Show simple item record

dc.contributor.advisorLøvlien, Eline Drury
dc.contributor.authorHeimen, Daniel
dc.date.accessioned2024-09-11T17:21:27Z
dc.date.available2024-09-11T17:21:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263525:35325474
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3151564
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg intervjuet 4 lærere for å prøve å besvare problemstillingen: Hvordan forstår lærere i samfunnsfag begrepet kritisk tenkning, og hvordan påvirker dette undervisning som har til hensikt å utvikle kritisk tenkning hos elevene? Formålet med oppgaven er å kunne belyse temaet kritisk tenking i samfunnsfag med et fokus på lærernes perspektiver, erfaringer og meninger. Motivasjonen for oppgaven kommer fra de endrede grunnleggende prinsippene og retningslinjene som har kommet mens jeg har studert for å bli lærer. Samtidig som jeg ser fram til å ta fatt på arbeidet i skolen og jobbe med dette i praksis. I oppgaven bruker jeg en kvalitativ metode, hvor jeg har gjennomført 4 semistrukturerte intervjuer for å samle inn datamateriale. Gjennom en induktiv analyse bruker jeg egen drøfting og et teoretisk rammeverk bestående av teori på begrepet kritisk tenkning, kritisk tenkning i skolen og kritisk tenkning i undervisning, for å komme frem til resultatet av oppgaven. Funnene gjort i oppgaven gir en oppfatning av at forståelsen for begrepet blant informantene skiller seg fra det tradisjonelle synet på kritisk tenkning i skolen. Hvor man kan se at forståelsen bygger på at begrepet dreier seg om mer enn kildekritikk. Samtidig viser funnene at informantene ordlegger seg forskjellig, selv om man kan se mye felles blant forståelsen av begrepet. Noe som kan tyde på at det er lærernes egne tolkninger av begrepet, ut ifra læreplanen og andre kilder som kommer frem i datamaterialet. Funnene i oppgaven belyser også at lærerne har et ønske om å få til kritisk tenkning i undervisningen sin. Eksemplene på hvordan de gjennomfører dette i praksis viser at slik undervisning som oftest blir satt i en kontekst av dagsaktuelle og reelle samfunnsmessige problemstillinger. Resultatene av denne forskningen må ses i kontekst med omfanget. Hvor dette er datamaterialet hentet fra fire lærere. Resultatet kan ikke ses på som generaliserbart eller gjeldende for andre lærere. Forskningen kan bidra til å belyse årsaker til ulikheter og likheter innenfor kritisk tenkning i skolen, på en måte som kan gi støtte eller grunnlag for ny forskning. Resultatene kan også være med på å forsterke eller svekke trender man kan finne ved å sammenligne den med annen forskning som omfatter lignende problemstillinger og forskningsspørsmål. Siden forskningen argumenterer mot det tradisjonelle synet av kritisk tenkning i skolen kan det være interessant å undersøke dette videre.
dc.description.abstractIn this assignment, I have interviewed four teachers to try to answer the research question: How do social studies teachers understand the concept of critical thinking, and how does this understanding influence teaching aimed at developing critical thinking in students? The purpose of the assignment is to shed light on the topic of critical thinking in social studies with a focus on teachers' perspectives, experiences, and opinions. The motivation for this assignment comes from the changed fundamental principles and guidelines that have emerged while I have been studying to become a teacher. At the same time, I look forward to starting work in the school and working with this in practice. In the assignment, I use a qualitative method, where I have conducted four semi-structured interviews to collect data. Through an inductive analysis, I use my own discussion and a theoretical framework consisting of theory on the concept of critical thinking, critical thinking in school, and critical thinking in teaching, to arrive at the results of the assignment. The findings made in the assignment provide an understanding that the informants' understanding of the concept differs from the traditional view of critical thinking in schools. It is evident that their understanding is based on the notion that the concept involves more than just source criticism. At the same time, the findings show that the informants express themselves differently, even though there is a lot of common ground in their understanding of the concept. This may suggest that the teachers’ own interpretations of the concept, based on the curriculum and other sources, emerge in the data. The findings in the assignment also highlight that teachers have a desire to achieve critical thinking in their teaching. The examples of how they implement this in practice show that such teaching is most often set in the context of current and real societal issues. The results of this research must be viewed in context with its scope, where the data is gathered from four teachers. The results cannot be seen as generalizable or applicable to other teachers. The research can help shed light on the reasons for differences and similarities in critical thinking in schools in a way that can support or provide a basis for new research. The results can also reinforce or weaken trends that can be found by comparing them with other research that encompasses similar issues and research questions. Since the research argues against the traditional view of critical thinking in schools, it may be interesting to investigate this further.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKritisk tenkning i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record