Krevende personalsaker En studie av skoleleders håndtering av lederansvaret
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2824720Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan må en leder opptre i en vanskelig personalsak for å ivareta organisasjonen som helhet?
Etter åtte år som skoleleder, har jeg gjort meg noen erfaringer fra vanskelige personalsaker og det er dette som er hovedårsaken til at jeg ønsker å arbeide med dette i min studie. Andres master -og doktorgrader har også inspirert meg, og gjort meg motivert for eget arbeid med dette temaet.
Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode, og benytter semistrukturert intervju. Jeg har kombinert dette med fokusgruppeintervju. Det er tre hovedtillitsvalgte for Utdanningsforbundet som er mine intervjupersoner.
Alle de tre intervjupersonene var opptatt av utfordringer knyttet til både sin egen og andres rolle i de mest krevende sakene. Dermed dreier funnene i stor grad om hvilken form for lederstøtte som trengs i håndteringen av vanskelige personalsaker, i tillegg til hvordan hovedtillitsvalgte kan påvirke og medvirke i slike saker.
Andre funn i studien handler om at det kan være avgjørende for leder å bygge legitimitet i personalet i fredstid. Det kom videre fram at det er viktig å unngå unnfallenhet, ved at leder er på – og tar tak i kritikkverdige forhold fortløpende og ikke samler det opp til en stor sak. Betydningen av å unngå saksbehandlingsfeil er også et sentralt funn.
Det som kanskje er aller mest framtredende i oppgaven, handler om at det er svært vanskelig å lykkes i de aller mest krevende personalsakene, nesten uansett hva leder gjør, og at utfallet i verste fall kan gi negative konsekvenser for alle involverte parter.