Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 98894-98913 av 101733
-
"Vi er nesten som en liten familie" - En kvalitativ studie om læreres erfaringer med tilrettelegging for nyankomne elever i mottaksklasse.
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er mottakslærerens erfaringer og dilemma knyttet til arbeid i mottaksklasse med nyankomne elever. For å undersøke mottakslærerens faglige og pedagogiske tilrettelegging for nyankomne har jeg intervjuet ... -
"Vi er også mennesker" - Mestring av stress blant sykepleiere på barnemottaket
(Bachelor thesis, 2020)Introduksjon: Stress er et kjent fenomen blant helsepersonell, og kan føre til negative konsekvenser. Formålet med studien er å finne ut hvordan sykepleiere på barnemottak mestrer stress. Ved å belyse dette, kan det bidra ... -
«Vi er RBKs syngende soldater!»: En studie av supporteratferd og av relasjonene mellom Ultras Nidaros og Kjernen på Øvre Øst på Lerkendal
(Master thesis, 2014)Overordnet tema for teksten er tribuneatferd- og relasjoner blant RBK- supportere på tribunen Øvre Øst på Lerkendal Stadion. Med RBK- supportere på Øvre Øst sikter jeg til gruppen bestående av Ultras Nidaros (UN) og det ... -
''Vi er så avhengige av å spille på lag liksom'' - En kvalitativ intervjustudie av ansattes opplevelser omkring samarbeid i prosjektorganisasjoner/team gjort ved Consto Midt-Norge
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven setter fokus på viktige aspekter ved samarbeid i prosjektorganisasjoner (team). Hvor man gjennom seks intervjuer av ansatte i forskjellige byggeprosjekter får et innblikk i deres opplevelser, hva de ... -
Vi får informasjon om ting fra våres egne
(Master thesis, 2021)Sammendrag Innledning: En flerkulturell drabantbydel i en middels stor by i Sør-Norge har hatt sosioøkonomiske utfordringer over lengre tid knyttet til levekårsvariabler som inntekts- og utdanningsnivå, arbeidsledighet, ... -
”Vi finner jo bare opp alt sammen om språk, så hvorfor ikke finne opp noe som føles bra?” - En kritisk diskursanalyse av forholdet mellom pronomenet ”hen”, kjønn og samfunnsendringer
(Master thesis, 2019)Det nye pronomenet ”hen” har de siste årene fått mye oppmerksomhet i Norge og har vært grunnlag for til tider opphetede diskusjoner om språk og kjønn i både riksdekkende medier og sosiale medier i løpet av 2010-tallet. ... -
«Vi fokuserer på det positive i en ellers vanskelig hverdag»: En kvalitativ studie av fem læreres tilrettelegging av undervisning ved sykehusskoler og utfordringer knyttet til dette
(Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan lærere ved sykehusskoler tilrettelegger undervisningen for barn som er innlagte på sykehus. Jeg har i den forbindelse gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervju som ... -
“Vi gjør det for oss!”: En fenomenologisk studie av fem personers opplevelse av å være i parterapi
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis has been to attain a greater understanding on how an individual experiences being part of couple’s therapy. The empirical research is based on a phenomenological approach and interviewing ... -
"Vi gjør ikke alltid rett, men vi handler med tanke på barnets beste". En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagog og barnehagelærer arbeider med inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser samtidig som man ivaretar barnets individualitet
(Master thesis, 2015)Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for valg av oppgave bunner i at jeg gjennom jobb i barnehagen og praksis perioder har sett veldig forskjellige måter å skape et inkluderende fellesskap rundt barn med ... -
"Vi gjør jo forskjellige ting, det har litt med hvorfor man har prosjekt sammen å gjøre da" - En studie av opplevelse og forståelse av likeverd i et prosjekt hvor forskere og medforskere som har utviklingshemming forsker sammen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven søker å belyse hvordan forskere og medforskere ansatt i et forskningsprosjekt opplever og forstår likeverd i deres samarbeid. Videre diskuteres det om begrepet likeverd er meningsfullt for å beskrive ... -
"Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen er å se på hvordan skolen arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette er en kasusstudie hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har tatt utgangspunkt i en skole ... -
«Vi hadde det jo veldig bra, egentlig. Sjølv om vi mangla mye.» Minne om skulegang i Ålesund under okkupasjonstida
(Master thesis, 2017)Masteroppgåva handlar om skulegangen til elevar ved Ålesund folkeskule under andre verdskrig. I arbeidet med prosjektet blei tjueein tidlegare elevar intervjua, i tillegg til at relevante kjelder frå Ålesund kommune vart ... -
Vi har aldri vært humanister
(Journal article, 2017) -
"Vi har boka og forholder oss til den": En sosiokulturell analyse av matematikklæreres valg av læremidler
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg arbeidet ut i fra to forskningsspørsmål. Jeg har forsøkt å kartlegge lærer-nes bruke av læreboka i matematikk, med fokus på mengde i forhold til andre læremidler, og jeg har lagt sosiokulturelle ... -
... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på ... -
"Vi har et enormt ansvar! Og hvis ingen gjør noen ting, så går dette gærent." En kvalitativ studie av motivasjonen hos kunnskapsarbeidere i bygg- og anleggsnæringen til å drive bedriftens klimaatferd under grønn omstilling
(Master thesis, 2021)Klimaendringene kan ses på som vår generasjons største utfordring. For å redusere klimagassutslipp er det nødvendig at aktører i industrien utøver klimaatferd. Forskning antyder at klimaatferd er et resultat av kausaliteten ... -
"Vi har ikke bare gjort noe, vi har gjort som i et spill." - En fenomenologisk studie av elevers opplevelse av motivasjon gjennom gamification i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn Gamification er et relativt nytt pedagogisk virkemiddel. Gjennom å bruke elementer fra kommersielle spill i undervisning ønsker man å fenge elevene på samme måte som spill gjør. Kroppsøving er et fag ... -
«Vi har ikke begynt i Norge ennå» En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:193, Doctoral thesis, 2024)English summary Today's schools are multilingual and multicultural. So are students in schools. The Norwegian National Curriculum emphasize that various linguistic and cultural expressions are resources in schools, and ... -
Vi har ikke gjort det før, så vi må trå litt varsomt, prøve oss frem og gjøre vårt beste.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Omtrent én prosent av verdens befolkning er på flukt (FN, 2022). Som følge av krigen i Ukraina har over 47 000 ukrainere flyktet til Norge, og over 14 000 av dem er barn (Utlendingsdirektoratet, u.å.). Med dette ...