Det gode samarbeid - et rammeverk for studentsamarbeid med arbeidslivet ved NTNU
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3151544Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1151]
Sammendrag
Bakgrunn
Denne masteroppgaven har sitt utspring i initiativet Samarbeidsreisen, som ble initiert av prosjektledere i Universitetskommunen TRD 3.0, et strategisk samarbeid mellom Trondheim kommune og NTNU. Masteren belyser problemstillingen “Hvordan forbedre opplevelsene av samarbeid om studentoppgaver for eksterne, NTNU og studenter?”. Studien viser at de forskjellige partene i et studentsamarbeid, til tross for noen ulike erfaringer, også har stor grad av overlappende opplevelser, ønsker og behov av et slik samarbeid.
Mål
Hovedmålet med oppgaven har vært å ta utgangspunkt i de identifiserte smertepunktene fra min prosjektoppgave fra høsten 2023, til å samle inn nye data, benytte alternative designmetodikker for å belyse réelle behov og gjennomføre ulike typer analyser for å utvikle et forslag til et konkret rammeverk som reduserer eller fjerner de viktigste smertepunktene i studentsamarbeid med arbeidslivet.
Prosess
Prosessen har hovedsakelig vært fokusert rundt brukersentrert design og tjenestedesign. Eksempler på praktisk bruk av designmetodikker er spørreundersøkelser, brukerintervjuer og workshops. I prosessen er det benyttet en kombinasjon av divergerende og konvergerende designprosessmodeller. Analysen av de innsamlede dataene har basert seg på forskjellige teknikker og metoder. Grounded theory, Tematisk analyse, Affinity mapping, Giga mapping og prototyping har vært sentralt for å utvikle et relevant og brukersentrert resultat.
Resultat
Resultatet av innsiktsarbeidet er et forslag til et konkret rammeverk for best practice i studentsamarbeid med arbeidslivet. Rammeverket er ment brukt som et verktøy / hjelpemiddel for eksterne og faglærere som skal etablere et studentsamarbeid, og inneholder forslag til løsning på de viktigste smertepunktene også for studenter, som tidligere ble avdekket i dagens studentsamarbeid med arbeidslivet ved NTNU. Background
Background This master’s thesis originates from the initiative “Samarbeidsreisen” initiated by partners in the University City of Trondheim, a strategic cooperation between Trondheim municipality and NTNU. The thesis addresses the following issue “How can the experiences related to collaboration on student projects be improved for external partners, NTNU, and students?” The study uncovered that even with some varying experiences, the different parties involved in student collaboration share substantial overlapping perceptions of such cooperation.
objective
The main objective of this thesis has been to build upon the identified pain points in student collaboration with the industry, based on my project work from the fall of 2023, collect new data, utilize alternative design methodologies to clarify real needs, execute various types of analyses to apply the correct insights and propose a specific framework that reduces or eliminates the key pain points in student collaboration with the industry.
Process
The process primarily focused on user-centered design and service design. Practical examples of design methodologies include surveys, user interviews, and workshops. During the process, a combination of divergent and convergent design process models was used. Analyzing the collected data involved various techniques and methods, such as Grounded theory, Thematic analysis, Affinity mapping, Giga mapping, and prototyping.
Results
The outcome of the insight work is a proposed specific framework for best practices in student collaboration with the industry. This framework is intended to serve as a tool or resource for external partners, NTNU, and students and offers solutions to the key pain points previously identified in today’s student collaboration with the industry at NTNU.