Etniske minoriteter i skolen: Hvordan påvirker elevers etniske minoritetsbakgrunn sosiale forhold i skolen og skoleprestasjoner sett fra lærernes perspektiv?
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3837]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elevenes etniske minoritetsbakgrunn påvirker deres sosiale forhold i skolen og skoleprestasjoner, sett fra lærernes perspektiv. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen lyder som følger: «Hvordan påvirker elevers etniske minoritetsbakgrunn sosiale forhold i skolen og skoleprestasjoner sett fra lærerens perspektiv?». Gjennom en tilnærming som kombinerer teoretiske perspektiver og empiriske undersøkelser, søker oppgaven å belyse kompleksiteten rundt dette temaet.Med sikte på å utforske læreres erfaringer og synpunkter på dette temaet, valgte jeg dermed å benytte meg av kvalitativ forskningsmetode. Jeg gjennomførte semistrukturerte forskningsintervjuer med lærere for å få dybdekunnskap om deres oppfatninger og refleksjoner. Utvalget av lærere består av både lærere med norsk bakgrunn og en lærer med etnisk minoritetsbakgrunn. Dette gir et bredere spekter av erfaringer og synspunkter.
Forskningen jeg har benyttet i oppgaven inkluderer sosial ulikhet, foreldreinvolvering, skoleprestasjoner, sosiale forhold i skolen, og integrering og diskriminering. Dette gir helhetlig innsikt i hvordan ulike faktorer påvirker elevenes læring og trivsel. De teoretiske perspektivene jeg har inkludert er Bourdieu sine kapitalformer, habitus og sosial identitet. Videre har jeg aktivt sammenlignet datamaterialet fra intervjuene med teorigrunnlaget og tidligere forskning. Dette for å se om lærernes refleksjoner samsvarer med tidligere forskning og teori, og kan videre bidra til å utvikle strategier for å fremme inkludering og bedre skoleprestasjoner blant elever
Datamaterialet fra intervjuene viste at lærernes definisjoner av «etnisk minoritetsbakgrunn» varierte ut fra lærernes etniske bakgrunn. Både tidligere forskning og lærerne identifiserte betydelige forskjeller i skoleprestasjoner mellom elever med og uten etnisk minoritetsbakgrunn, der hovedfaktorene for forskjellene synes å være foreldrenes utdanningsnivå, språkferdigheter og landbakgrunn. Når det kommer til de sosiale forholdene i skolen viser funn og tidligere forskning at elever med etnisk minoritetsbakgrunn ofte trekker seg sammen i grupper. Dette knyttes til at elevene kan føle tilknytting og forståelse for hverandre ettersom de deler lik erfaring og bakgrunn. Samtidig kan dette være en reaksjon på diskriminering og ekskludering fra majoritetselevene. This master’s thesis studies how students’ ethnic minority backgrounds can impact their social well-being and academic performance in school, as perceived by teachers. This study aims to answer the research question “How do students’ ethnic minority backgrounds impact social relationships in school and academic performance from the teachers’ perspective?”. By combining theoretical perspectives and empirical investigations, the thesis seeks to shed light on the complexities surrounding the topic.
To explore teachers’ experiences and viewpoints on this issue, I used a qualitative research method, conducting semi-structured interviews with teachers to gain in-depth knowledge of their perceptions and reflections. The selection of teachers includes teachers with Norwegian backgrounds and a teacher with an ethnic minority background. This provides a broader range of experiences and perspectives.The research I have used in this master’s thesis includes social inequality, parental involvement, academic performance, social relations in school, and integration and discrimination. This provides a comprehensive understanding of how various factors can influence students’ learning and well-being. The theoretical perspectives used include Bourdieu’s forms of capital, habitus and social identity. Additionally, I have actively compared the interview data with the theoretical framework and previous research to determine whether teachers’ reflections match existing studies and theories. This can contribute to developing strategies to promote inclusion and improve academic performance among students.
The data from the interviews revealed the teachers’ definitions of “ethnic minority background” varied according to the teachers’ ethnic backgrounds. Both previous research and the data material from the interviews identified significant differences in academic performance between students with and without ethnic minority backgrounds. The main factors contributing to these differences appear to be parental education levels, language skills, and country of origin. Regarding social relations and well-being, the findings and previous research indicate that students with ethnic minority backgrounds often form their own groups. This is linked to students feeling a sense of connection and understanding with each other due to shared experiences and background. It can also be a reaction to discrimination and exclusion by other students.