Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 50740-50759 of 101133
-
''Jeg føler mellomlederne er mellom barken og veden'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan ansatte i Telia Norge opplever mellomleders rolle og kompetanse i endringsprosesser
(Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hvordan ansatte ved Telia Norges kundesenters deltidsteam opplever sine mellomlederes rolle, posisjon og kompetanse i endringsprosesser. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse ... -
"Jeg føler nesten man må være rakettforsker, for å forstå dette med sosiale medier" En kvalitativ studie om hvordan miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon opplever at sosiale medier påvirker hverdagen
(Master thesis, 2020)Sosiale medier har de senere år utviklet seg, og blitt en stor del av manges hverdag. Dette vil trolig også gjelde for hverdagen på en barnevernsinstitusjon. Bakgrunnen for denne studien, er fremveksten av sosiale medier. ... -
«Jeg føler på en måte at jeg var ganske sterk som sto i det, men … og veldig svak som ikke klarte å komme meg ut av det.»: Motstand, tilpasning og (selv) forståelse i unge kvinners narrativ om partnervold
(Master thesis, 2020)Denne studien har utforsket hvordan unge voldsutsatte gir mening til sin håndtering i møte med partnervold, og hvilke konsekvenser dette har for selvforståelse i ettertid. Seks kvinner fortalte sin historie fra da de i ung ... -
"Jeg følte aldri at kroppsøving var et vurderingsfag" - En kvalitativ studie av fremtidige kroppsøvingslæreres erfaring og perspektiver på vurdering
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Internasjonal forskning viser at acculturation-fasen av kroppsøvingslæreres sosialisering har stor påvirkning på kroppsøvingslæreres gjennomførte praksis i yrket, faktisk større enn utdanningen. Samtidig ... -
"Jeg følte meg veldig alene" En studie om nyutdannede lærere, og hvordan de opplever de første årene i yrket. Opplevelsene forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med utvikling av egen robusthet.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvilke opplevelser og særlige utfordringer nyutdannede lærere møter de første årene i læreryrket. Deres opplevelser ses i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av nettopp lærerne, men også ... -
Jeg gleder meg til å være med deg
(Bachelor thesis, 2019)Relasjoner mellom lærer og elev er tematikken i denne oppgaven, og jeg søker svar på problemstillingen «Hva vektlegger enkelte lærere i arbeidet med å skape gode relasjoner til elevene?». I arbeidet med å besvare denne ... -
«Jeg gruer meg til gymtimene hver eneste uke»: En kvalitativ studie av jenter på 10. klassetrinn som ikke ønsker å delta i kroppsøvingstimene
(Master thesis, 2013)I denne studien er det fokus på jenters fravær i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen. Målet med studien er å belyse hvorfor noen jenter ikke ønsker å delta i kroppsøving, til tross for at deres fysiske forutsetninger for å ... -
"Jeg hadde aldri fått til dette om jeg skulle gjort det alene" - å lære gjennom samtale: en observasjonsstudie av 8. klasseelevers arbeid med å løse en generaliseringsoppgave i matematikk i en gruppesituasjon
(Master thesis, 2017)Ut fra egen skolegang i norsk grunnskole, en femårig lærerutdanning med årlige praksisperioder gjennom NTNU, og vikartimer på både barneskoler og ungdomsskoler ulike steder i landet, har også jeg erfart at fokuset på ... -
"Jeg hadde egentlig tenkt meg at vi hadde samarbeidet mer ..." : En kvalitativ studie av fire studenters erfaringer med samhandling innen e-læring
(Master thesis, 2016-07-06)Med problemstillingen Hvilke erfaringer har studenter med samhandling innen e-læring? Har jeg som formål å belyse studentene sin subjektive opplevelse av samhandling innen e-læring. For å finne svar på problemstillingen ... -
Jeg hadde en gang en båt: Nytt båtmagasin på Kystens Arv
(Master thesis, 2012) -
«Jeg hadde forventninger om å få råd» : En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et prosjekt med overordnet målsetning om styrket samhandling mellom skole og PPT
(Master thesis, 2012)Fokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplevde samhandlingen i et reflekterende team og om de opplevde samhandlingen som relevant for praksis. Det reflekterende team, som lærerne deltok i var ... -
«Jeg hadde… sikkert greid meg litt uten PCèn eller iPadèn, men jeg hadde nesten ikke klart meg uten SmartBoarden» - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer lærere og deres elever med nedsatt hørsel har med bruk av digitale flater
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Den siste store kunnskapsoversikten over nyere nordisk forskning om «Hørselshemmede barn og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole» (Kermit, 2018), viste at elever med nedsatt hørsel ... -
"Jeg har ADHD, men..." - En kvalitativ studie om hvordan ungdom med ADHD gir mening til hverdagen og diagnosen sin.
(Master thesis, 2020)Vi har intervjuet fire jenter og tre gutter (16-23 år) med en ADHD-diagnose om hverdagen deres. Ved bruk av diskursiv analyse har vi sett på hvordan ungdommene ga mening til diagnosen og hverdagen sin. Våre forskningsspørsmål ... -
"Jeg har ADHD, men..." - En kvalitativ studie om hvordan ungdom med ADHD gir mening til hverdagen og diagnosen sin.
(Master thesis, 2020)Vi har intervjuet fire jenter og tre gutter (16-23 år) med en ADHD-diagnose om hverdagen deres. Ved bruk av diskursiv analyse har vi sett på hvordan ungdommene ga mening til diagnosen og hverdagen sin. Våre forskningsspørsmål ... -
«Jeg har aldri hørt ordet funksjon blitt brukt i den sammenhengen før» En kvalitativ studie av spillet Slagskip og elever på 9. trinn sine kunnskaper om koordinatsystemet og lineære funksjoner
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven har vært å bidra med mer forskning innenfor temaet om elevers kunnskaper og tanker rundt koordinatsystemet og lineære funksjoner. I tillegg vil denne studien være med å bidra til mer forskning ... -
''Jeg har aldri vært grusom'' : en komparativ analyse av forsvarsstrategier i Nürnbergprosessen
(Master thesis, 2015)