Predikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorentering intensjon om å slutte på videregående skole?
Abstract
Å slutte på skolen kan forstås som sluttpunktet i en prosess der elever over tid mister engasjement, og utvikler intensjoner om å slutte. Denne undersøkelsen bygger på datamateriale fra et forskningsprosjekt utarbeidet av professor Per Frostad og førsteamanuensis Per Egil Mjaavatn – begge ved NTNU. Analysene omfatter 1924 elever i andre klasse, ved 13 ulike videregående skoler i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Oppgaven undersøker et utvalg uavhengige variabler som potensielle prediktorer for intensjon om å slutte i videregående skole. Forskningsspørsmålet er: Predikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorientering intensjon om å slutte på videregående skole? For å besvare forskningsspørsmålet har jeg utført en multippel hierarkisk regresjonsanalyse i 3 trinn, der intensjon om å slutte benyttes som avhengig variabel. De uavhengige variablene inkluderer bakgrunnsfaktorene mors utdanning og grunnskolepoeng i trinn 1, emosjonelle vansker i trinn 2 og resiliens, mestring og framtidsorientering i trinn 3. Regresjonsmodellen forklarte totalt 23.7% av total varians i avhengig variabel. Resultatene fra analysene viser at samtlige uavhengige variabler, med unntak av mors utdanning, har signifikant betydning for om elever utvikler intensjon om å slutte på videregående. Emosjonelle vansker var eneste uavhengig variabel med positivt fortegn. De tre variablene med størst forklaringskraft var grunnskolepoeng, emosjonelle vansker og mestring.