Et dypdykk i forankring av dybdelæring
Description
Full text not available
Abstract
SAMMENDRAGMed økende globalisering og teknologisk utvikling og en verden som endrer seg i et raskt tempo, må fremtidens skole også endre seg, slik at morgendagens elever har de ferdigheter og kunnskaper som skal til for å møte det 21.århundre. Internasjonale forskere og institusjoner i ulike land har diskutert og drøftet seg fram til hvilke ferdigheter elevene har behov for i fremtiden, 21st century skills, og dette får også betydning for elevenes læring i norsk skole. En av disse fremtidige ferdighetene som er drøftet er dybdelæring. I forskningsprosjektet i denne studien har jeg valgt å sette fokus på begrepet dybdelæring, og den betydning begrepet har fått som ny læringsdiskurs i skolen. Empirien i studien er basert på kvalitative intervjuer med skoleleder og lærer på en caseskole, og en kvalitativ analyse av denne skolens dokumenter for arbeid med skoleutvikling. Teorien som benyttes i studien er teoretiske tilnærminger til dybdelæring, aktør-nettverksteori og teori om organisasjonskultur.Hensikten med casestudien er å få et innblikk i hva som skjer fra et nytt begrep blir lansert i skolen til hvordan skoleleder og lærere forstår begrepet dybdelæring og setter det inn i en læringskontekst på egen skole. Problemstillingen som ligger til grunn for denne oppgaven er: Hvordan legger skoleleder og lærere til rette for forankring av dybdelæring?For å utdype problemstillingen har jeg stilt meg følgende forskningsspørsmål:• Hvordan forstår skoleleder og lærere begrepet læring? • Hvordan forstår skoleleder og lærere begrepet dybdelæring? • Hvordan har begrepet dybdelæring endret skolens undervisningspraksis?Funnene i denne forskningen er knyttet til problemstillingen og forskningsspørsmålene. Lærerne og skoleleder på caseskolen har i utgangspunktet en kognitiv tilnærming til læring. Deres teoretiske forståelse av og tilnærmingen til dybdelæring samsvarer med Ludvigsen-utvalget sin tilnærming til begrepet dybdelæring fremstilt i NOU 2014:7 og NOU 2015:8. Når skoleleder og lærerne knytter begrepet dybdelæring til undervisningspraksis, kommer det tydelig fram både en kognitiv og sosiokulturell tilnærming til læring. Denne kognitive og sosiokulturelle tilnærmingen til dybdelæring er sterkt knyttet til de fire kompetansene i det utvidede kompetansebegrepet. Begrepet dybdelæring har derfor på skolen i casestudien og i lærernes undervisningspraksis fått en utvidet forståelse, ut over den kognitive og sosiokulturelle tilnærmingen som defineres i overordnet del av læreplanen. Skoleleder og lærere på caseskolen hevder de ikke er i mål med dybdelæring i praksis, men et stykke på vei. De hevder de må jobbe videre for å lykkes med dybdelæring i undervisningspraksis, og uttaler seg om hvordan de ser for seg at dybdelæring kommer til å endre undervisningspraksis i fremtiden. ABSTRACTDue to globalisation and technological development in a rapidly changing world, the school also has to change if the students shall learn the skills that needed for the 21. century. International scientists and institutions worldwide have discussed what the 21. Century skills are, and this is something that must be taken into account in the Norwegian school. One of this future skills are in-depth learningIn this study I have focused on the term in-depth learning and if the term has been incorporated in the Norwegian school’s discourse. I have used qualitative interviews of school management and teachers in one case-school, and a qualitative analysis of this schools’ work with school development. The theory of this thesis is built on theory of approaches to in-depth learning, actor network theory and organizational theory.The purpose of the case study is to get glimts of how the schools’ leaders and teachers interprets the concept of in-depth teaching and how they use it in their school. The question I try seek an answer to is:How do school management and teachers facilitate to in-depth learning?To elaborate this question, I also used the following research questions:• How do school leaders and teachers understand the concept of learning?• How do school leaders and teachers understand the concept of in-depth learning?• How do the concept of in-depth learning change teaching practise in school? The teachers and the school management in the case school have a cognitive approach to learning. Their theoretical understanding of, and approach to, in-depth learning collaborates with Ludvigsen-utvalget approach and definition of in-depth learning in the core curriculum. However, when school management and teachers link in-depth teaching to teaching practise, there is a clear link to both cognitive and sociocultural approach to the concept. This cognitive and sociocultural approach to in-depth learning has a strong link to the four competences in the expanded term of competence. Due to this, the term in-depth learning has for the school and the way teachers teach had an expanded meaning, that goes further than the cognitive and sociocultural approach Ludvigsen-utvalget and the definitions in the core curriculum. The leaders and the teachers at the case-school both state that this is an ongoing process to include in-depth learning to the teaching process. We also get to know how they think in-depth teaching will change the teaching approaches in the future.