversikt over litteratur som sier noe om hvordan man kan fremme matematiske ferdigheter hos hørselshemmede ... -
”Matte er ikke mitt språk”: En kvalitativ intervjustudie av ungdomsskoleelevers opplevelse av å streve med matematikk
Aasland, Tuva Damtjernhaug (Master thesis, 2014)Denne oppgaven har satt søkelys på hvordan det kan oppleves å streve med matematikk. Målet har vært å skaffe innsikt i hvordan elever som strever oppfatter matematikkfaget, og hvordan elevene opplever sine vansker. Studiens ... -
Med motivasjon i baklomma: Effekter på motivasjon og mestring gjennom forebyggende veiledning
Håland, Anne; Børresen, Ingunn Aasen (Master thesis, 2010)Studentfrafall er et uttalt problem ved norske universiteter og høyskoler. Det er fra flere hold pekt på at det bør iverksettes tiltak som gjør at flere studenter gjennomfører studiene sine. Gjennom en kvantitativ tilnærming ... -
Mellom flere stoler: En kvalitativ intervjuundersøkelse av lærere som har pedagogisk ansvar for elever med Landau- Kleffner syndrom
Grøtting, Kirsti (Master thesis, 2012) -
Mobilitet for svaksynte i bymiljø.
Grindheim, Bjørn Sigurd (Master thesis, 2012) -
Moments of shared companionship between children with visual impairment and their sighted caregivers in music: An exploratory study in Rio de Janeiro
Metell, Maren (Master thesis, 2014)This Master thesis aims at developing knowledge on what music therapy can afford for children with visual impairment and their sighted caregivers in terms of bonding and early interaction. Children with visual impairment ... -
Motivasjon og mestring
Heitmann, Janne (Master thesis, 2011) -
Motorisk usikre barn: En kvantitativ studie om betydning av nevrofysiologisk trening for barn som er motorisk usikre
Fitzgerald, Lene Solli (Master thesis, 2011)Motorisk usikre barn favner en stor gruppe; fra de som er litt klumsete til de som har store motoriske problemer. Slike problemer henger ofte sammen med lærevansker, og i skolen kan spesialpedagogen møte utfordringer med ... -
Nå leser jeg med fingrene
Hallgrimsdottir, Ingunn (Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot hvordan voksne personer som blir blinde opplever å lære seg å lese punktskrift. Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i opplevelse og erfaring som de har gjort ... -
Når et plaster ikke hjelper
Lervik, Maria Finne (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har fått tittelen Når et plaster ikke hjelper. Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om psykisk helse hos elever i ungdomsskolen. Oppgaven vil belyse hvordan man kan forebygge ... -
Ny giv, et tiltak mot frafall i videregående opplæring
Sørlie, Morten (Master thesis, 2011)Frafall i videregående opplæring er et stort samfunnsproblem. En tredjedel fra hvert årskull slutter årlig i videregående opplæring. I denne sammenheng iverksatte regjeringen vinteren 2011 det statlige ... -
Ny læring - nye muligheter: Hvilke opplæringsbehov kan voksne med synsvansker ha, og hvordan imøtekommer kommunene i Hordaland disse behovene?
Lillesund, Jan Lennart; Øvrebø, Sissel Heimli (Master thesis, 2011)Formål med studien: Studien tar sikte på å avdekke flest mulige av de opplæringsbehov voksne med synsvansker har. Den tar også sikte på å kartlegge hvilken opplæring kommunene i Hordaland har gitt og vil gi denne ... -
Opplevelse av motivasjon og sosial støtte i knutepunktskolene: En kvantitativ studie av motivasjon og sosial støtte med hensyn til gjennomføring av videregående opplæring for hørselshemmede elever
Grimholt, Ann Karin Johnsen (Master thesis, 2011)Formålet med undersøkelsen: Når det gjelder gjennomføring og bortvalg i videregående opplæring kan det på den ene siden være en positiv prosess hvor elevene oppfatter skolen som et godt sted å være og som videre fører til ... -
Opplæring av hørselshemmede elever i skolen - En kvalitativ studie om ansattes erfaringer rundt opplæringen av hørselshemmede elever og læringsressursene på nettportalen erher.no
Meder Wennerød, Vilde (Master thesis, 2017)Denne studien tar for seg hvordan ansatte i skolen ser på opplæringen av hørselshemmede elever på bostedsskolen, og hvilke erfaringer de har av læringsressursene som ligger på erher.no. Bakgrunn for studien er et ønske fra ... -
Opplæringsansvaret i bruk av synshjelpemidler : ett innblikk i hvordan synskontaktene i Akerhus opplever opplæringsansvaret for personer som trenger synshjelpemidler
Riise, Frøydis Formo (Master thesis, 2015)Denne oppgaven skal gi et bilde av hvordan synskontaktene i Akershus opplever opplæringsansvaret for personer som trenger synshjelpemidler. Jeg har vært i kontakt med tre synskontakter som jobber i Akershus fylke, som ... -
PP-tjenestens arbeid med matematikkvansker - En kvalitativ studie om tre PP-rådgiveres erfaringer i arbeidet med matematikkvansker
Thunes, Anette Walaas (Master thesis, 2019)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot matematikkvansker og hvordan tre PP-rådgivere opplever og erfarer arbeidet med fenomenet. Det overordnede målet har vært å få innsikt i PP-rådgivernes forståelse av ... -
Predikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorentering intensjon om å slutte på videregående skole?
Feldt, Johannes Bekken (Master thesis, 2018)Å slutte på skolen kan forstås som sluttpunktet i en prosess der elever over tid mister engasjement, og utvikler intensjoner om å slutte. Denne undersøkelsen bygger på datamateriale fra et forskningsprosjekt utarbeidet av ... -
Problematisk skolefravær - Gruppeintervju med PPT-ansatte om deres erfaringer med tiltak ved problematisk skolefravær
Vereide, Bente (Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet retter oppmerksomheten mot problematisk skolefravær. Skolefravær angår mange elever, og det er både et individproblem så vel som et samfunnsproblem. Det er lite norsk forskning på skolefravær, ...