• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problematisk skolefravær - Gruppeintervju med PPT-ansatte om deres erfaringer med tiltak ved problematisk skolefravær

Vereide, Bente
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bente Vereide.pdf (7.288Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2612922
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2470]
Abstract
Dette forskningsprosjektet retter oppmerksomheten mot problematisk skolefravær. Skolefravær angår mange elever, og det er både et individproblem så vel som et samfunnsproblem. Det er lite norsk forskning på skolefravær, men vi vet at det er sammenheng mellom høyt fravær og frafall i videregående skole. Forskning indikerer at ca. en elev i hver klasse sliter med tegn til skolefravæsproblematikk, eller er i faresonen og kan trenge tiltak. Skoler og PPT rapporterer om økt antall elever med problematisk skolefravær. Det kan være flere årsaker til skolefravær, og problematikken er som regel sammensatt. Fravær kan ikke isoleres til et enkeltstående problem, men må ses i sammenheng med elevens relasjoner og omverden. Med andre ord må vi se på skolefravær ut fra helhetsperspektivet. Hovedfokus i denne studien har vært på hvordan vi kan hjelpe elever som har utviklet problematisk fravær, og på hvilke tiltak som kan bidra til å få disse elevene tilbake til skolen. Jeg har valgt å gjøre en kvalitativ undersøkelse og har gjort et gruppeintervju med fagpersoner som jobber i PPT for å lære av deres erfaringer. Analysen av materialet munnet ut i fem kategorier: Begrepsbruk, Holdninger, Tiltak, Helhetsperspektivet og Politiske føringer. Resultater av undersøkelsen viser noen forhold som jeg hadde ventet på forhånd. Dette dreide seg om betydningen av begrepsbruk, samarbeid, relasjoner, og å se problematikken i lys av systemteori. Forhold som var mer overraskende var informantenes vektlegging av holdninger og holdningsarbeid, og PPT sin rolle i arbeid med problematisk skolefravær. Dette munnet ut i et ønske fra informantene om politiske føringer og retningslinjer i arbeid med problematisk skolefravær.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit