Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 50738-50757 of 101157
-
"Jeg er the greatest writer in the world"
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, both for ... -
«Jeg får litt mer tro på meg selv»
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med livsmestringsundervisning i skolen. Hensikten har vært å bidra til økt forståelse av hvordan elever erfarer å få kompetanse til å ta vare på egen psykisk helse, og hvordan ... -
"Jeg forstår folk bedre rett og slett": En kvalitativ intervjustudie av langtidseffekter for ledere som har vært gjennom lederutviklingskurs
(Master thesis, 2011)Lederutviklingsprogram virker det til at det er mange som gjennomfører i dagens samfunn. Fokuset på å skape gode ledere synes å være stort. Det dette studien vil se nærmere på er hvilke mulige langtidseffekter det å ta et ... -
"Jeg forstår mer av hvordan man regner ut i Pytagoras da, for trigonometri er jo bare en tast på kalkulatoren" - En studie om bruk av matematikk på utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk
(Master thesis, 2016)Denne casestudien handler om matematikk i programfaget Produksjon for det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk. Studiens forskningsspørsmål er følgende: Hvilke matematiske ressurser kan observeres i ... -
Jeg forstår mye mer enn du tror! - Perspektiver på selvbestemmelse
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:34, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Perspektiver på selvbestemmelse Mennesker med utviklingshemming har rett til å bestemme selv. Det er nedfelt i menneskerettighetene, og befestet med Konvensjonen om rettighetene til mennesker med ... -
Jeg forsøker å være et godt forbilde…
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne bacheloroppgaven var å belyse hvordan lærere jobber med å forebygge mobbing ut fra sine relasjoner. Sentrale temaer er altså relasjoner og mobbing. Problemstillingen ble derfor «På hvilken måte mener ... -
Jeg forventer ikke å gå fort, men jeg føler jeg burde det : en kvalitativ undersøkelse av kvinner og menns opplevelse av mestring og prestasjonsutvikling i langrenn
(Master thesis, 2016)Studien til Moen, Myhre & Stiles (2016) viser at kvinnelige langrennsløpere er mer utbrent enn sine mannlige kolleger, i tillegg til at de mannlige langrennsløperne har høyere grad av subjektiv opplevd måloppnåelse. Forskning ... -
«Jeg føler meg nesten litt god»: En kvalitativ kasusstudie av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med temaet holdninger til matematikk. Studien er gjennomført ved å intervjue en elev på niende trinn, hans to matematikklærere og moren hans. I tillegg ... -
«Jeg føler meg som en utvidet organisme» – unge voksnes opplevelse av parforholdet som mulighet og begrensning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The period before young adult couples choose to commit is prolonged compared to a few decades ago. By applying Grounded Theory, this qualitative study explores how young adults experience contemporary romantic relationships. ... -
''Jeg føler mellomlederne er mellom barken og veden'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan ansatte i Telia Norge opplever mellomleders rolle og kompetanse i endringsprosesser
(Master thesis, 2017)Denne studien har tatt for seg hvordan ansatte ved Telia Norges kundesenters deltidsteam opplever sine mellomlederes rolle, posisjon og kompetanse i endringsprosesser. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse ... -
"Jeg føler nesten man må være rakettforsker, for å forstå dette med sosiale medier" En kvalitativ studie om hvordan miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon opplever at sosiale medier påvirker hverdagen
(Master thesis, 2020)Sosiale medier har de senere år utviklet seg, og blitt en stor del av manges hverdag. Dette vil trolig også gjelde for hverdagen på en barnevernsinstitusjon. Bakgrunnen for denne studien, er fremveksten av sosiale medier. ... -
«Jeg føler på en måte at jeg var ganske sterk som sto i det, men … og veldig svak som ikke klarte å komme meg ut av det.»: Motstand, tilpasning og (selv) forståelse i unge kvinners narrativ om partnervold
(Master thesis, 2020)Denne studien har utforsket hvordan unge voldsutsatte gir mening til sin håndtering i møte med partnervold, og hvilke konsekvenser dette har for selvforståelse i ettertid. Seks kvinner fortalte sin historie fra da de i ung ... -
"Jeg følte aldri at kroppsøving var et vurderingsfag" - En kvalitativ studie av fremtidige kroppsøvingslæreres erfaring og perspektiver på vurdering
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Internasjonal forskning viser at acculturation-fasen av kroppsøvingslæreres sosialisering har stor påvirkning på kroppsøvingslæreres gjennomførte praksis i yrket, faktisk større enn utdanningen. Samtidig ... -
"Jeg følte meg veldig alene" En studie om nyutdannede lærere, og hvordan de opplever de første årene i yrket. Opplevelsene forstås i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av lærerne og i sammenheng med utvikling av egen robusthet.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvilke opplevelser og særlige utfordringer nyutdannede lærere møter de første årene i læreryrket. Deres opplevelser ses i sammenheng med organisasjonens ivaretakelse av nettopp lærerne, men også ...