Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 50678-50697 av 100934
-
Jeg har tatt en time-out på mitt eget liv.: Unge på veg inn i voksenlivet med alvorlig kreftsyk forelder.
(Master thesis, 2010)In this master degree study, emerging adults in the age 18-28 share their parental cancer experiences. The participants all speak of a parent who slowly weakens, which makes them grief over what they've already lost during ... -
''Jeg har tenkt på det før, men ikke sagt det'' - En kvalitativ studie om hvordan ungdom opplever å uttrykke seg ved hjelp av et samtaleverktøy
(Master thesis, 2018)I møte med ungdom ønsker den profesjonelle hjelperen å bidra til vekst og utvikling hos den unge. Profesjonelle samtaler er utfordrende, både for ungdom og for hjelpere. Ungdom synes det er vanskelig å snakke om seg selv, ... -
“Jeg har vel alltid følt at jeg har noe å gi utover det å bare jobbe og tjene penger.” En kvalitativ studie om pensjonisters opplevelse av å være frivillig.
(Bachelor thesis, 2023)Introduksjon: Denne studien undersøker hvordan pensjonister opplever deltagelse i frivillig arbeid og diskuterer det i lys av aktivitetsvitenskap og Ann Wilcocks teori om “Doing, being, belonging, becoming”. Metode: Dette ... -
Jeg håper jo å være frisk så lenge jeg lever
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i eldres tanker om nåværende og fremtidig bosituasjon. I denne oppgaven er eldre personer definert som personer mellom 64-80 år bosatt i Larvik kommune. Empirien i denne oppgaven viser ... -
"Jeg husker veldig godt når det skjedde andre gangen på trening. Jeg var helt knust, og alt var negativt» - En kvalitativ studie av utøverens vei tilbake etter fremre korsbåndsskade i håndball
(Master thesis, 2023)En fremre korsbåndsskade (ACL) og en rekonstruksjon (ACLR) har omfattende konsekvenser og krever en lang rehabiliteringsprosess. Mange av de som gjennomgår en ACLR ønsker å returnere til idrett. Det innebærer en krevende ... -
Jeg hører du smiler!: Hvordan opplever medarbeidere kommunikasjonsferdigheter?
(Master thesis, 2011)Hensikten med denne studien var å belyse hvordan medarbeidere opplever kommunikasjonsferdigheter. Det har jeg gjort ved først å undersøke om det er spesifikke ferdigheter som oppleves som viktige. Videre har jeg undersøkt ... -
"Jeg jobber annerledes nå enn før": En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer etter å ha vært med i gjennomføringen av Arbeidsprøven
(Master thesis, 2013)Tema for denne kvalitative studien er kompetanseutvikling hos lærere. Jeg ønsker å få svar på om lærere kan utvikle kompetanse ved å delta i kartlegging av elevers lese- og skrivevansker med Arbeidsprøven. Problemstillingen ... -
"Jeg kalte dem Dukken og Maskinen" - En affektteoretisk og norskdidaktisk orientert analyse av emosjonelle mestringsstrategier i romanen Kinderwhore (2018)
(Master thesis, 2023)Romanen Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn ble nominert til Brageprisen og hun fikk god kritikk for denne romanen. Hun er en forfatter som sprenger grenser med tanke på brutaliteten og hvilke temaer hun skriver om i ... -
Jeg kan ikke bare eksistere på gode dager.
(Master thesis, 2023)I denne refleksjonsteksten vil du bli presentert et prosjekt som har utviklet seg over en periode på snart syv år, med vekt på utviklingen de siste to årene under det internasjonale masterstudiet i Fine Art ved Kunstakademiet ... -
Jeg kan ikke noe særlig om økonomi jeg ... Vi har jo ikke lært om det på skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt opplæring knyttet til personlig økonomi i grunnskolen, med fokus på matematikkfaget. Hensikten med studien har vært å få mer kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever vurderer at matematikkundervisningen ... -
«Jeg kan ikke tenke som en nordmann, fordi jeg er ikke vokst opp her» - En kvalitativ studie om etniske minoriteters erfaringer i møtet med barneverntjenesten.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske etniske minoriteters erfaringer med barnevernet. Problemstillingen er: «Hvordan opplever etniske minoriteter møtet med barnevernet?». Studien er basert på seks semistrukturerte ... -
"Jeg kan ikke tro at jeg ser det in real life altså": A sociolinguistic case study of English borrowings on Norwegian youth radio
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker unge voksnes bruk av engelske lånord i radioprogrammet P3Morgen, og hvordan norsk har blitt påvirket av engelsk siden 2010 til 2022, ved bruk av fire episoder. Oppgaven forsøker og svare på følgende ... -
Jeg kan ikke være den afrikanske mammaen i Norge. Men de må også skjønne at min bakgrunn er en del av meg: En studie av samhandling i barnevernet mellom saksbehandlere og foreldre med minoritetsetnisk og muslimsk bakgrunn
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:149, Doctoral thesis, 2012)Tema for avhandlingen er samhandling mellom saksbehandlere i barneverntjenesten og foreldre med minoritetsetnisk og muslimsk bakgrunn i saksbehandling av barnevernssaker vedrørende unge jenter. Med samhandling menes her ... -
Jeg kan ikke være den eneste livbøyen eleven holder seg fast i
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om resiliens i skolen. Oppgaven er en kvalitativ studie der en søker å avdekke hvordan lærere i skolen arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge. Hovedfokuset ligger i hva ... -
"Jeg kan ikke være homofil på ekte, det er jo bare de andre" Lærere og unge skeives erfaringer med seksuell orientering som tema i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke erfaringer lærere og unge skeive har med seksuell orientering som tema i skolen, hvor deres fortellinger møtes og hvilke implikasjoner funnene har for læreres praksis. Formålet ... -
«Jeg kan jobbe med hva som helst» Hindringer for flyktningers muligheter på det norske arbeidsmarkedet
(Bachelor thesis, 2023)Flyktninger på det norske arbeidsmarkedet er oftere arbeidsledige, i ufrivillig deltidsarbeid og mottakere av helserelaterte trygdeytelser enn majoritetsbefolkningen. I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvilke strukturelle ... -
Jeg kan lese, jeg kan skrive. Det tar bare litt lengre tid! : en kvalitativ studie om studenter med dysleksi innen høyere utdanningsinstitusjoner
(Master thesis, 2015)Det er gjennomført et kvalitativt studie på/av studenter med dysleksi innen høyere utdanningsinstitusjoner. Utvalget bestod av 8 informanter, 4 kvinner og 4 menn og materialet ble samlet inn ved intervju, intervjuguiden ...