Ulike læringsmetoders effekt på sykepleiers kunnskapsutvikling om sepsis
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079435Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens bakgrunn: Sepsis er en av de vanligste dødsårsakene på norske sykehus.Flere studier viser at sykepleieres kunnskap er mangelfull, hvilket tyder på et behov forundersøkelse av hvordan man øker denne kunnskapen.
Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å belyse mangler i sykepleierens kunnskapom sepsis og undersøke hvilke læringsmetoder som er effektive for å tette aktuellekunnskapshull, fordi kunnskap redder liv.
Metode: Et litteraturstudium med 8 artikler gjennomført april-juni 2023.
Resultater: Sykepleiere har en rekke kunnskapshull på sepsis noe som belyser behovetfor læring. Escape room som læringsform fremstår som nyttig for trening på kunnskap,praktiske ferdigheter, team-arbeid, arbeid under press og ledelse. Simulering fører til atsykepleier får forbedring av kunnskap og beslutningstaking, samt at sykehusetsretningslinjer for identifisering og behandling av sepsis i større grad blir fulgt. E-læringkan gi en økning i teoretisk kunnskap, men det kan fremstå som at sykepleiere ikkeklarer å bevare kunnskapen fra denne læringsformen.
Konklusjon: Denne litteraturstudien viser at læringsmetodene e-læring, escape room ogsimulering fører til en umiddelbar økning i teoretisk kunnskap. Samtidig viser den at dentradisjonelle e-læringsmetoden ikke lar sykepleier bevare kunnskapene i like stor gradsom simulering og escape room. Simulering og escape room fører til både økt teoretiskkunnskap, beslutningstaking, kommunikasjon og lederskap. Background: Sepsis is one of the leading causes of death in Norwegian hospitals.Several studies indicate that nurses' knowledge is insufficient, suggesting a need toinvestigate how to improve this knowledge.
Aim: The objective of this literature review is to highlight deficiencies in nurses'knowledge of sepsis and examine effective learning methods to fill these knowledgegaps, as knowledge saves lives.
Method: A literature review of 8 articles conducted from April to June 2023.
Results: Nurses have several knowledge gaps regarding sepsis, highlighting the need forlearning. Escape rooms as a learning method appear to be useful for training inknowledge, practical skills, teamwork, working under pressure, and leadership.Simulation leads to improved knowledge and decision-making for nurses, as well asgreater adherence to the hospital's guidelines for sepsis identification and treatment. Elearning can increase theoretical knowledge, but it seems that nurses may struggle toretain knowledge from this learning method.
Conclusion: This literature review demonstrates that the learning methods e-learning,escape rooms, and simulation result in an immediate increase in theoretical knowledge.At the same time, it shows that the traditional e-learning method does not allow nursesto retain knowledge to the same extent as simulation and escape rooms. Simulation andescape rooms contribute to increased theoretical and practical knowledge, decisionmaking, communication, and leadership.