Browsing NTNU Open by Author "Dahl, Thomas"
Now showing items 21-38 of 38
-
Når hver time telles
Prøven, Henriette (Master thesis, 2023)Mellom 2018 og 2021 ble Visma InSchool (VIS) innført på videregående skoler i alle fylkeskommuner. Det har vært mye støy og uttrykt misnøye med løsningen, på grunn av manglende funksjoner, mye rot, og manglende datasikkerhet. ... -
"Nokon må gjere noko - og kor er nokon?" Ein aktør-nettverksteoretisk studie av eit utviklingsprosjekt i skulen
Dypevik, Ingvill Rabben; Hakestad, Magnhild (Master thesis, 2022)Skuleeigar sitt ansvar for utvikling av kvalitet i skulen er blitt aktualisert dei seinare åra, og mykje tyder på at det i stor grad er ei styrings- og implementeringstenking som har råda grunnen når det gjeld slike ... -
"Nokon må gjere noko - og kor er nokon?" Ein aktør-nettverksteoretisk studie av eit utviklingsprosjekt i skulen
Dypevik, Ingvill Rabben; Hakestad, Magnhild (Master thesis, 2022)Skuleeigar sitt ansvar for utvikling av kvalitet i skulen er blitt aktualisert dei seinare åra, og mykje tyder på at det i stor grad er ei styrings- og implementeringstenking som har råda grunnen når det gjeld slike ... -
Norsklærer – en egen profesjon?
Brumo, John; Dahl, Thomas; Fodstad, Lars August (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver hva som kjennetegner profesjonalitet, og undersøker hva som kan ligge i forståelsen av en profesjonell lærer. Særlig drøftes norsklærernes utfordringer og de rammene som dagens norsklærere arbeider ... -
Omvalg - løsning eller symptom? - Rapport fra studie av omvalg i videregående skole i Sør-Trøndelag fylkeskommune
Buland, Trond Hallgeir; Bungum, Brita; Dahl, Thomas (Research report, 2015) -
Organizational learning the Nordic way: learning through participation
Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J. (Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose Is there a specific way of thinking about organisational learning in Nordic countries? Are concepts such as organisational learning and learning organisations imported, or do they emerge with specific meanings ... -
Prepared to Teach for Sustainable Development? Student Teachers’ Beliefs in Their Ability to Teach for Sustainable Development.
Dahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2019)he importance of embedding education for sustainable development has been emphasised over many years. At the same time, there has been a massive call for initial teacher education to provide all student teachers with the ... -
Qualitative Content Analysis: Conceptualizations and Challenges in Research Practice
Schreier, Margrit; Stamann, Christoph; Janssen, Markus; Dahl, Thomas; Whittal, Amanda (Journal article; Peer reviewed, 2019)In this contribution we introduce Part I of the special issue on qualitative content analysis (QCA). We start by describing the rationale on which this special issue is based and our considerations in dividing the topic ... -
Qualitative Content Analysis: Disciplinary Perspectives and Relationships between Methods—Introduction to the FQS Special Issue "Qualitative Content Analysis II"
Schreier, Margrit; Janssen, Markus; Stamann, Christoph; Whittal, Amanda; Dahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2020)In this article, we introduce Part II of the special issue on qualitative content analysis (QCA). To begin with, we provide a short summary of the rationale underlying both parts of the special issue and present some core ... -
Ro når det stormer. En studie om stress og emosjonell belastning blant skoleledere -og tilknytningsmønsterets usynlige rolle?
Faksvåg, Juliane (Master thesis, 2020)I denne studien retter jeg blikket mot de relasjonelle sidene ved skoleledelse. Jeg undersøker hvordan skoleledere opplever egen arbeidshverdag og hva det er som skaper stressbelastning, samt hvilke faktorer som gjør ... -
Sett, men ikke hørt? En kvalitativ studie om hvordan skoler jobber med læringsmiljø
Nerland, Inger Merete; Holte, Berit (Master thesis, 2022)Behovet for et trygt og godt læringsmiljø er en gjenganger i media og samfunnsdiskursen, og ofte er debatten sentrert rundt mangelfull systematikk i skolen, og vonde mobbehistorier. Med vår studie har vi ønsket å finne ... -
Sett, men ikke hørt? En kvalitativ studie om hvordan skoler jobber med læringsmiljø
Nerland, Inger Merete; Holte, Berit (Master thesis, 2022)Behovet for et trygt og godt læringsmiljø er en gjenganger i media og samfunnsdiskursen, og ofte er debatten sentrert rundt mangelfull systematikk i skolen, og vonde mobbehistorier. Med vår studie har vi ønsket å finne ... -
Skoleledelsens betydning for læreres kunnskap- og læringssyn En case-studie av en skole med hyppige lederskifter
Rolland, Kari-Anna Ronæs (Master thesis, 2023)Sammendrag Denne studien omhandler hvilken betydning leder har for læreres kunnskaps- og læringssyn i en skole med mange lederskifter. Problemstillingen i oppgaven er: hvilken betydning har leder for lærernes kunnskaps- ... -
Skolelederes håndtering av vanskelige situasjoner
Blomli, Annie (Master thesis, 2020)Emosjoner, håndtering av energikrevende emosjoner og robusthet er de overordnede temaene i denne studien. Skoleledere har et stort ansvarsområde og det er mange ulike emosjoner de må håndtere. En skoleleder har ansvaret ... -
Upcycling of carbon, nitrogen, and phosphorus from aquaculture sludge using the polychaete Hediste diversicolor (OF Müller, 1776) (Annelida: Nereididae)
Anglade, Inka; Kristensen, Bjørn Stian Broberg; Dahl, Thomas; Hagemann, Andreas; Malzahn, Arne; Reitan, Kjell Inge (Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Focusing on circular bioeconomy and finding solutions for managing finite and scarce resources such as phosphorus are issues that need to be addressed across sectors to attain food security. Land-based ... -
Use of Feedback in a Higher Education learning Context. “It’s not like it’s too late to learn. And this is an important message, you can learn even if you have misunderstood”
Hansen, Gabrielle (Doctoral theses at NTNU;2022:177, Doctoral thesis, 2022)Norsk sammendrag Tilbakemeldinger som formativ vurdering i høyere utdanning Det overordnede tema i denne avhandlingen er bruk av tilbakemeldinger som formativ vurdering i høyere utdanning. Hoved forskningsspørsmålet ... -
“We hope it isn’t about them deciding everything!” A Mixed Methods Study of Student Participation
Jones, Mari-Ana (Doctoral theses at NTNU;2022:255, Doctoral thesis, 2022)Summary Despite requirements for and expectations of student participation, challenges persist and schools struggle to enable students to participate, leading to the overarching question addressed in this thesis: ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
Buland, Trond Hallgeir; Dahl, Thomas; Holter, Trine (Research report, 2014)