Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLiem, André
dc.contributor.advisorBoks, Casper
dc.contributor.advisorVan Den Ing, Tim
dc.contributor.authorReiziger, Boudewijn Johan Arno
dc.date.accessioned2024-09-11T17:20:24Z
dc.date.available2024-09-11T17:20:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187262882:124400323
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3151543
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne avhandlingen er resultatet av en casestudie i samarbeid med det nederlandske selskapet Rollz International B.V. for å undersøke muligheten for å implementere en mer bærekraftig designpraksis. Rollz' ønske om å bli mer bærekraftig har blitt stimulert av den stadig økende viktigheten av å reagere på det aktuelle klimaproblemet. Politikk og lovgivning skaper også et insentiv for bedrifter til å starte interne undersøkelser av karbonfotavtrykket sitt og komme opp med strategier for å motvirke det. Som et utgangspunkt har selskapets viktigste produkt, Rollz Motion 2 rollatoren og rullestolen, stått i fokus for denne casestudien. Det er gjennomført en grundig analyse av design, funksjonaliteter og bærekraftige aspekter ved selve produktet, som senere ble videreført i en analyse av selskapets strukturer og prosesser i et bredere perspektiv. Etter en innledende undersøkelse av det nåværende produktet så det ut til å passe godt til denne casestudien på grunn av dets modularitet og tilpasningsevne til nye (bruker)kontekster. Dette ga et stort potensial for videre undersøkelser av mulighetene for å redusere karbonfotavtrykket i fremtiden. Interimsbasert arbeid ga rom for diskusjon og samarbeid mellom mange av de ansatte i Rollz, for å skape et helhetlig bilde av den nåværende statusen for bærekraft. Litteratur om lignende casestudieprosjekter for å arbeide med bærekraft, understreker behovet av en grønn bedriftskultur. Ledelsen i Rollz er motivert til å tilnærme seg dette temaet for å få en reell innvirkning, i stedet for bare å grønnvaske produkter. I avhandlingen diskuteres viktigheten av at hele selskapet arbeider for å oppnå fullskala bærekraft. Det presenteres et forslag til hvordan alle avdelinger i selskapet kan samarbeide for å løse dette kompliserte problemet. Den veletablerte R-strategi-stigen har spilt en viktig rolle i vurderingen av produktegenskaper og prosesser i selskapet, og har vært retningsgivende for utformingen av en fremtidig strategi som tar utgangspunkt i toppen av stigen. Dybdegående markedsundersøkelser ga også verdifull innsikt i bærekraftstrategien til store internasjonale konkurrenter eller lignende produktprodusenter. Ved hjelp av en spesiell vurderingsmetode ble det identifisert mulige løsninger for å redusere selskapets karbonfotavtrykk. Takket være et tett samarbeid innad i selskapet har effekten av de foreslåtte strategiene blitt presentert med størst mulig nøyaktighet. Forskningen har også vist at det er behov for et skreddersydd rammeverk, og sammen med bedriften ble det derfor besluttet å utvikle konkrete eksempler på bærekraftig design som et resultat av den presenterte bedriftsstrategien. Et rammeverk for bærekraftig design er utarbeidet, og dets gyldighet er blitt undersøkt ved å bruke det i utviklingen av et designkonsept. Designkonseptet evaluerer all innsamlet informasjon om implementering av bærekraft og følger det utviklede designrammeverket. Det er et eksempel på hvordan ønsket funksjonalitet og produktegenskaper kan integreres i et produkt som er i tråd med bærekraftsmålene i nær fremtid. I tillegg til bærekraft ble det inkludert noen nye designfunksjoner i konseptet for å presentere et nytt perspektiv på utviklingen av rullator-rullestolprodukter for fremtidig utvikling.
dc.description.abstractThis thesis work is the result of a collaborative case study at Dutch company Rollz International B.V. to investigate the possibility of implementing more sustainable design practices. The desire of Rollz to become more sustainable has been stimulated by the ever growing importance of responding to the current climate issue. Policy and law making is also creating an incentive for companies to start internal investigation of their carbon footprint and to come up with strategies to counter it. As a starting point the most important product of the company, the Rollz Motion 2 rollator-wheelchair, has been the focus of this case study investigation. A thorough analysis has been performed on design, functional and sustainable aspects of the product itself which later on continued with an analysis of the broader scope of company structures and processes. After a preliminary examination of the current product, it appeared to be a good fit for this case study due to its modularity and adaptability to new (user) contexts. This suggested great potential for further investigation of possibilities to reduce carbon footprint for the future. Interim based working allowed for discussion and collaboration between many employees of Rollz to create a wholesome picture of the current state of sustainability. Literature of similar case study projects on sustainability emphasize the need to foster green company culture. Management of Rollz is motivated to approach this topic in order to make true impact, rather than merely greenwashing products. The research of the thesis discusses the importance of company wide efforts towards full scale sustainability. A suggested approach for working together with all company departments is presented to address this complicated issue. The well established R-strategy ladder played an important role to assess product features and company processes and guided the formulation of a future strategy, starting off on the top of the ladder. Also in-depth market research presented valuable insights in the sustainability strategy of large international competitors or similar product manufacturers. The use of a special assessment method identified the usability of possible solutions to reduce the company’s carbon footprint. Thanks to close collaboration within the company the impact of the proposed strategies has been presented with the highest possible accuracy. The need of a tailor made framework has also been suggested by the research and it was therefore decided with the company to develop tangible examples of sustainable design in-line with the presented company strategy. A sustainable design framework has been created and its validity has been examined by using it in the development of a new design concept for Rollz. The design concept evaluates all gathered information on implementing sustainability and follows the developed design framework. It poses an example of how desired functionality and product features can be integrated in a product which fits the sustainability targets of the near future. Additionally to sustainability certain new design features were included in the concept to present a new perspective on the development of rollator-wheelchair products for future development.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCreating a more sustainable design method for rollators: A case study at Rollz International
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel