Bruk av ville nyttevekster i nærmiljøet
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Abstract
Bruk av ville nyttevekster har vært en tradisjon for mennesker i mange år. De finnes over alt, og er en god ressurs til læring. Skolen har en viktig rolle i å la barna utforske og ta i bruk ressurser og nærmiljøet rundt dem. Dette er en fin inngang til å knytte teori opp mot praksis. Det finnes et hav av plantefloraer og informasjon om ville nyttevekster, men mindre om hvordan man kan knytte dette opp til en utforskende tilnærming, spesielt på småtrinnet. Det overordna målet for studien var å bidra til at ville nyttevekster i nærmiljøet kan brukes i utforskende undervisning i naturfag. I tillegg ble det satt opp to delmål, som skulle gjøre det enklere å nå det overordnede målet. Disse lød som følger:
1.Utvikle en undervisningsressurs som kan støtte lærere i å ta i bruk ville nyttevekster i nærmiljøet i utforskende naturfagundervisning. 2.Evaluere undervisningsressursen basert på tilbakemeldinger fra informanter, relevant litteratur og egne refleksjoner.
Undervisningsressursen består av to deler, der den ene delen er et elevhefte som heter “Ville og Nytte utforsker nærmiljøet". Den andre delen er en lærerveiledning som støtter bruken av elevheftet og viser til utforskende aktiviteter ved bruk av ville nyttevekster.
I denne studien presenteres utviklingen av en undervisningsressurs om bruken av ville nyttevekster i nærmiljøet med en utforskende tilnærming. Gjennom metoden pedagogisk designforskning fra Bjørndal (2013), der vi har gjennomført en type designekeksperiment, har vi gjennom to sykluser utviklet undervisningsressursen basert på tilbakemeldinger fra ulike informanter, litteratur, veiledningsseminarer og egne refleksjoner. Ulike informanter har gitt tilbakemeldinger om hvilke behov det bør tas hensyn til i utviklingen av en slik undervisningsressurs. Ressursen som er utviklet i denne studien er ikke en ferdig og testet ressurs, men er utviklet på bakgrunn av tilbakemeldinger informantene gav, egne refleksjoner og hva litteraturen sier om de ulike temaene ressursen tar for seg. Det er ikke meningen at undervisnings-ressursen skal være et komplett bilde på hva lærere i grunnskolen skal gjøre eller ikke gjøre. Den fungerer som en støtte og veiledning for hva man burde ta hensyn til og tenke over når man skal ta med elevene for å utforske i nærmiljøet. Elevheftet gir lærerne mulighet til å engasjere elevene til å bruke de ville nyttevekstene i nærmiljøet, og gir en lett innføring i et lite utvalg av ville nyttevekster. Lærerveiledningen er laget for å utdype og gi praktisk informasjon til lærerne, i tillegg inneholder den forslag til aktiviteter med bruk av ville nyttevekster for utvalgte faser innenfor utforskning i naturfag. The use of wild edible plants has been a tradition for humans for many years. They are found everywhere and serve as a valuable resource for learning. Schools play an important role in allowing children to explore and utilize the resources and surroundings around them. This offers a great opportunity to connect theory with practice. There is a wealth of information and plant guides about wild edible plants, but less on how this can be integrated into an inquiry-based teaching approach, especially for younger students.
The primary goal of this study was to contribute to the use of wild edible plants in inquiry-based science education. To achieve this goal, two sub-objects were set:
1.Develop an educational resource to support teachers in incorporating wild edible plants from the local environment into inquiry-based science lessons.
2.Evaluate the educational resource based on feedback from informants, relevant literature, and personal reflections.
The educational resource consists of two parts: one part is a student booklet titled "Ville og Nytte utforsker nærmiljøet" ("Ville and Nytte Explore the Local Environment"). The other part is a teacher's guide that supports the use of the student booklet and suggests inquiry-based activities using wild edible plants.
This study presents the development of an educational resource on the use of wild edible plants in the local environment with an inquiry-based approach. Through the method of educational design research by Bjørndal (2013), which involved conducting a type of design experiment, the educational resource was developed over two cycles based on feedback from various informants, literature, guidance seminars, and personal reflections. Different informants provided feedback on the needs to be considered in the development of such an educational resource. The resource developed in this study is not a finished and tested product but is based on the feedback from informants, personal reflections, and what the literature says about the various topics the resource addresses. The intention is not for the educational resource to be a complete guide on what primary school teachers should or should not do. It serves as support and guidance on what to consider and think about when taking students to explore the local environment. The student booklet allows teachers to engage students in using wild edible plants in the local environment and provides a brief introduction to a small selection of wild edible plants. The teacher's guide is designed to elaborate and provide practical information to teachers and includes suggestions for activities using wild edible plants for selected phases within inquiry-based science education.