Browsing NTNU Open by Author "Dahl, Thomas"
Now showing items 1-20 of 38
-
A-tid er undervisningstid. B-tid er alt det andre.
Gamlemshaug, Ann Kristin Søraune. (Master thesis, 2020)En intervjustudie av holdninger til og erfaringer med avtaleverket for arbeidstid for undervisningspersonalet, med et særlig fokus på arbeidstid på skolen. -
Biochemical composition of Hediste diversicolor (OF Müller, 1776) (Annelida: Nereidae) reared on different types of aquaculture sludge
Anglade, Inka; Dahl, Thomas; Kristensen, Bjørn; Hagemann, Andreas; Malzahn, Arne; Reitan, Kjell Inge (Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Sustainable growth of the salmon aquaculture industry is highly dependent on the availability of new feed resources as well as improved management and utilization of waste streams from production. Polychaetes ... -
Den emosjonelle veien til gode skoler En litteraturstudie av sammenhengen mellom rektors emosjonelle intelligens og mestringstro
Moen, Erlend (Master thesis, 2021)Målet med denne studien er å undersøke hva litteraturen sier om sammenhengen mellom rektors emosjonelle intelligens og mestringstro i skolen. Emosjonell intelligens handler om hvordan vi forholder oss til egne og andres ... -
Et dypdykk i forankring av dybdelæring
Lersveen, Tove (Master thesis, 2021)SAMMENDRAG Med økende globalisering og teknologisk utvikling og en verden som endrer seg i et raskt tempo, må fremtidens skole også endre seg, slik at morgendagens elever har de ferdigheter og kunnskaper som skal til for ... -
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid
Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report, 2022) -
Fra plan til inkluderende praksis i skolen
Bø, Elisabeth Bjørnsson; Kjendlie, Turid (Master thesis, 2022)I denne studien har vi undersøkt hvordan planer og ideer om inkluderende undervisning finner veien inn i skolens praksis. Ønsket om en inkluderende praksis står sentralt i nasjonale og lokale styringsdokumenter. På bakgrunn ... -
Fra plan til inkluderende praksis i skolen
Bø, Elisabeth Bjørnsson; Kjendlie, Turid (Master thesis, 2022)I denne studien har vi undersøkt hvordan planer og ideer om inkluderende undervisning finner veien inn i skolens praksis. Ønsket om en inkluderende praksis står sentralt i nasjonale og lokale styringsdokumenter. På bakgrunn ... -
Fysisk læringsmiljø Hvordan lede abeidet med å gjøre klasserommet til en aktør i elevenes læring?
Elfmark, Eirin Tone Hestnes; Grønnesby, Gunnhild (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har vi sett på fysisk læringsmiljø i skolen, og vi har konsentrert oss om klasserommet. Vi har forsøkt å finne ut hvordan lærerne ser på klasserommet, og om de bruker klasserommet i planleggingen ... -
Fysisk læringsmiljø Hvordan lede arbeidet med å gjøre klasserommet til en aktør i elevnes læring?
Elfmark, Eirin Tone Hestnes; Grønnesby, Gunnhild (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har vi sett på fysisk læringsmiljø i skolen, og vi har konsentrert oss om klasserommet. Vi har forsøkt å finne ut hvordan lærerne ser på klasserommet, og om de bruker klasserommet i planleggingen ... -
Hvilken moral for dagens marked og miljø?
Dahl, Thomas (Reports from Industrial Ecology Programme (IndEcol), 1501-6153; 2003:3, Research report, 2003) -
Hvordan brukes kvalitetsindikatorer i grunnopplæringen?
Moe, Ragnhild Irene; Haakonsen, Håvard (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi sett nærmere på bruk av kvalitetsindikator i grunnopplæringen. Vi har tatt utgangspunkt i Elevundersøkelsen som utgjør et sett med kvalitetsindikatorer som sier noe om hvordan elevene opplever ... -
Hvordan brukes kvalitetsindikatorer i grunnopplæringen? En case-studie av en skoles arbeid med Elevundersøkelsen
Haakonsen, Håvard; Moe, Ragnhild Irene (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi sett nærmere på bruk av kvalitetsindikator i grunnopplæringen. Vi har tatt utgangspunkt i Elevundersøkelsen som utgjør et sett med kvalitetsindikatorer som sier noe om hvordan elevene opplever ... -
Hvordan tar du det i dag? - en kvalitativ studie om mentalisering knyttet til læring blant voksne
Nystad, Elin (Master thesis, 2019) -
Kartlegging av kompetansemiljøenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling - høsten 2013
Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar; Holter, Trine (Research report, 2014) -
Kollektiv læring- forskjellig for lærere og ledere?
Olaisen, Kari-Ann (Master thesis, 2023)De siste årene er det publisert mye forskning om læring i profesjonsfellesskap, og samtidig viser nyere studier at det ikke er så lett å få til i praksis. Det er derfor interessant å finne ut hva lærere og skoleledere ... -
Kommentarer til plan for utvikling av skolen i Sør-Odal fram mot 2020
Dahl, Thomas (Research report, 2014) -
Konstruktivistisk kunnskaps- og læringssyn i internasjonale og nasjonale læreplaner. En komparativ analyse av læreplaner i International Baccalaureate og Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Øye, Ada Bråthen (Master thesis, 2023)Denne studien er knyttet til prosjektet «Kunnskaps- og læringssyn i skolen – paradigmer og praksis», som er ledet av Thomas Dahl. Studien tar utgangspunkt i dagens diskusjon om kunnskap og læring, og OECDS rammeverk om ... -
Krevende personalsaker En studie av skoleleders håndtering av lederansvaret
Mejdal, Birgit Bremer (Master thesis, 2021)Sammendrag Problemstilling: Hvordan må en leder opptre i en vanskelig personalsak for å ivareta organisasjonen som helhet? Etter åtte år som skoleleder, har jeg gjort meg noen erfaringer fra vanskelige personalsaker og ... -
Ledelse av læreres læring og samarbeid
Vestgøte, Ingrid Hertzberg (Master thesis, 2019)I overordnet del for nye læreplaner, gis skoleledere en viktig rolle for å legge til rette for og å lede skoleutvikling. Skoleutvikling handler om læreres læring gjennom kontinuerlig utvikling av et informert profesjonelt ... -
Læreres læring og skoleleders rolle for elevenes læringsutbytte
Evensen, Heidi (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg valgt å fordype meg i hva som kan gi elevene best mulig læringsutbytte av undervisninga. Det er derfor naturlig å se på hvordan lærere lærer og samarbeider, og i tillegg på hvilken måte ...